Omikron OT60:n juuret kumpuavat vahvasti emoyhtiönsä Olympic Marinen purjevenetaustasta. Itse asiassa uppoumarunkoisen OT60:n korkean ohjaushytin voisi aivan uskottavasti vaihtaa purjeveneistä tuttuun ruffiin ja rikiin. Purjeveneperimästä kielivät ennen kaikkea vapaalaitojen linjat ja kohti pystykeulaa voimakkaasti kapeneva muotoilu. OT60 voidaan nähdä eräänlaisena moottori- ja purjeveneen hybridinä, ja se esitelläänkin purjevenehallissa viikonvaihteessa alkavilla Düsseldorfin kansainvälisillä venemessuilla.

Korkea ja kapea ohjaushytti

Ohjaushytti on korkea, mutta veneen kokoon nähden melko kapea. Tällä ratkaisulla veistämö on halunnut taata leveämmät sivukannet mukavaan ja turvalliseen liikuskeluun. Hytin ikkunat ovat isot, joten näkyvyys ulos on oletattevasti mainiolla tasolla. Ohjaushytissä paapuurin puolella on leveähkö sohva rentoon oleiluun. Sohvan vastapäätä, styyrpuurin laidalla, on kolme säilytyskaappia, joihin on upotettu tv. Kaappien edessä on ohjaamo, jonka sohvalle mahtuu kipparin lisäksi vänkäri. Ohjaamon sivussa olevasta liukuovesta pääsee tarvittaessa pikavauhtia sivukannelle.

Alakannelle päästään ohjaamon ja sohvan välissä kulkevia portaita pitkin. Veneen pentteri on sijoitettu styyrpuurin laidalle, aivan ohjaamon alapuolle. Vastakkaisella laidalla on pieni dinette, jonka pöydän ympärille mahtuu mukavasti kaksi täysikokoista ja kaksi pienempää henkilöä.

Kaksi vaihtoehtoa keulaan

Majoitustilat löytyvät keulasta ja ohjaushytin alapuolelta. Keulan “omistajanhytti” on avara ja valoisa. Sen molemmilta sivuilta avoin tuplasänky takaa makoisat yöunet. Enemmän makuupaikkoja kaipaava voi tilata keulan tilan kahtena erillisenä kahden hengen hyttinä. Vierashytit sijaitsevat ohjaushytin alla, molemmin puolin keskiportaita. Sisätilojen materiaaleissa on käytetty valkoisia seinä- ja kattopintoja, vaaleaa puuta sekä harmaata tekstiiliä, luoden tyylikkään ilmeen.

Takakannelle kuljetaan ohjaushytin lasiovesta. Ulkotilassa on kaksi runsaasti mitoitettua vastakkaista sohvaa ja pöytä, sekä niin runsaasti tiikillä tai jollakin synteettisellä materiaalilla verhoiltua turkkipinta-alaa, että isompikin joukko mahtuu mukaan tansseihin. Uimatasolla, jolle laskeutuu kahdet symmetriset portaat, on lisää tilaa ulko-oleiluun. Rusketuksen perään haikailevat löytänevät oman alueensa ohjaushytin katon aurinkopatjoilta, joille pääsee etukannen tikkaita pitkin.

Maltillinen kulutus

Suorituskyvyn osalta OT60 on suunniteltu enemmän mukavuutta kuin nopeutta silmälläpitäen. Veneen painopisteen alhaalla pitämiseksi rungon yläpuolella olevat rakenteet ovat hiilikuitua. Koko komeutta liikuttaa kaksi akselivetoista Yanmaria, yhteisteholtaan 300–500 hevosvoimaa. Kokoluokassaan pienen konetehon ansiosta polttoaineenkulutus pysyy varsin maltillisena. Kahdeksan solmun nopeutta ajettaessa menekki on veistämön mukaan 1,25 litraa merimaililla ja 10-12 solmussa Yanmarit hörppivät puolitoista litraa maililla. Alhaisen kulutuksen ja suurten polttainetankkien ansiosta soppa ei lopu heti kättelyssä, ja nopeudesta riippuen veneen toimintasäde on jopa 640–800 mailia.

www.omikronyachts.com