Quarken 27 tulee markkinoille kolmena, 300-hevosvoimaisella Yamahalla varustettuna versiona. Ensimmäinen avomalli 27 Openin protyyppivene ehti valmistua juuri ennen kuin talvi tuli. Varsinaisen tuotantosarjan ensimmäinen vene on T-Top-versio ja ohjaushytillistä Cabinia saadaan vielä tovi odottaa.

Quarkenin taustoista ja tavoitteista kerrottiin jo aiemmassa uutisessa, joten mennään suoraan asiaan eli veneeseen. Quarken 27 tulee keskelle kiivasta taistoa, sillä 8–9 metristen päivä- ja viikonloppuristeilijöiden luokassa on todellista tunkua. 

Suomessa pinnalla ovat etenkin läpikuljettavalla tuulilasilla varustetut avo-ohjaamolliset daycruiserit ja täysin katetut ohjaushyttiveneet. Avomalleissa Euroopassa vannotaan daycruiserien sijaan osin tai kokonaan ympärikuljettaviin walkaround- ja sundeck-malleihin, joita usein komistaa T-top-tyyppinen katos. Pohjois-Amerikassa jylläävät isot bowriderit sekä keski- ja tuplapulpettiveneet, ja niistä johdetut erilaiset crossoverit. Quarken on valinnut kansainvälisen linjan.

Perusmalli 27 Openissa on syvennetty oleskelutila keulassa, suurempi pääavotila perässä ja niiden välissä epäsymmetrinen kansiratkaisu, jossa on kulkuväylä vain paapuurin laidalla. Styyrpuurin puolelta löytyy ohjaamo ja leveä ohjauspulpetti sekä sen ja keulakalustuksen alle jäävä kajuutta. T-Top jakaa saman tilaratkaisun, lisäten vain ohjaamoa kattavan katoksen. Cabin on sitten asia erikseen.

Quarken 27 Open – Riittoisasti mukavaa ulkotilaa

Openin (ja T-Topin) ulkotilat ovat kahdeksan metrin kokoluokka huomioiden erinomaiset. Keulan avotila ei ole pelkästään näennäinen penkki tai patja, vaan oikeasti mukava oleskelutila etenkin veneen ollessa paikallaan. Kolmen istuttava keulasohva on varustettu selkänojalla ja sitä voi täydentää pöydällä ja aurinkotasolla. Jos jotain jää kaipaamaan, niin pientavaralokeroa tai paria mukitelinettä sekä jenkkiveneistä tuttuja, selkänojasta esiin taittuvia kyynärnojia.

Paapuurin puolella, syvällä laidan suojassa oleva kulkuväylä on kaikissa tilanteissa esteettömästi, sujuvasti ja turvallisesti kuljettavissa. Esimerkiksi jo pienessäkin aallokossa veneessä liikkuessa se on ylivoimainen ratkaisu perinteisiin laidan korkeudella oleville sivukansille tai keulakannelle nousuun ja niillä tasapainoiluun verrattuna.

Taka-avotilan kalustusta voi valita tarpeen mukaan. Vakiona on kahden istuttava poikittainen peräpenkki, johon kuuluu eteen ja alas taittuva selkänoja. Paapuurin laidalle tulevan pitkittäisen sohvan saa lisävarusteena ja se täydentää sohvakalustuksen yhtenäiseksi kulmasohvaksi. Pöytä- ja aurinkotaso-optiot kuuluvat luonnollisesti vaihtoehtojen piiriin, kuten myös mahdollisuus kääntää ohjaamon erillisistuimet osaksi oleskelutilaa.

Sohvien sisällä on monipuolisesti säilytystilat, joihin avautuu pääsy molemmilta puolilta, sekä avotilasta että uimatasolta käsin. Kätevää. Hieno pieni oivallus on myös mahdollisuus kiinnittää laitasohvan selkänoja sohvan etupäätyyn, jolloin sohvalla on mukava istuskella perää kohti jalat sohvalle nostettuna.

