Galeon-uutuuden lanseeraus noudattelee eurooppalaisille menestysmerkeille koronavuosina jo tutuksi käynyttä kaavaa: ensimmäisen eli tässä tapauksessa mallivuoden 2023 tuotanto on myyty jo ennen veneen virallista ensiesittelyä. Galeon 560 Flyn kohdalla tilanne on kuitenkin hyvä, sillä kaudelle 2024 veneen voi vielä saada.
Liukuvarunkoinen ja liki 18-metrinen 560 Fly varustetaan kahdella dieselsisämoottorilla ja perinteisellä akselivedolla. Se ei tarkoita, että satamakäsiteltävyydestä tarvitsisi tinkiä, sillä tarjolla on sekä keula- ja peräpotkurit että joystick-hallintalaite. Moottorivalikoima tulee Volvo Pentalta, tarjolla on kaksi tehoversiota sekä D11- että D13-dieseleistä.
Galeonin ja Tony Castro Design Studion yhteistyössä syntynyt 560 Fly toistaa puolalaisveistämön uutta muotokieltä. Siihen kuuluu oleellisena osana poikkeuksellisen pitkä ja tasainen kylkilinja, joka koostuu merkittävissä osin jättimäisistä runkoikkunoista. Keulassa suorana jatkuvaa kylkilinjaa kasvatetaan 325 ja 375 GTO perämoottorimalleista tutuilla ”poskilla”, joilla on vaikutuksensa myös kansi- ja sisätiloihin.
Tilaratkaisuja on ainakin toistaiseksi vain yksi, eikä se vaikuta lainkaan hullummalta, ja Galeonin sisustuksen viimeistelytaso on tunnetusti korkealuokkaista. Sisustuksen puulajivaihtoehtoja on peräti 16, ja niitä voi valita joko matta- tai korkeakiiltolakattuina. Kankaita, nahkoja ja muita pintamateriaaleja on valittavana vielä laajemmin. Ulos turkkimateriaaliksi on tarjolla aidon tiikin vaihtoehtona myös irokoa tai synteettistä Permateekia.
Kolme täyttä kerrosta
Perässä on kookas uimataso, joka on luonnollisesti hydraulinen ja varustettu uimatasoon integroiduilla portailla, joita pitkin veden pinnan tasolle tai sen alle lasketulle uimatasolle on hyvä asetella. Reitti on vain paapuurin laidalla, mikä on mahdollistanut peräkannen avotilan kalustamisen muhkealla styyrpuurin puolelle yhtenäisenä jatkuvalla kulmasohvalla.
Avattavat laitaterassit ovat Galeonin kohdalla jo oikeastaan itsestään selvyys. Niin ikään Düsseldorfin messuilla julkistettavan 440 Flyn tapaan 560 Flyssa niissäkin on ikkunat, joten avatun laitaterassin läpi voi tähyillä suoraan veteen tai astella sen päällä. Paapuurin laidalla oleva pentteri avautuu perän lisäksi myös laitaterassin suuntaan.
Keulakannen oleskelutilaan kuuluu sekä aurinkotaso että vastakkain istuttavat selkänojalliset sohvat. Keulan muoto korostaa etuavotilan väljyyttä.
Yläkannella eli flybridgellä korostuu leveyden sijaan pituus. Kalustuksessa hallitsevassa roolissa ovat laidoille vastakkain asetetut U-sohvat. Flybridgen takaosa on jätetty kiinteistä kalusteista vapaakasi, mutta tilaa riittää vaikkapa kahdelle aurinkotuolille.
Pääkannella matkustus-, oleskelu-, ja ruokailutilaksi taipuva kansisalonkin on nostettu luontevasti hyvien ikkunanäkymien ja sivuliukuovellisen sisäohjaamon yhteyteen. Majoituskannella sen alle on jäänyt tilaa mastersviitille, joka on luonnollisesti varustettu omalla toiletilla.
Parivuoteellinen vip-kajuutta on keulassa, minkä lisäksi myös styyrpuurin laidalle sijoitettuun vieraskajuuttaan on riittänyt sen verran neliöitä, että kerrosvuoteen sijaan majoittujille on erillisvuoteet. Vierastoilettiin on käynti sekä käytävältä että keulakajuutasta, ja se on varustettu erillisellä suihkukomerolla. Vuoteella ja wc:llä varustettu miehistöhytti on sijoitettu tuttuun tapaan peräpeilin uumeniin.