Eniten kehitystä on tapahtunut pulpetin ja penkkien kohdalla. 495 XC:ssä on täysin uusi keskipulpetti, minkä ympäri on jouhea kulkea. Pulpetin etunurkkiin on muotoiltu laidoille nousua ja sivulle kulkua helpottavat askelmat. Tuulilasi on oikeaa lasia ja se voidaan varustaa lisävarusteena pyyhkimellä. Tuulilasin lisäksi pulpetissa on vakiovarusteena taitettavat sivuovet, joiden voi odottaa parantavan oleellisesti keskipulpettiveneen ohjaamon ja matkustamon suojaisuutta.
Kojelaudassa on vakiovarusteena karttaplotterilla, kaikuluotaimella ja ajotietokoneella varustettu, 9-tuumainen Raymarine Axiom -monitoiminäyttö. Myös hydrauliohjaus ja uistelunopeudensäädin kuuluvat vakiovarustukseen.
Ohjaamon penkkinä on kahden istuttava Swing-penkki. Nimi tulee taitettavasta selkänojasta, minkä ansiosta penkillä voi istua myös perää kohti. Swing-penkki parantaa myös tavaratilojen määrää, sillä penkin sisällä on kaksiosainen säilytystila. Peräpenkkinä on Fastereille tyypillinen, 118 cm leveä istuinlaatikko. Perän uimatasot ja takapenkki ovat saman korkuiset, joten irrotettava takakaide poistettuna perään muodostuu heittokalastukseen soveltuva korotettu kalastustaso.
Etuavotila on vakioasussaan penkkinäkin toimivaa keula-askelmaa lukuun ottamatta kalustamaton, joten se soveltuu monipuoliseen käyttöön kalastuksesta tavarankuljetukseen. Pulpetin sivuovet avautuvat taaksepäin, joten ne eivät häiritse keulatilan kuormattavuutta. Sisälaidoissa ja pulpetin etureunassa on Fastereille tyypillilset kiinnityskiskot, joihin on tarjolla monipuolinen valikoima tarvikkeita ja kalusteita.
495 XC:n nousulistaton runko on ennallaan, mikä on hyvä asia, sillä jo edeltävät 495-mallit tunnettiin kokoluokassaan mukavina veneinä. Moottorivaihtoehtoja on kolme, 40-, 50- tai 60-hevosvoimaiset Hondat. Pakettihinnat asettuvat noin 30 000 euroon. Ajokuomun saa 1 300 euron hintaan lisävarusteena.