Avotilan kalustus ja mitoitus on osunut tarkasti kohdilleen. Täydestä sohvavarustuksesta huolimatta myös kulkuyhteys avotilan läpi uimatasolle tai keulaan toimii. Käynti uimatasolle tapahtuu styyrpuurin takanurkassa olevan polun kautta. Uimataso on perämoottoriratkaisusta huolimatta todellakin yksi yhtenäinen uimataso, eikä yhdistelmä erilaisia ja eri korkeudella olevia askelmia. Liikkuminen yhtenäisellä peräkannella on helppoa ja tuvallista, varsinkin kun lisävarustelistalta on ruksattu mukaan vetokaari, joka toimii miniosti myös kaiteena.

Saman muistutuksen voi osoittaa myös keulaan. Oletettavasti ulkomuotoilullisista syistä Quarkenissa ei ole keulakaiteita vakiona, vaan ne pitää ruksia lisävarustelistalta. Keulakansi on sinänsä kelpo: sopivan kookas ja tasainen.

Quarken 27 Open – Ulkoilmettä isompi kajuutta

Quarken 27 Open näyttää matalalinjaiselta ja keulan avotiloineen varsin ulkotilapainotteiselta veneeltä, mikä saa vähän epäilemään kajuutan tilavuutta. Käytännössä kajuutan koko on kuitenkin kilpailukykyinen ja täysin riittävä, jos toiveissa on wc-mahdollisuus ja kahden aikuisen satunnainen yöpyminen.

Vuode on tutusti aivan keulimmaisena ja kolmion muotoinen. Ilmatilaa on hyvin ja laitahyllyjen rajaaman vuoteen pituus ja leveys riittävät hyvin kahdelle aikuiselle. Pukeutumista helpottaa vuoteen jatkeena paapuurin laidalla oleva penkki.

Toiletille on varattu oma tila kajuutan korkeimmasta, ohjauspulpetin alle jäävästä osasta. Toteutukseltaan toiletti on eräänlainen avo-wc:n ja komero-wc:n välimuoto. Sen erottaa vuoteesta puolilaipio ja verholla saa lisää yksityisyyttä. Koska ovea ja seiniä ei ole, on ”avokonttorissa” avaraa ja asiointi käy sujuvasti. Komerovaihtoehto tarjoaisi toki paremman yksityisyyden, mutta sellaista optiota ei ainakaan vielä ole Quarkeniin kehitetty, vaikka tila ehkä riittäisikin.

Toilettivarustus tulee osana Weekend-varustepakettia, ja pitää sisällään sähkökäyttöisen vesi-wc:n ja septitankin, makeavesitankin ja painevesijärjestelmän, pesualtaan ja hanan toilettiin sekä suihkun uimatasolle. Lvi-osaston lisäksi viikonloppupakettiin kuuluu apukuskin penkin alta paikkansa löytävä 30 litran vetolaatikkomallinen jääkaappi. Muuta pentterivarustusta ei lisävarustelistalta löydy, mutta ohjaamon istuimien alle sellaista voi periaatteessa olla tulossa.

Quarken 27 Open – Viihtyy lämmössä

Quarken 27:n kuskin paikka on styyrpuurin laidalla, muttei aivan laidassa kiinni. Penkille ja sieltä pois pääsee pujahtamaan myös penkin ja laidan välistä. Istuma-asento ja ohjaamon ergonomia ovat sinänsä onnistuneita, mutta pikkuparannuksillekin on jäänyt sijaa. Esimerkiksi kulkuraosta johtuen kaasukädelle ei ole kyynärnojaa ja pulpetin alla jalkatuen virkaa hoitaa putki, vaikka sopivasti kallistettu taso olisi mukavampi ja tehokkaampi.

