Saxdor on veneinnovaattori Sakari Mattilan uusin venemerkki, jonka ensimmäisenä malli, kuusimetrinen 200 Sport on juuri saatu myyntiin. Seuraavaksi hypätään kymmenen metrin kokoluokkaan.
Saxdor 320 GTO näyttää tietokonemallinnuksissa styleltä. Se on iso, nykyaikainen daycruiser, jossa pääpaino on ulkotiloissa ja päiväveneilyssä, mutta kannen alle on saatu mahtumaan myös parivuoteella ja erillisellä toiletilla varustettu kajuutta.
GTO on varustettu isolla t-topilla, jota kannattelee vain kaksi pilaria. Etummaisia A-pilareita kuvissa ei ole, mikä vapauttaa linjoja. Myös rungon ja kannen sivulasit tuovat designiin ilmavuutta.
Tilaratkaisun kannalta merkittävin uutinen on avattavat laitaterassit, jotka tuovat perään lisää lattiapinta-alaa. Muutoin tilaratkaisu vaikuttaisi olevan keskipulpettiratkaisuun perustuville t-top-veneille varsin tyypillinen: keulassa on kiinteä loikoilutaso, ohjaamossa rinnan kolme erillisistuinta, pentteri niiden takana ja taittuvien selkänojien avulla muunneltava matkustamo ja oleskelutila perässä.
Tyylin ja toimivuuden lisäksi Saxdor houkuttelee myös hinnalla, vaikka tuskin kymmenmetrisestä daycruiserista ihan hyllytavaraa Suomessa tulee. 320 GTO varustetaan vakiona 300-hevosvoimaisella Mercuryn V8-perämoottorilla, millä hinnat alkavat 105 400 eurosta. Kilpailijoihin verrattuna hinta on hyvin kohtuullinen.
Jos peruskoneen 38 solmun huiput ei riitä, löytyy vaihtoehtoja aina kahteen 300-heppaiseen saakka. Niillä huippunopeuden lupaillaan ylittävän 50 solmun rajapyykin.
Vakiovarustelu pitää sisällään muun muassa t-topin, manuaaliset laitaterassit, kansipinnoituksen ja jääkaapin, mutta lisävarustelistallekin jää paljon ruksittavaa, joten käytännössä "satkun" budjetilla ei selviä.
Saxdor-mallisto kasvaa vauhdilla, sillä 320 GTO:n lisäksi tuloillaan on GTC- ja GT-versiot sekä vastaava trio 40-jalkaisia.