Puolalainen Galeon Yachts on yksi Euroopan innovatiivisimmista moottorivenevalmistajista, sortumatta silti epäkäytännöllisyyksiin. Suomessa siitä on pidetty, sillä Galeon on valittu neljänä vuotena perättäin Messujen Moottoriveneeksi Helsingin VENE BÅT -messuilla.
Toissa vuonna voittajaksi nousi Galeon 445 HTS, joka sittemmin on nimetty uudelleen 485 HTS:ksi. Veneessä ei muuta ole muuttunut kuin mallinimen numerot, sillä 445/485 HTS oli alkujaankin kokonaispituudeltaan liki 50 jalkaa.
485 HTS:n ehkä hienoin ja huomiota herättävin innovaatio on kansisalongin ja avotilan välissä oleva liukuovi ja lasiseinä, jotka katoavat sähkötoimisesti rakenteisiin napin painalluksella. Sen jälkeen kansisalonki ja avotila yhdistyvätkin saumattomasti yhteiseksi tilakokonaisuudeksi.
Sama jippo on uudessa 425 HTS:ssä, mutta hieman yksinkertaisemmin toteutettuna. Käytännössä se tarkoittanee, etteivät ovi ja väliseinä laskeudu kannen alle piiloon sähkötoimisesti, vaan ne taitetaan auki perinteisesti käsivoimin ja jäävät avattuinakin näkyville: ovi paapuurin seinää vasten ja lasiseinä ylös kattoa vasten avattuna.
Avotilavaihtoehtoja uudessa 425 HTS:ssä on isosiskon tapaan kaksi. A-vaihtoehdossa on perässä aurinkotaso, jonka keskeltä saa taitettua ylös selkänojan, minkä myötä avotilaan on mahdollista muodostaa kahdesta vastakkaisesta sohvasta ja pöydästä muodostuva oleskelu- tai ruokailutila. Takasohvan/aurinkotason alla on kumivenetalli.
Toinen vaihtoehto on varustettu kookkaammalla mutta matalammalla u-sohvalla, jonka alla on kumivenetallia pienempi säilytystila.
Kansisalongissa on paapuurissa baaritaso, johon saa lisävarusteena sähkögrillin. Styyrpuurin puolella on kahden istuttava ohjaamo sekä sohvaryhmä. Ohjaamon penkin selkänoja taittuu eteen, jolloin se täydentää salongin sohvan täyteen u-kirjaimen muotoon.
Kannen alta löytyy varsinainen pentteri, alasalonki, sekä kaksi parivuoteellista makuukajuuttaa ja toilettia.
Mastercabin on keskellä venettä ja sviitti, eli varustettu omalla toiletilla. Päivätoilettiin on käynti alasalongista.
Keulakajuutassa on parivuode, joka on sijoitettu tilaa säästävästi styyrpuuri laitaa vasten. Sen ansiosta kajuutassa vaikuttaisi olevan kohtuullisesti lattiapinta-alaa seisten pukeutumiseen, mutta vuoteeseen tai sieltä pois pääsee kulkemaan vain yhdeltä sivulta.
Konehuoneeseen on ensimmäisiin kuviin piirretty perävetolaitteelliset sisäperämoottorit. Ne Galeonille toimittaa Volvo Penta, jonka valikoimista löytyy 425 HTS:ään sopivalta kuulostavia vaihtoehtoja 300–400 hevosvoiman välillä. Vuoden päästä tehoskaala lienee kasvanut vähän ylöspäinkin.
Toisaalta Galeon on myös tunnettu siitä, että se tarjoaa monissa malleissaan mahdollisuuden valita kahden tai jopa useamman voimansiirtoratkaisun välillä. Siksi ei olisi ihme, vaikka 425 HTS tulisi saataville myös pohjan läpi asennettavilla pod-vetolaitteilla eli Volvo Pentan IPS-vetolaitteilla varustettuna vaihtoehtona.
Myös se lienee selvää, ettei 425 HTS jää Galeonin ainoaksi vuoden 2019 lanseeraukseksi. Galeon kun tapaa rakentaa rungoistaan HTS-sportcruiserien lisäksi myös HTC (cabincruiser), SKY (skydeck) ja FLY (flybridge) -versioita. Uusimmissa suuremmissa SKY- ja FLY-malleissa on Galeonin tavaramerkiksi muodostumassa oleva Beach Mode, eli sivuterasseiksi aukeavat laidat. Sellaiset olisi varmasti kova juttu myös noin 40-jalan kokoluokassa.