Baltic 68 Café Racerin funktio on mahdollistaa omistajalleen purjehduksen riemu, helposti ja vähän pienemmässä koossa, kuin Balticit yleensä. Pieni koko on tietysti suhteellista, sillä 68 Café Racer on 20,7 metriä pitkä tai 22,7, jos puuksprööti lasketaan mukaan. Leveys on maltillinen 5,6 metriä ja veneen uppouma on 22 800 kiloa, josta kölipainoa 8 200 kiloa.

Nyt vesille laskettu yksilö koepurjehditaan tehtaan toimesta perusteellisesti ennen kuin se lähtee Välimerelle osallistuakseen kisoihin St. Tropezin vesillä etelä-Ranskassa.

Purjehduksen helppous on toteutettu uusimmilla riki- ja purjeteknologioilla. Komposiittimateriaalista valmistettu masto on Marstrom Compositen käsialaa ja sen tukiratkaisu on ainutlaatuinen tämän kokoluokan veneille. Vantit ulottuvat laidoille ja taaksepäin viistävät saalingit tukevat mastoa niin, ettei siinä tarvita barduunoita tai edes takastaagia. Tämän ansiosta lattapääison vendaaminen tai jiippaaminen ei vaadi mitään ekstraa miehistöltä.

Huomionarvoista on, että vahvan komposiittirungon ansiosta Balticin Bergström & Ridder -tyyppisen rikin saalinkikulma on saatu pienennettyä normaalista 30 asteesta 28:aan. Purjevalmistaja Doyle on tehnyt purjeet nimenomaan veneen erikoiselle rikiratkaisulle.

Purjeiden hallinta hoidetaan sähkövinsseillä. Kippari pystyy hoitamaan monet tehtävät napin painalluksella. Veneessä on tuplaperäsin varmistamassa kontrollia kovemmassakin menossa. Köli on mallia kiinteä ja syvä, syväys on pyöreät neljä metriä.

Toinen pointti Balticin uutukaisessa on sen ympäristöystävällisyys. Baltic on pitänyt kestävän tuotannon ja purjehduksen lippua korkealla jo vuosia, eikä Café Racer tee tässä suhteessa poikkeusta. Veneen kansi- ja runkorakenteessa on käytetty 50 % pellavakuituja ja lisäksi veneessä on Oceanvoltin 15-kilowatin sähköpropulsio.

Sähköä tuottamaan veneen kansirakenteisiin on asennettu aurinkopaneelit tuottamaan virtaa osalle veneen laitteista ja loput saadaan generaattoreista, jotka on suunniteltu käyttämään tulevaisuudessa myös uusiutuvia polttoaineita.

Balticin uuden purren sisätilat on toteutettu omistajan maun mukaan käyttäen vaaleita viiluja ja kangasta. Vaihtoehtoisesti veneen ostaja voi tilata veneensä vaikkapa veneen ekologisuutta korostavalla väripaletilla ja materiaaleissa – tässä vain mielikuvitus on rajana.

www.balticyachts.fi