Koronapandemian keskellä markkinoille lanseerattu Quarken kulkee kolmantena uutena tai vähintäänkin nuorehkona suomalaisvenemerkkinä Axoparin ja Saxdorin kintereillä kohti kansainvälistä menestystä. Toisin kuin Puolassa valmistettava Axoparit ja Saxdorit, Quarkenit myös tehdään Suomessa. Quarkenin tietä maailmanmarkkinoille siloittaa kumppanuus perämoottorijätti Yamahan kanssa.
Quarken toi markkinoille parin kuluneen vuoden aikana ensin 27-mallisarjan, johon kuuluu Open, T-Top ja Cabin -versiot. Seuraavaksi hypätään 35-jalan eli yli 10,5 metrin kokoluokkaan, jossa peli avataan Quarken 35 Cabinilla.
Quarkenin uusi lippulaiva näyttää havainnekuvissa makealta. Muotokieli on selvästi nykyaikaista mutta sopivan seesteistä ilman kikkailuja tai yltiöpäistä modernismia Tämän luulisi kelpaavan laajalle markkina-alueelle ja miellyttävän potentiaalisen ostajaryhmän silmää.
Cabin-tyyppisten katettujen venemalllien suosio on vahvassa kasvussa myös lämpimissä maissa, missä monesti ilmastoituihin sisätiloihin hakeudutaan suojaan auringolta ja kuumuudelta. Silti Quarkenissa on luonnollisesti myös lokoisat ulkotilat.
Keulakantta koristaa selkänojallinen kolmen loikoiltava divaani. Takakannella on puolestaan vastakkaiset sohvat, joiden väliin saa pöydän. Etenkin ohjaushytin takaseinustaa vasten oleva sohva tarjoaa varmasti mukavan suojaisat istumapaikat ulkona matkustamiseen. Peräsohvan tilalle saa vaihtoehtoisesti grillillä, kylmiöllä ja vesipisteellä varustetun wet barin.
Taka-avotilaa laajentavat, manuaalisesti avattavat laitaterassit ovat 35 Cabinissa vakiona. Ne aukeavat istumakorkeuteen ja voidaan varustaa lisäpöydillä. Perän avotilan ja hytin oleskelutilan välille syntyy luonteva yhteys, kun sisäänpäin aukeava takaovi ja ylös aukeavaksi saranoitu iso takaikkuna avataan.
Kulku keulan ja perän välillä tapahtuu ensisijaisesti styyrpuurin laitaa pitkin, jossa on syvä ja leveä kulkukansi. Samalla puolella oleva hytin liukuovi näyttäisi olevan siinä määrin leveä, että ovesta mahtuu kulkemaan sekä ohjaamoon että takapenkille.
Ohjaamoon voi valita joko erilliset istuimet tai heittoselkänojalla varustetun paripenkin. Erillisistuimet voi pyöräyttää ympäri osaksi pöydästä ja takapenkistä muodostuvaa seurusteluryhmää, mutta paripenkin selkänojan hujauttaminen etuasentoon lienee vaihtoehdoista se vaivattomampi. Yöksi seurusteluryhmästä saa kasattua tuplapedin. Pentteri on paapuurin laidalla ja sen etupuolella komentosillan kolmen istuttavaksi täydentävä kartturin paikka.
Myös keulakajuuttaan on saatu mukaan hiukan tavanomaista enemmän tilaa ja toiminnallisuutta. Keulimmaisena on tuttuun tapaan parivuode. Sen jatkeena on styyrpuurin laidalla sohva, josta saa selkänojien avulla pedattua lisävuoteen. Parhaimmillaan vuodepaikkoja on sisätiloissa siis jopa kuudelle. Keulakajuutan paapuurin laita on varattu suihkulla varustetulle toiletille, jossa asiointi tapahtunee korkeuden puolesta pikemminkin istuen kuin seisten.
Ripeästä etenemisestä huolehtii kaksi Yamahan 300-hevosvoimaista perämoottoria. Jo pienemmissä Quarken 27:ssa on vakiona (yksi) Yamahan V6-moottorisarjan sähköisellä DES-ohjaustehostimella varustettu huippumalli, joten 35 Cabinissa noudatettanee samaa valintaa, mutta tuplana. Hallintalaiteteknologiaa voi täydentää autopilotin sisältävällä Yamaha HelmMaster EX -joystickilla.
Quarken ei ole vielä julkaissut lippulaivalleen hintaa, mutta eiköhän kilpailutilanne pidä huolen siitä, että 35 Cabin solahtaa täysin harkitusti niin mitoiltaan kuin euroiltaan Saxdor 320 GTC:n (200 000 €) ja Axopar 37 XC:n (275 000 €) väliin.