Beneteau on julkistanut uudistetun pienemmän pään First-pesueen. Lisäksi valmistaja on julkistanut näistä ja First 18-veneestä Seascape Edition -urheilumallit.
Piskuisin First 14 on tarkoitettu ensimmäiseksi kahden hengen plaanaavaksi jollaksi. Vene on tehty mahdollisimman yksinkertaiseksi ja helpoksi rikata sekä purjehtia. Silti sillä pääsee valmistajan mukaan aitoon vauhdin tunnelmaan.
First 24 on minikokoinen matkavene, jossa on punkat neljälle. Nostoköli mahdollistaa rantautumisen matalampiinkin poukamiin ja trailerilla kuljettamisen. Syväys on matalimmillaan vain 30 senttimetriä. First 24:ssä on alumiinimasto ja dacron-purjeet, ei siis mikään huippuraaseri, mutta valmistajan mukaan vikkelä vene keskiviikkokisoihin.
First 27 on astetta suurempi päivä- ja retkipursi. Siinä on kuitenkin myös sisäkone ja erillinen wc kuuden punkan lisäksi mikä tekee veneestä kelpo purren pidemmillekin reissuille. 27-malli on kevyt ja plaanaa herkästi avotuulilla. Riki on perinteinen alumiinimastoineen ja dacron-purjeineen.
Beneteau tarjoaa edellä mainituista myös rajummat SE-versiot, joissa on kilpapurjehtijoiden arvostamia herkkuja kuten lattapääisoja ja pidempiä hiilikuitumastoja. SE-malleissa on myöskin hieman suuremmat purjeet, jottei veneilystä puuttuisi urheilullisuutta.
Beneteau oli viime vuonna Suomen myydyin purjevenemerkki neljällä ensirekisteröidyllä veneellä. Niistä kaksi oli pienempiä Firstejä (14 ja 18) ja kaksi keskikokoisia Oceanista (30.1 ja 38.1). Lisäksi Suomen maahantuoja Ajola Yachts myi yhden yli 50-jalkaisen Oceaniksen, mutta se toimitettiin ja rekisteröitiin ulkomaille.
Vaikka purjeveneiden myyntilukemat ovat yhä pieniä, odottaa Ajola Yachtsin toimitusjohtaja Antti Saarisalo kysynnän vilkastuvan. Yhtenä tekijänä hän näkee juuri pienempien ja sporttisten retkipursien kiinnostavan.
– Asuttavat, mutta urheilulliset retkiveneet sopivat uudemmalle sukupolvelle, kun halutaan nauttia nopeudesta ja extreme-henkisyydestä, mutta aktiivisen elämäntyylin vuoksi ei kuitenkaan haluta käyttää kuukausia veneilyn parissa. Sen vuoksi mekin olemme alkaneet tuoda First-malleja Suomeen, Saarisalo sanoo.
– Toisaalta myös mukavuudenhalu on kasvanut, minkä vuoksi aiempaa selvästi isompienkin veneiden kysyntä on kasvussa.
Uusien purjeveneiden kysyntään vaikuttaa sekin, että uudehkojen, alle kymmenen vuotta vanhojen käytettyjen purjeveneiden tarjonta on Suomen koti- ja lähimarkkinoilla supistunut.
– Suomen purjevenekanta painottuu edelleen 1990-luvun malleihin, eikä uudehkoja käytettyjä veneitä ole juuri ollut täällä myynnissä. Niitä on tuotu paljon ulkomailta, esimerkiksi Ruotsista. Nyt ne alkavat loppua sieltäkin ja asiakkaat ovat valmiimpia harkitsemaan myös uuden purjeveneen hankkimista, Saarisalo arvio.
Beneteaun kohdalla suurempien matkaveneiden toimitusajoissa puhutaan nyt jopa vuodesta tai kahdesta, mutta yksittäiskappaleita saattaa olla tarjolla vielä kevään kuluessa. Pienempiä päivä- ja retkipursia on saatavilla tehtaalta vielä tulevaksi kesäksi.