Excessin katit ovat hieman urheilullisempia kuin saman konsernin Lagoonit, millä pyritään estämään turha kilpailu. Excessin uutuusmallissa onkin todella paneuduttu suorituskyvyn parantamiseen. 

Excessin tuotekehityksen johtaja Hervé Piveteau kertoi haastattelussa, että vaikka vene ei ole mikään höyhenenkevyt raaseri, on siitä pyritty tekemään niin hauska purjehdittava kuin suinkin. Suunnittelutiimi on kiinnittänyt paljon huomiota rungon vedenalaisiin osiin ja niiden vaikutukseen veneen suorituskyvylle. 

Niinpä 14-malliin tulee hieman edellisiä malleja syvemmät evät ja runkojen epäsymmetrisyys on voimakkaampaa. Runkojen epäsymmetrisyydellä pyritään vähentämään vastusta ja aallonmuodostusta runkojen välissä. 

Rungon kantavuuden keskipistettä on myös siirretty taaksepäin, joka vähentää vastusta yli viiden solmun nopeuksissa. Kaikki suunnittelu on tehty ja ideat testattu tietokoneavusteisilla simulointityökaluilla. 

Veneen rakenteissa on pyritty keveyden ja jäykkyyden tasapainoon. Hiilikuitua, vaahtoydintä ja muita moderneja tekniikoita on käytetty siellä, missä niistä on paras hyöty samalla kuitenkin niin, että valmistuskustannukset ja paino pysyvät aisoissa. 

Suunniteltu kuivapaino veneellä on valmistajan mukaan noin 12 tonnin paikkeilla ja lastattuna vene voi painaa 18 tonnia. Varsinkin ensin mainittu on varsin kelpo uppouma 14-metriselle katille.

Excess 14 tulee saataville kahtena perusversiona, kolmen ja neljän hytin versiona. Kolmen hytin versiossa toinen runko on omistajan. Sisustusta on hieman muutettu siten, että kaksoisvuoteen ja oleskelutilan edessä on koko rungon levyinen wc- ja suihkutila. Saniteettitiloista on käynti keulassa olevaan vaatehuoneeseen, joka toimii tarvittaessa myös kahden hengen hyttinä. 

Neljän kajuutan versiossa on kaksi tuplakajuuttaa per runko omilla wc- ja suihkutiloillaan. Excessin salonki on valoisa ja ikkunat kiertävät lähes koko ruffin ympäri. Ruorit ovat laidoilla ja aivan perässä antaen perämiehelle hyvän näkymän eteenpäin. 

Ensimmäinen Excess 14 lasketaan vesille kesän korvalla ja se on ensiesittelyssä syyskuussa Cannesissa.

www.excess-catamarans.com