Saxdor 200 Pro Sport (2021–) – Henkilökohtainen päivän piriste
Saxdor on Aquadorin, Paragonin, XO:n ja Axoparin luoneen Sakari Mattilan uusin venemerkki, jonka ensimmäinen malli tuo vipinää rajusti kilpailtuun kuusimetristen avoveneiden luokkaan.
Kuusimetrisiä avoveneitä on moneen makuun. Suomessa suositaan etenkin avokeulaisia tuulilasiveneitä eli bowridereita, mutta myös keskipulpettiveneillä on pieni kannattajakuntansa.
Molemmissa tapauksissa runko on yleensä muodoltaan enemmän tai vähemmän syvä v ja valmistettu alumiinista tai lujitemuovista. Kovapohjaisia kumiveneitä eli ribejä myydään Suomessa huvikäyttöön harvakseltaan.
Saxdor 200 Sport on kuusimetrinen avovene, mutta sen verran uudenlainen sellainen, ettei sen lokerointi ole ihan helppoa. Valmistaja itse puhuu "skootterista", jossa yhdistyy avoveneen ja vesijetin parhaat puolet.
Vesijetistä muistuttaa etenkin kolmen istuttava satulapenkki. Runko, laidat, kansi, ohjauspulpetti ja perämoottori ovat tutun venemäisiä, joskin yksityiskohdissa on uusia ja osin omintakeisia ratkaisuja.
Mitoiltaan Saxdor 200 on tavanomaisissa venemitoissa. Pituuden, leveyden, painon ja konetehon numeroarvot voisivat kuulua yhtä hyvin Busterin tai Yamarinin uutuudelle.
Rungon piirteissä on paljon samaa kuin Axopareissa. Esimerkiksi pysty ja voimakkaasti kapeneva keula on terävä, perä keulaan nähden leveä ja pohjassa on kaksi voimakkaasti muotoiltua porrasta.
Saxdor 200 tulee myyntiin kahtena versiona, jotka ovat Sport ja Pro Sport. Runko, rakenne ja tilaratkaisut ovat molemmissa samat, erot syntyvät varusteista ja moottorivalikoiman tehoalueesta. Pro Sportissa on vakiona nahkaratti, trimmitasot ja liimattu kansimatto myös keulakannella.
Moottoripartnerina on Mercury, jonka valikoimista "siviili-Sportiin" voi valita 100-, 115 tai 150-hevosvoimaisen koneen. Pro Sportin konevalikoima alkaa 150:stä ja yltää 175 hevosvoimaan. Koeajoyksilönä on tehokkaimmalla moottorilla ja muutamilla lisävarusteilla maustettu Pro Sport.
Vieritä vertailua
Saxdor 200 Pro Sport
Pituus | 5,94 m |
Leveys | 2,29 m |
Paino | 780 kg |
Kantavuus | 3 henk. |
Tehoalue | 100–175 hv |
Pakettihinta 150 hv | 38 330 € (Mercury F150) |
Brig Eagle 6
5,95 m |
2,40 m |
550 kg |
10 henk. |
90–150 hv |
38 290 € (Evinrude K150 G2) |
Finnmaster S6
6,39 m |
2,29 m |
1 000 kg |
7 henk. |
115–150 hv |
43 900 € (Yamaha F150D) |
Iron 647
6,62 m |
2,44 m |
950 kg |
6 henk. |
115–200 hv |
49 990 € (Evinrude K150 G2) |
Nemo 600 OutBoard
6,24 m |
2,24 m |
750 kg |
6 henk. |
100–200 hv |
46 650 € (Tohatsu BFT150) |
Nordkapp Enduro 605
6,06 m |
2,20 m |
800 kg |
7 henk. |
90–150 hv |
38 200 € (Evinrude K150 G2) |
Sea-Doo GTX
3,45 m |
1,25 m |
352 kg |
3 henk. |
170–300 hv |
14 690 € (Rotax 170) |
Tykkää
- Pehmeästi aaltoja halkova runko
- Suorituskyky
- Taloudellisuus
- Ajamisen hauskuus
- Ennakkoluulotomuus
- Avoimen perän ja satulapenkin hyvät puolet
Älä tykkää
- Epävakaus sivuaallokossa ja ääritilanteissa
- Kaasukahvan sijainti
- Pieni henkilömäärä
- Vähän pientavaratilaa
- Avoimen perän ja satulapenkin huonot puolet
- 26.02.2025 Uutinen Airiston paviljongissa avataan uusi kesäravintola
- 28.02.2025 Uutinen Vesiliikenteen rajoituksia laajennetaan Barösundissa
- 07.03.2025 Reportaasi Käytettyjen veneiden muuttaminen uhkaa muuttua paljon kalliimmaksi ja hankalammaksi
- 21.02.2025 Reportaasi Vene 25 Båt: Arronet 18'5 SPO, Max 55 ja Rocky 50
- 24.02.2025 Uutinen Bothnia Regatta Perämerelle
- 06.03.2025 Uutinen Kirjalansalmen sillan kunnossapito vaatii jatkuvaa seurantaa
- 19.03.2025 Näin se tehdään Purjeveneen moottorinvaihto
- 03.03.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Marex 440 Scandinavia
- 25.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Galeon 480 Fly
- 27.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Sunseeker Ocean 156
- 28.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Viknes V10
- 25.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Roto Hydra 530
- 12.03.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: venematkailu
- 05.03.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Highfield ADV 7
Uusimmat
- 22.03.2025 Ensiesittely Cantiere Mimì Libeccio 8.5 Classic Wheel ja 7.5 WA (2025–)
- 21.03.2025 Ensiesittely Yamaha HelmMaster EX Wireless Control System (2025–)
- 21.03.2025 Ensiesittely Sialia 45 Sport (2025–)
- 20.03.2025 Ensiesittely Windelo 51 S ja Windelo 55 S (2025-)
- 20.03.2025 Ensiesittely Pearl 63 (2025–)
- 20.03.2025 Uutinen Yhdessä vesille -kampanja kutsuu mukaan vastuulliseen veneilyyn
- 19.03.2025 Näin se tehdään Purjeveneen moottorinvaihto