Kuinka nopeasti kilpapurjehduksen huipulla nähdyt innovaatiot ja tekniikat löytävät tiensä tavallisiin purjeveneisiin, on aina kiinnostavaa seurattavaa. Kovimpia nopeuksia ovat jo pitkään saavuttaneet erilaisilla kantosiivillä varustetut purret, vaikka niiden luotettavuudessa on ollut toivomisen varaa. Pitkissä valtamerikisoissa taas tylppien ja kantavien scow-runkojen edut ovat olleet ilmeisiä, kun reiteillä on päässyt ajamaan voittopuolisesti avotuuliosuuksia.

Mutta kummastakin on saanut täyden hyödyn vasta, kun miehistö on ollut huipputaitavaa, eikä karuista veneistä ole ollut suurtakaan iloa kilpailun ulkopuolella.

Ennakkoluulottomasta asenteesta purjehdukseen ja purjeveneisiin tunnettu Ranska asettuu jälleen edelläkävijäksi. Skaw Sailing on hanke tai verkosto, jossa joukko suunnittelijoita, rakentajia ja purjehtijoita kehittää ja rakennuttaa uusia ideoita. Taustalla on jo menestystä MiniTransat-veneiden, Mothien ja muiden foililuokkien parissa sekä yhteistyötä aina America's Cup -tason projektien kanssa.

Nyt on tulossa uusi aluevaltaus, ensimmäinen varsinaisesti Skaw Sailingin omaksi katsottava pursi. Vielä se kantaa nimeä Model A, mutta virallisen lanseerauksen myötä siitä tulee Skaw Paradise.

Tavoite kilpapurren nopeuden ja perheristeilijän helppouden ja mukavuuden yhdistämisestä ei ole uusi, mutta Skaw lähestyy sitä radikaalein ottein. Melkein 12-metrisessä rungossa on tylppä ja kantava scow-keula. Partaiden tasolta ylhäältä katsoessa vene on lähes suorakaiteen muotoinen, mutta vesilinjan alla tilanne on toinen. Palteet kyllä kiertävät keulaan asti todella leveinä, mutta pohja on puhtaita kisaveneitä pyöreämpi, keskilinjalla jopa lievästi V-muotoinen.

Tällä haetaan pehmeämpää kulkua uppoumanopeuksiin ja vastaisiin  aaltoihin, jotta meno olisi siedettävää tavallisille purjehtijoille.

Suuri leveys antaa vakautta kantaa purjeet, mutta vauhdin kasvaessa sitä tulee lisää C-muotoisista sisäänvedettävistä foileista, jotka kummallakin laidalla kulkevat koteloissa palteen alta kannen läpi. Ne tuottavat nostetta sekä ylöspäin että kohti tuulta. Skaw ei varmasti yritäkään olla varsinainen kryssivene, mutta kelvollisia nousukulmia siltä on lupa odottaa. Taittoköli on varustettu lyijybulbilla. Köli alhaalla syväys on 3,5 m ja se nostettuna 1,2 metriä, johon syvyyteen ulottuvat myös kaksi peräsinlapaa.

Veneen painoksi on suunniteltu huomattavan kevyt 5 000 kiloa. Erikoiskuituja käytetään rungossa paljon, jotta varaa jää asumiskelpoisille kalusteille ja sisustukselle. Siihen rungon laatikkomaisuus avaa kiinnostavia mahdollisuuksia.

Portaikosta laskeutuvalle avautuu huiman avara, ilman väliseiniä keulaan asti ulottuva tila. Katon ja ruffin ikkunoista tulvii luonnonvaloa. Keulaa kiertää pitkä sohva, jonka keskellä on yksirunkoiseen veneeseen harvinaisen suuri pöytä. Tilan saa erotettua verhoilla makuualkoviksi. Keskellä tilaa lipastoryhmä kätkee taittokölin koneiston. Styyrpuurin laitaa vasten on pentteri ja vastalaidalla navigointipiste. Portaikon paapuurin puolella on suuri toiletti ja kaksi kahden hengen kajuuttaa työntyvät laidoilla osin avotilan alle.

Avotilassa on paapuurissa leveä aurinkopeti ja paikkaa voisikin kutsua matkustamoksi. Kaikki köydet ovat nimittäin styyrpuurin laidalla. Koko avotilaa peittää lasisena hyttirakenteesta jatkuva kate, joten veneessä ollaan ja sitä ajetaan itse asiassa hyvin paljon samoista oloista kuin matkakatamaraaneja.

Niihin Skaw Sailing viittaa myös suorituskykynsä suhteen. Model A:n arvioidaan kilpailevan 60-jalkaisten matkakatamaraanien tasolla. 15 solmun matkavauhti pitäisi saavuttaa helposti jo keskituulissa. Silti foilienkaan varassa vene ei nouse kokonaan vedestä, joten ohjaus ja hallinta säilyy tavallisenkin purjehtijan käsissä.

Skaw Model A:n rakentaa Shoreteam -veistämö Caenissa, Ranskassa. Kun kyse on vasta ensimmäisestä yksilöstä ja siihen on luonnollisesti odotettavissa muutoksia vesitestien jälkeen, hintaa ei ole julkistettu. Hyvin karkeana arviona on sanottu, että vene tulee maksamaan purjehdusvalmiina varustuksesta riippuen 1,0–1,4 miljoonaa euroa.