Ensimäistäkään kuvaa Eelex 6500:sta tai sen rinnalle tulevasta Eelex 8000:sta ei ole vielä julkaistu, mutta todennäköisesti ne muistuttavan paljon X Shoren viime maaliskuussa julkistamaa, kuvissa ja videolla esiintyvää 8000 Smögen Edition -prototyyppiä.

X Shore lupailee Eelex-malleille sähköveneiksi kovia suoritusarvoja: huippunopeudeksi luvataan 40 solmua, matkanopeudeksi 25 solmua ja toimintasäteeksi 100 meripeninkulmaa. Smögenin huippunopeus oli vielä 25 solmua ja toimintasäde parhaimmillaan 40 meripeninkulmaa.

Käytännössä huippunopeudella operointi kuluttaa akut loppuun nopeasti, mutta Eelexille lupailtu 2,5 tunnin toiminta-aika 25 solmun matkavauhdilla kuulostaa toteutuessaan aivan erinomaiselta saavutukselta. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että 25 solmun nopeudella liikuttaessakin toimintamatka venyy yli 60 meripeninkulmaan.

Siitä miten suoritusarvoihin on päästy ei Eelex-tiedote vielä avaa enempää, mutta tässäkin kaksoisporraspohjalla varustettu Smögen tarjonnee suuntaviivat. Siinä käytettiin saksalaisen Torqeedon tekniikkaa eli kahta Deep Blue 80i (nykyinen mallimerkintä 50i) -sisämoottoria ja kahta 30 kilowattitunnin litiumioniakkupakettia.

Jos arvata saa, niin Eelexeissä siirrytään Torqeedon viimeisimpään tekniikkaan eli tuplasti tehokkaampiin Deep Blue 100i -moottoreihin ja 30 prosenttia kapasiteetiltaan kasvaneisiin 40 kWh akkuihin. Pienempään Eelex 6500:n riittänee kaksi akkupakettia, isompaa voinee saada neljäkin.

Akkupakettien määrä nostaa sitten myös dramaattisesti veneen hintaakin, mutta perusveneiden markkinoille Eelexeillä ei muutenkaan pyritä. Hintataso pitänee huolen siitä, että Eelexeillä kuiskitaan menemään Tukholman saariston lisäksi vaikkapa Venetsian kanaaleissa tai Alppijärvillä. Valmistussopimus on tehty Storebron kanssa, jolla on tarkoitus taata se, että työnjälki ja viimeistelyn taso on riittävää myös mehukkaille superjahtien apuvenemarkkinoille pääsyyn.

www.xshore.com