Kenties se tyypillisin toimenpide veneiden facliftin yhteydessä on uimatason pidentäminen, ja se on Nimbuksellakin käytössä. Se antaa hyvän perustelun myös kasvattaa pituutta metreissä kuvaavaa mallinumeroa.
Nimbuksen tapauksessa siihen tosin oli hyvin varaakin, sillä jo 11-sarjan mallien kokonaispituus oli 12,4 metriä. Ennestäänkin hyvän kokoista uimatasoa ei ole tarvinnut siis venyttää tolkuttomasti: 30 sentin kasvu nostaa kokonaispituuden12,7 metriin. Muutoin muun muassa Weekender 11:n koeajossa hyväksi havaittu runko on mitoiltaan ja muodoiltaan ennallaan, mutta sen ja kannen valmistusmenetelmä on vaihtunut alipainelaminointiin.
Pidemmän uimatason lisäksi oikeastaan ainoa kaikille kolmelle mallille yhteinen ja konkreettinen uudistus on uudelleen muotoillut ohjaamon erillisistuimet. Enemmän kosmeettisiin uudistuksiin lukeutuvat muun muassa entistä suuremmat ja näyttävämmät, rosterisin kohokirjaimin ilmaistut mallimerkinnät.
Niin nykyiseen 11- kuin tulevaan 12-sarjaan kuuluu kolme mallia, Tender, Weekender ja Commuter. Yhteisiä uudistuksia merkittävämmät muutokset on tehty kahteen ensimmäiseen.
T12-malliin saa jatkossa aiemmin vain Weekenderiin saatavilla olleen avattava laitaterassin styyrpuurin puolelle. Toinen iso uudistus on kokonaan uusi, kattoikkunoilla varustettu T-top. Kannen ympärikuljettavuuteen perustuva tilaratkaisu on ennallaan.
Epäsymmetrisellä kansiratkaisuun perustuvaan Weekender 12 -sarjaan saadaan uusi versio, kun avo- ja T-top-versioiden väliin tulee targa-kaarella ja siihen kiinnittyvillä kuomuilla varustettu, tämän jutun avauskuvassa esiintyvä vaihtoehto. Nimbus sanoo sen inspiraationa toimineen 32 DC Ballistan, joka kuuluu eittämättä Nimbus-klassikoihin.
Tender-, Weekender-, Commuter-kolmikosta Weekender on ainoa, jonka saa vain perämoottoriversiona. T12 ja C12 ovat saatavilla myös kahdella Volvo Penta D4-320 DPI -dieselsisäperämoottorilla varustettuina. Perämoottoriversioissa konevaihtoehtoina on Mercuryn 300-hevosvoimaiset Verado V8:t tai 425-hevosvoimaiset V10:t, jotka nostavat huippunopeudet 45–50 solmun rekisteriin. Weekender 12:n kuvissa esiintyvän, perämoottorit kiertävän hydraulisen uimatason saa lisävarusteena kaikkiin perämoottoriversioihin. Ihan kaikkiin konevaihtoehtoihin tuputetaan luonnollisesti mukaan uusinta hallintalaiteteknologiaa viimeisimpien joystick-järjestelmien muodossa.
Ohjaushytillinen C12 on kolmikosta ehkä eniten suomalaisiin olosuhteisiin sopiva, ja se voi tarjota virkistävän vaihtoehdon esimerkiksi isompaa Targaa, Sargoa tai Nord Staria harkitseville. Majoituskannen osalta 12-sarjan kaikki kolme mallia ovat käytännössä identtisiä: kokoonpanoon kuuluu kaksi parivuoteellista makuukajuuttaa, pentteri- tai säilytystilakaapisto sekä tilava, suihkullinen toiletti.





