Edesmennyt Jacques Cousteaukin olisi innoissaan, sillä tässä aluksessa on raivattu tilaa sähkökäyttöiselle, pystysuoraan nousevalle ja laskeutuvalle lentokoneelle sekä pienelle sukellusveneelle vedenalaisia löytöretkiä varten. Huomionarvoista on myös, että Silent 120 Explorer kaikkine leluineen toimii suurelta osin aurinkoenergian avulla, mikä tekee kokonaisuudesta uraauurtavan.
– Suuntaus on kohti suurempia jahteja ja enemmän ylellisyyttä, enemmän mukavuutta, enemmän vesileluja ja enemmän mahdollisuuksia, sanoo Michael Köhler, Silent-Yachtsin perustaja ja toimitusjohtaja.
Merellä
Nyt rakenteilla oleva ensimmäinen Silent 120 Explorer on tarkoitus laskea vesille vuonna 2024. Aluksen pituus on 36,74 metriä ja leveys 13,85 metriä. Explorerin kokonaisvolyymi on vain 499 bruttotonnia. Alus kulkee taloudellisessa ajossa 6-8 solmun nopeutta, huiput nousevat jopa 16 solmuun.
Silentin uusi superkatti on myös seuraava askel aurinkoenergialla tuotetun kruisingin saralla. 40 kWp:n aurinkosähköjärjestelmä tuottaa riittävästi energiaa kattamaan jahdin hotellikuormat (osittain yksityiskohtaisen ja erittäin tehokkaan järjestelmäsuunnittelun ansiosta). 800 kW:n litiumioniakut käyttävät erittäin tehokkaita 340 kW:n sähkömoottoreita, joilla Explorerilla on potentiaalisesti rajoittamaton toimintasäde, veistämö muotoilee.
Tämän ohella Silent 120 Explorer tarjoaa omistajilleen koko tukun seikkailunjanoa sammuttavia ratkaisuja. Katamaraanin runkomuoto yhdistettynä pienikokoisiin sähkökäyttöisiin propulsioyksiköihin tarjoaa huomattavan paljon säiltystilaa, jonka ansiosta jahdin kyytiin mahtuu sekä vallankumouksellinen Xcraft XP4 eVTOL -lentokone, että täyssähköinen kahden hengen sukellusvene. Nämä siis tavanomaisempien tenderien ja vesilelujen lisäksi.
Ilmassa
Silent-Yachtsin ja Xcraft XP4 eVTOL -lentokonetta valmistavan VRCO:n kumppanuus on tiedettävästi ensimmäinen yhteistyö lentokonevalmistajan ja superjahteja tuottavan veistämön välillä. XP4:n nousut ja laskeutumiset tapahtuvat jahdin katolla, jossa suuret aurinkopaneelit liukuvat sivuille paljastaen laskeutumisalustan.
XP4, joka on tarkoitus sertifioida vuonna 2024, tarjoaa kätevän ilmakuljetuksen jopa neljälle henkilölle. Laitteessa on useita turvallisuusominaisuuksia, kuten havaitsemis- ja väistämistekniikkaa, ballistinen laskuvarjo ja matalallalennolla törmäyksen estävät järjestelmät. Toimintasäteen pidentämiseen XP4 hyödyntää nanomateriaaleihin ja vetyyn perustuvaa teknologiaa. XP4 on ladattavissa emoaluksen aurinkopaneeleista, mutta se voi myös syöttää omasta akustaan virtaa varavirtalähteenä jahdille.
Pinnan alla
U-Boat Worx NEMO -sukellusvene tarjoaa kahdelle henkilölle sukellusta 100 metrin syvyyteen täysin sähköllä toimivassa paketissa, jonka vie tilaa vähemmän kuin kaksi normikokoista vesiskootteria.
NEMO:n tavaramerkiksi muodostunut akryylistä valmistettu painepallo antaa vedenalaisille turisteille mainion panoraamanäkymän syvyyksissä. Aluksen Manta-ohjausliittymä on sekä helppo oppia että yksinkertainen käyttää, Silent-Yachts lupaa.
NEMO tarjoaa jopa kahdeksan tunnin autonomian, 3 solmun vedenalaisen nopeuden ja hätätilanteita ajatellen positiivisen nosteen automaattista pinnalle nousua varten. Silent 120 Explorerin poikkeuksellisen tilavuuden ja kansitilan ansiosta omistajilla on kaksi vaihtoehtoa sukellusveneen kuljettamiseen - joko paapuurin puoleisen rungon tender-tallissa tai pääkannella uima-altaan vieressä.