Mercuryn muutaman vuoden ikään ehtinyt F150-perämoottori on osoittautunut myyntimenestykseksi yli rajojen. Se on kone, joka oikeastaan aloitti Mercuryn uuden perämoottorien sukupolven, jossa korostuu vanha yhdysvaltalaisen moottoriteollisuuden sanonta: iskutilavuutta ei korvaa mikään.
Niinpä 3,0-litrainen ja nelisylinterinen F150 oli ja on yhä iskutilavuudeltaan teholuokkansa suurin moottori, kuten on myös sitä seurannut 2,1-litrainen F80/100/115-sarja. F115-mallista esiteltiin kaksi vuotta sitten Pro XS -erikoismalli, ja nyt saman käsittelyn saa F150.
F150 Pro XS on kehitetty tuottamaan vakiomallia parempi kiihtyvyys ja huippunopeus. Tehoa on enemmän kuin vakiomallissa, mutta sitä kuinka paljon ei kerrota. Moottorin maksimikierrosluku on noussut 5 800:sta 6 000:een.
Suorituskyvyn kannalta teholisäyksen kanssa lähes yhtäläinen merkitys saattaa olla muilla toimenpiteillä ja niiden vaikutuksilla. Oleellisimpiin muutoksiin vakiomalliin verrattuna kuuluu edelleen kehitetty, 2.08:1 välityssuhteen omaavan alavaihteiston kotelo, jossa on esimerkiksi uudet jäähdytysvedenottoaukot normiverisota alempana, torpedoputken etuosassa.
Muutoksin myötä sekä moottorin rikausta että potkurivalintaa voidaan optimoida suorituskykyä ajatellen, joka heijastuu myös käsiteltävyyteen, kuten mahdollisuuteen trimmata moottori mahdollisimman ylös.
Suomessa F150 Pro XS muodostanee mielenkiintoisen vaihtoehdon urheilullisiin bowrider- ja daycruiser-veneisiin. Kotimarkkinoilla Pro XS -mallit on tarkoitettu etenkin todelliseen välineurheilulajiin eli kilpakalastusveneisiin. Yhteislähdöllä tapahtuvissa kalastusturnauksissa korostuu veneen kiihtyvyys paikaltaan sekä huippunopeus, kun kisaajat pyrkivät ehtimään ensimmäisenä ottipaikoille.