Ratti ja kaasukahva ovat mukavasti kohdillaan ja luontevasti istuenkin käytettävissä. Karttaplotterilla joutuu vähän ojentelemaan, mutta ei niin että sen kokisi erityisen häiritseväksi. Kojelautaan mahtuu kaksi 12-tuuumaista monitoiminäyttöä, joista Convenience-varustepaketti tuo ensimmäisen ja Premium-paketti toisen. 

Oikeakätisen kuljettajan kannalta olisi luontevaa, että karttaplotteri olisi kojelaudassa oikealla ja siten oikean käden sormeiltavana, mutta protoveneen näyttö oli asennettu vasemmalle. Siinä se on toki sujuvasti myös apukuskille käsillä.

Ohjaamon viiman- ja tuulensuoja ei ole täysleveällä tuulilasilla ja sivuikkonoilla varustettujen daycruiserien veroinen, mutta ihan täysin olosuhteiden armoilla ei Openissakaan olla. Tuulilasi on iso mutta melko kaukana ohjaamosta, mikä heikentää sen tehoa. Myös sivutuuli pääsee puhkumaan melko estoitta ohjaamoon. Myös peräsohvalla tuulettuu melko hyvin.

Ajokuomua tai varsinaista satamapeitettä Openiin ei saa. Niiden sijaan vene toimitetaan pulpetin ja istuimien suojahupuilla, ja lisävarustelistalta voi poimia ohjaamoa ajoviimalta ja roiskeilta varjelevan sprayhoodin. Enemmän sään suojaa saa kääntymällä T-top-version puoleen, johon saa myös ajokuomun. Katetuin vaihtoehto on luonnollisesti tuloillaan oleva Cabin. 

Quarken 27 Open – Positiivinen ensituntuma

Joulukuun pakkasiin Kasnäsin vesillä tehdylle koeajolle valmistui siis prototyyppi, tosin varsin valmis ja laadukas sellainen. Muutoksia tuotantoveneeseen tulee kuitenkin paljon, muttei kovin oleellisia. Silmiinpistävimmät ovat protoveneen vaaleat kuosit- ja turkkipinnat sekä kajuutan verhoilut, jotka vaihtuvat vielä toisiin sävyihin.

Myös koeajoon pätee protovenevaraukset, sillä ennen jäiden tuloa veneelle ei ehditty ajaa moottorin rikaus- ja potkuritestejä. Mutta jo oletusasennuskorkeudella ja -potkurilla tehdyn koeajon perusteella voidaan todeta, ettei Quarken ole ihan pieleen ole menossa, pikemminkin päinvastoin.

Runkomuoto vaikuttaa kaikin tavoin varsin onnistuneellta. Sen aallokko-ominaisuudet ovat hyvät, ja vene halkoo metristä aallokkoa eleettömästi ja varsin mukavasti. Yleensä myötäaallokkoon ajo on paljon mukavampaa kuin vasta-aallokkoon, mutta Quarkenin kohdalla ero osoittautui häviävän pieneksi. Sivuaallokosta Quarken selviää kunnialla ja vähin roiskein.

Myös kaarroskäytös on kypsää, Quarken seuraa tarkasti ohjausta ja taipuu halukkaasti kaarroksiin. Tiukoissa ja vauhdikkaissakin kaarroksissa meno on hallittua, ja vasta kaasua pumppaamalla rungon saa ärsytettyä pidon rajamaille, jolloin liikkeisiin tulee äkkinäisempää keikkumista. 

Kulkuasento ja trimmausominaisuudet ovat porraspohjaveneille tyypillisiä. Liukuunnousu tapahtuu sujuvasti ilman kulkuasennossa tuntuvasti näkyvää ja tuntuvaa liukukynnystä ja liukunopeuksilla vene asettuu jo itsekseen varsin luontevaan kulkuasentoon. Trimmaustuntuma on hiukan etäinen, ja etenkin ylöstrimmausvaraa jäi protoveneessä kaipaamaan vähän enemmän. Jos ei muun, niin edes vähän eloisamman ja sporttisemman ajofiiliksen vuoksi. Kaipuuseen voi löytyä vastaus, kunhan moottorin asennuskorkeus ja potkuri saadaan optimoitua. Koeajolla moottori oli pultattu 2. reikään ja potkurina oli Yamahan nousultaan 18-tuumainen Saltwater Series II HP.

