Autoteollisuudessa ollaan kiinnostuneita sähkövenealasta. Aiemmin ainakin BMW, Lamborghini, Aston Martin, Lexus ja Polestar ovat tehneet yhteistyötä venevalmistajien kanssa sähköveneiden kehittämiseksi. Nyt myös urheiluautovalmistaja Porsche lyöttäytyy tähän joukkoon.
Tulevan Porsche Macanin tekniikka
Tuoreessa yhteistyössä uuden Porsche Macan EV:n teknologiaa sovelletaan Frauscherin 8,67-metriseen 858 Fantom Air -malliin. Ensimmäisten 25 yksikön toimitusten odotetaan alkavan ensi vuonna. Sähköversio on saanut nimekseen Frauscher x Porsche 850 Fantom Air.
Porschen mukaan voimansiirtotekniikkaa on optimoitu ja kehitetty edelleen sähköautosta vesiliikenteeseen.
– Frauscher x Porsche 850 Fantom Air tarjoaa Porschelle tyypillistä sähköistä suorituskykyä erinomaisilla ajo-ominaisuuksilla, kertoo Jörg Kerner, Macan-tuotantolinjan hallituksen varapuheenjohtaja.
Yhdeksän matkustajaa
Litiumioniakun kapasiteetti on noin 100 kilowattituntia, ja Porschen 800 voltin tekniikan ansiosta sähkövene voidaan ladata DC-pikalatausasemilla.
Veneeseen mahtuu jopa yhdeksän matkustajaa, ja siinä on runsaasti oleskelutiloja, reilusti mitoitettu uimataso ja tilaa auringonpalvonnalle. Porschella on merkittävä rooli istuinten ja verhoilujen suunnittelussa. Avainsana kaikessa on tietenkin ylellisyys
Frauscher x Porsche 850 Fantom Air on suunniteltu niin rauhallisille satamavesille kuin avomerellekin.
– Veneemme sopii erinomaisesti daycruiseriksi esimerkiksi rennolle uintiretkelle tai superjahdin tenderiksi, Stefan Frauscher sanoo.
Tiedotteessa ei ole mainintaa veneen tulevasta hinnasta.
Lue lisää täältä.