Rivalla on mistä ammentaa, sillä se on muovannut moottoriveneilyn historiaa jo 177 vuoden ajan. Pitkä historia ja sen aikana kehittynyt vankkumaton maine myös velvoittaa: Rivalta odotetaan poikkeuksetta mestariteoksia.

Viimeisen 25 vuoden ajan kaikkien uusien Rivojen designista on vastannut Officina Italiana Design, eikä huteja ole juurikaan tullut. Eikä tule nytkään, sillä uusi Dolceriva on Rivojenkin joukossa poikkeuksellinen herkkupala.

Monen mielessä Riva on vahvimmillaan ja on parhaimmillaan kauniiden runabout-päiväristeilijöiden tekijänä.  Ja uusi Dolceriva on kuin maksikokoinen runabout.

Dolcerivan rungon ja kannen muodot näyttävät yhtä aikaa moderneilta ja perinteitä kunnioittavilta. Eikä Rivalla ole mitään tarvetta tai syytä lähteä peesaamaan muotoilumuodin oikkuja, kuten pystyä keulaa ja tai teräviä kulmia. Dolcerivan muotoilussa ja linjoissa saa siveltimen vedot elää.

Pyöreämuotoinen perä kunnioittaa ikonisten Aristonin ja Tritonen henkeä. Peräkannen suuri luukku taittuu auki uimatasoksi, jonka molemmille laidoille levittyy veden äärellä olevat aurinkotasot. 

Avotilan puolelle astutaan keskilinjan kulkuväylää, jonka molemmille puolille jää kiinteät aurinkotasot. Niiden alla on lisää säilytystilaa ja jatkeena sohvat. Sohvien välissä oleva taittopöytä hohtaa kiillotettua terästä ja lakattua mahonkia. 

Keulakannen u-kirjaimen mallisen kattoikkunan keskellä oleva saareke on niin ikään mahonkia, jota suojaa 20 lakkakerrosta. Riva-logo, tyylitelty viirimasto ja Riva-viiri viimeistelevät perinneosaston.

Kojelaudan hallintalaitteisto palauttaa ajatukset nopeasti nykyaikaan. Volvo Pentan Joystick Docking & Driving -sauvaohjaus, Humphreen Active Ride -automaattinen ajovakausjärjestelmä sekä Garminin Empirbus-kytkin- ja valvontajärjestelmä pitävät osaltaan huolen veneen ja sen laitteiden käytön helppoudesta.

Kannen alla on yllättävän tilava pentteri ja toiletti, seesteinen sisäsalonki sekä keulakajuutta, joka on eriytetty salongista näyttävällä lasiliukuovella, joka on läpinäkyvä vain toiseen suuntaan eli keulakajuutasta salonkiin.

Yhden hengen miehistöhytin saa lisävarusteena, ja jos on valmis tinkimään sisäsalongin koosta, voi Dolcerivan tilata myös kahden hengen vieraskajuutalla varustettuna.

Vakiomoottoreina on kaksi 800-hevosvoimaista Volvo Pentan D13-dieseliä. Optiona on saman koneen tuhatheppaiset versiot. Vakiokoneilla Dolcerivalle luvataan 35 solmun ja tehokkaammilla 40 solmun huippunopeus. Voimansiirto on toteutettu v-vaihteella ja akselivedolla.

Dolcerivan todellisia mittasuhteita ei ole ihan helppo päätellä pelkällä ensivilkaisulla eikä mallimerkintäänkään kuulu vihjaavia numeroita, joten mainittakoon erikseen että kyse on lähes 49-jalkaisesta eli 15-metriä pitkästä ja 4,3 metriä leveästä veneestä, jonka kuivapaino on yli 21 tonnia. Dolceriva on suunniteltu ja rakennettu CE-luokituksen vaativimman A-kategorian mukaisesti, mikä on 50-jalkaisten sportcruiserien luokassa varsin poikkeuksellista.

Kaikella on hintansa, mutta Rivan ostajan kohdalla se tuskin on ongelma. Dolcerivan verottomat tehdashinnat alkavat 1 430 000 eurosta, mutta tyypillinen lisävarustus nostaa hinnan lähemmäs kahta miljoonaa. 

www.riva-yacht.com 

www.boatstore.fi