Myös mittaustulosten osalta lopullinen sana jää sanomatta, mutta alku on yhtälailla lupaava. Taloudellisin matkanopeus löytyy 23–30 solmun alueelta, jolloin kulutus on 1,4 litraa meripeninkulmalla ja melutaso kohtuulliset 77–78 desibeliä. Huippunopeudeksi mitattiin 44 solmua. Tällaisenaankin koeajopainoltaan noin 2 700 kiloisen protoveneen saavutusarvot ovat kilpailukykyiset.

Quarken 27 Open – Hinnat linjassa

Quarkenin katseet ovat moottoripartneri Yamahan kanssa tiukasti kansainvälisillä markkinoilla. Japanilainen moottorijätti on ilmeisen innolla mukana, sillä se on joutunut katsomaan sivusta, kun muun muassa kaksi muuta suomalaista venemerkkitulokasta eli Axopar ja Saxdor sekä ruotsalainen Nimbus menestyvät Mercuryn kanssa. Quarkenista kaivataan selvää vastaiskua, tai ainakin osaa siitä.

Suomessa Quarken 27 Openin (ja T-Topin) pääkilpailijana voidaan pitää Nimbus T8:aa. Myös Hanse Groupin uusi Ryck 280 on saman kaltaisin eväin samoilla apajilla. Axopar 28:n Open- ja T-Top-versioiden myynti on sen sijaan Suomessa jäänyt marginaaliseksi. Perinteisen tyylisistä daycruisereista Quarken 27:n kanssa samalle viivalle asettuvat etenkin jo ikääntyvä Yamarin 79 DC, Flipper 800 DC ja Nordkapp Noblesse 790. Mainituista ainoastaan Yamarin on Yamaha-leirissä, kaikki muut kimpassa Mercuryn kanssa.

Quarken 27:n ainoa tehdasasenteinen moottorivaihtoehto on 300-hevosvoimainen Yamaha. Siitä on valittu saman tien vakiopakettiin kallein versio, erinomaisella moottoriin integroidulla sähköohjauksella varustettu ja muodikkaan valkoiseksi maalattu XSB-malli. Yamahan yksimoottoriasennukseen sopivan HMEX-joystickin saa lisävarusteena. Ajotuntumia ”sinkku-joystickista” ei vielä ole. 

Vakiovarustus on yleiseen tapaan varsin pelkistetty, mutta paranee rahalla ja parilla varustepaketilla. Protoveneeseen oli asennettu Convenience- ja Weekend-paketit sekä viereisen taulukon mukainen valikoima irtovarusteita. Lopputulemana on mukavasti varusteltu päivä- ja viikonloppuretkivene, jonka kohdalla viimeisen viivan alle jää noin 135 000 euron lukema. Melko kallista, joku voisi todeta, mutta tosiasiassa ihan linjassa pääkilpailijaksi luettavan Nimbus T8:n kanssa, tai hiukan jopa alle. 

Quarken lähtee takomaan, kun rauta on kuumaa. Jo protoveneen perusteella on selvää, että haaste on otettu tosissaan ja tuote on korkeatasoinen. Axoparin ja vaikkapa Yamarinin tavoin Quarken on venevalmistaja, joka ei itse tee veneitä, vaan se on ulkoistettu sopimusvalmistajalle. Toisin kuin muilla mainituilla, valmistuskumppani on haluttu löytää Puolan sijaan Suomesta. Quarkenit tekee Fenix Marin Valkeakoskella. Kuriositeettina mainittakoon, että Suomeen on päätynyt umpiruotsalaisuuttaan virallista nimeä myöten korostava Nimbus Boats Swedenkin, jonka T8- ja C8-mallit valmistaa Bella-Veneet Kuopiossa.