Torqeedon mallistouudistus etenee suomalaisittain erittäin kiinnostavissa teholuokissa, sillä pienet sähköperämoottorit ovat erityisen yhteensopivia mökkikalustoon kuuluvien soutu- ja pienveneiden kanssa.

Suomessa ylivoimaisesti suosituin Torqeedon sähköperämoottorisarja on moottoriin integroidulla mutta irrotettavalla akulla varustettu Travel. Siihen esiteltiin tänä vuonna kaksi uutuutta, Travel ja Travel XP. Mallivuodelle 2026 mukaan tulee Travel XS. 

Uusi XS on lisäkirjaimien mukaisesti malliston ”pienin”, joskin se jakaa saman rakenteen lisäkirjaimettoman Travelin kanssa. Ero syntyy moottorin tehosta ja akun kapasiteetista. XS tarjoaa 648 wattitunnin akun ja 700 wattia eli noin yhden hevosvoiman tehoa. Lisäkirjaimettoman Travelin teho on 1 100 wattia (1,5 hv) ja akun koko 1 080 wattituntia. Kuten arvata saattaa, on XP sarjan tehomalli tuottaen 1 600 watin (2,2 hv) tehon ja tarjoten 1 425 wattitunnin akun. 

XS-mallin saa ainakin alkuun vain lyhytrikisenä S-versiona, tehokkaammista Traveleista on kaupan myös pitkärikiset L-versiot. Tehokkaampien mallien tavoin myös XS tulee lähtökohtaisesti kahvamallina, mutta kaukohallintakitin saa siihenkin lisävarusteena. Suorituskykyä ja jäljellä olevaa toimintamatkaa ja -aikaa voi seurata tehokkaampien mallien tavoin värinäytöltä, ja akku on johdotonta mallia eli käyttövalmis heti paikalleen laitettuna. 

XS:n akku painaa 6,7 kiloa, joten sen käsittely on varsin vaivatonta. Jos vahinko kuitenkin sattuu ja akku tippuu veteen, se kelluu. Moottorin ja akun yhteispaino on XS:n tapauksessa 18,3 kiloa. Keskimmäisen Travel-mallin akku painaa 8,6 ja tehokkaimman XP:n 9,6 kiloa, mikä nostaa niiden yhteispainot yli 20 kiloon.

Yhdessä uudet Travel XS, Travel ja Travel XP korvaavat aiemmat kolmannen sukupolven Travel 603, 903 ja 1103 -mallit. Edeltäjiin nähden kasvaneet tehot ja sähkömoottoreille tyypillisen runsas ja välittömästi käytössä oleva vääntö tekevät uusista Travel malleista luontevia ja nykyaikaisia vaihtoehtoja 2–5-hevosvoimaisille polttomoottoreille.

Cruisea kehiin 

Myös pykälää tehokkaammat Cruise 3.0 ja Cruise 6.0 -mallit päivittyvät mallivuodelle 2026. Ilmeisin ero edeltäjiin on kokonaan uusi muotoilu. Pinnan alla on uusi 48 voltin arkkitehtuuri, joka tuo mukanaan yhteensopivuuden entistä suurempien akkujen, kuten 5 kilowattitunnin Torqeedo Power 48:n kanssa. 

Käsinkosketeltavampia muutoksia ovat uusi kokoontaitettava hallintakahva, resoluutioltaan aiempaa tarkempi näyttö sekä yhteensopivuus TorqView-mobiilisovelluksen kanssa. Ympäristön kannalta hyvä asia on entistä runsaampi kierrätysmuovin käyttö rakenteissa.

Mallimerkintöjen mukaisesti uusien Cruise-mallien tehot ovat 3 kilowattia (4 hv) ja 6 kilowattia (8 hv), mutta Torqeedo vertaa niitä käytännön suorituskyvyltään pikemminkin 6- ja 10-hevosvoimaisiin polttomoottoreihin. Molemmat mallit saa kahva- ja kaukohallinta- sekä pitkä- ja lyhytrikisinä versioina. 

www.torqeedo.com

www.yamaha-motor.fi