X Shore sai ensimmäisen sähkövenemallinsa, kahdeksan metrisen Eelexin, markkinoille vuonna 2020. Viime vuonna esiteltiin ”kansanmalli” X Shore 1, joka on 6,5-metrinen daycruiser noin 125 000 euron hintaluokkaan.

Seuraava askel on Eelexin rungolle rakentuva, ammattikäyttöön tarkoitettu ja tilaajan tarpeiden mukaan toteutettava Pro. Lähtökohtana on joko avomalli Open tai hytillinen Cabin. Ensimmäisenä valmistuu jälkimmäinen, joka menee Tukholman saaristoon koulumatkaliikenteen venetaksiksi. Kevyen ammattiliikenteen lisäksi Cabin kiinnostaa ainakin periaatteessa varmasti myös huvivenepuolella, etenkin saaristossa yhteysveneileviä. 

Ympäristön kannalta täyssähkövene on käytössä täysin päästötön ja polttomoottorialuksia huomattavasti hiljaisempi. Tarkkoja suoritusarvoja Prolle ei ilmoiteta, mutta lähtökohta lienee samaa luokkaa kuin Eelexissä, jossa on 170 kilowatin moottori ja 126 kilowattitunnin ajoakku. Niillä Eelexin huippunopeudeksi ilmoitetaan 30 solmua ja matkanopeudeksi 20 solmua. Matkanopeudella toiminta-ajaksi lupaillaan noin 1,5 tuntia eli 30 meripeninkulmaa. Toimintamatkaa voi pidentää rajoittamalla vauhtia uppoumanopeuksiin, jolloin yhdellä lataukselle voi X Shoren mukaan päästä jopa 100 meripeninkulmaa.

www.xshore.com