Princess hyökkää C48:lla luksusluokan keskipulpettiveneiden sekä päivä- ja viikonloppujahtien markkinoille. Etenkin ensin mainitun eli suurten keskipulpettiveneiden segmentin painottaminen tehtaan tiedotteesta viestii selvästi siitä, että pääkohdealueena on Floridan ja Kalifornian ehtymättömiltä vaikuttavat markkinat. Toisaalta myös Suomen Princess-maahantuoja uskoo mallin mahdollisuuksiin: täällä sen odotetaan herättävän omistushaluja esimerkiksi sellaisen asiakunnan suunnassa, joiden vaihtoehtojen joukossa on vaikkapa Targa 46. 

Nykytyylin mukaisesti C48 versioituu moneen vaihtoehtoon: kansimallin voi valita Open ja Deck Saloon -vaihtoehdoista ja moottoreiksi saa joko perä- tai sisäperämoottorit. Majoituskannelle on tarjolla kaksi tilaratkaisuvaihtoehtoa. 

Ensimmäisenä valmistuu perämoottoreilla varustettu Open. Virallisesti vahvistettua aikataulua sille ei vielä ole, mutta hyvä arvaus on Cannesin venemessut syksyllä 2026 tai Düsseldorf tammikuussa 2027. Deck Saloon -version ensiesittely menee joka tapauksessa vuodelle 2027.

Perämoottoreilla varustettu Open-malliversio on Princessin lyömäase etenkin luksuskeskipulpettiveneiden markkinoille USA:ssa ja T-top-päiväjahtien kisaan Välimerelle. Mitoitus on ehtaa Amerikkaa eli painossa ja moottorien lukumäärässä ja yhteistehossa ei ole säästelty. 14,4 metriä pitkä C48 on lähes 4,2 metriä leveä ja painaa mojovat 15 tonnia. Sen liikuttamiseen tarvitaan voimaa, jota tarjoaa kolme Mercuryn joko 400-hevosvoimasta V10- tai 600-hevosvoimaista V12 Veradoa.

Täydellä kaasulla kulutus on varmasti melkoista, mutta kyllä vauhtia sitten riittääkin. 1 200 hevosvoiman yhteisteholla Princess ennakoi C48:n yltävän 44–46 solmun ja 1 800 hevosvoimalla 52–54 solmun huippunopeuteen. Selvästi taloudellisempaa etenemistä voi odottaa dieselsisäperävaihtoehdolta, mutta suorituskykykin on seesteisempää. Kahdella Volvo Pentan 480-hevosvoimaisella D6:lla huippunopeus haarukoidaan maltilliseen 32–34 solmuun. 

Princessin oman tuotekehitys- ja suunnittelutiimin ohella C48:a on ollut luomassa Princessin hovisuunnittelutoimisto Bernard Olesinski Limited ja Michael Peters. Ensin mainittu on vastannut C48:n muotoilusta ja jälkimmäinen rungosta, jossa hyödynnetään Petersin patentoitua SVVT-pohjamuotoa, johon kuuluu sekä portaat että ilmaa pohjan alle kanavoiva tunneli. Tavotteena on ollut yhdistää Princessin tunnusomainen ulkoinen tyylikkyys ja sisäinen eleganssi dynaamiset ajo-ominaisuudet ja hyvät numeroarvot pöytään tuovaan runkoon. 

Princess C48 Open – Välimeren malliin

Open-version sydän on pääkannen avotilakokonaisuus, jota kattaa vain pitkä kova katto. Kansiratkaisu on Välimerellä suosittuun tapaan ympärikäveltävä, eli ohjaamo ja kalusteet on asemoitu perätysten veneen keskilinjalle.

Perimmäisenä on muhkea aurinkotaso, johon kuuluu pituussuunnassa säädettävä selkänoja. Seuraavana on kookas dinetti, joka on aurinkotason tavoin lattiatasoon avautuvien laitaterassien vaikutusalueella.

Ulkopentteri on monelle muulle päiväjahdille tyypilliseen tapaan ohjaamon ja ruokailutilan välissä, mutta C48:ssa pentterilipastoja on kaksi, etummainen ja takimmainen. Korotetulla komentosillalla on kolme erillisistuinta, joista keskimmäinen on kuskin paikka. Ulko-oleskelu jatkuu syvennetyn keulakannen vastakkain istuttavilla sohvilla.

Openin majoituskannelta löytyy vakioratkaisuna parivuoteeksi pedattavissa oleva sisäsalonki, suihkukomerollinen toiletti sekä keskiveneen parivuoteellinen makuukajuutta. Pääkajuutan eteiskabinetin vaihtoehtona on alla olevan poohjakuvan mukainen kompakti sisäpentteri.

Princess C48 Deck Saloon – Pohjoisempaan makuun

Deck Saloon versiota saadaan odottaa vähän pidempään, mutta se voi olla hyvinkin sen arvoista. Ainakin renderöinneissä kokonaisuus vaikuttaa varsin hallitulta.

DS:n etuavotila on Openin kanssa identtinen, samoin ympärikulun mahdollistavat kulkuväylät. Takakannella on aurinkopedin sijaan perän suuntaan avautuva ulkopentterilipasto ja kahdesta sohvasta ja pöydästä muodostuva oleskelutila. Avattavat laitaterassit tuovat kokonaisuuteen mukavasti lisää turkkialaa. 

Kansisalonkiin siirrytään joko takaseinän tai sivujen liukuovista. Tilaratkaisu on tavallaan jopa melko skandinaavinen: sisäpentteri on styyrpuurin laidalla olevan ohjaamon takana ja paapuurin puolta hallitsee matkustamona ja oleskelutilana toimiva kulmasohva.

Deck Saloonin majoituskannella pitäydytään eteisaulan, kahden makuukajuutan ja yhden toiletin ratkaisussa. Vastaavan tilaratkaisun saa optiona myös Openiin.

www.princess-yachts.com

www.princess.fi