Sanotaan se suoraan ja heti alkuun. Anytecin nykyinen 860-runko on yksi venemaailman parhaita. Siitä on saatu nauttia jo entuudestaan 860 SPD -bowriderissa ja 868 CAB -hyttimallissa, ja nyt kolmantena myös 860 T:ssä.

860 T on kolmikosta ehkäpä kaikkein häijyin. Varsinkin kahdella 400-hevosvoimaisella Mercuryn V10-perämoottorilla ja mustaksi maalatulla T-top-katolla varustettuna se uhkuu menohaluja ja maskuliinisuutta. Eikä ilme ole harhaa. 

Kaikesta näkee, että Anytec on tehty kovaan ajoon. Sen täysalumiinirakenne on poikkeuksellisen jäykkä ja muuttuvakulmainen V-runko syvä: perässä asteluku on 23 ja keulassa 48. Kaiteet, knaapit ja T-top-katoksen tuet ovat kaikki kiinnitetty hitsaamalla. Runko on perinteistä vauhtiveneiden mallia, eli voimakkaasti nousulistoitettu, mutta ilman portaita.  

Lopputulos on makea. Ajettavuudessa on urheilullista herkkyyttä ilman lieveilmiöitä. Tehoa on niin poskettomasti, että 860 T ampaisee liukuun silmänräpäyksessä, ja eläimellinen kiihtyvyys jatkuu aivan huippunopeuden tuntumaan saakka.

Huippunopeus nousee vaivatta yli 60 solmuun. Hyvin kalibroitu Mercuryn moottoritrimmiavustin löytää huippunopeuden hyvin, mutta 860 T:tä trimmaa mieluusti käsin – ja mieluummin vähän yli. Silloin kulku on kepeää ja ajotuntuma vireillä pitävän urheilullinen. Vaikka moottoritrimmi on tapissa ja runko kivasti irti vedestä, kulkee 860 T vakaasti vielä huippunopeudellakin. Varsinkin sivuttaisvakaus on huomattavan hyvä, eikä 860 T lähde palletanssiin edes hakemallakaan.  

Myös kaarroksissa 860 T istuu vedessä tukevasti. Käytös on rauhallista vielä huomattavan suurella nopeudella tehtävissä tiukoissakin käännöksissä, kunhan ne tekee hallitusti. V10-Mercuryjen mukana tuleva sähköohjaus antaa siihen hyvät valmiudet: ohjaus on kevyt, tarkka ja nopea muttei yhtään neuroottinen.

Anytec 860 T – Ominaisuudet suorituskyvyn mukaan

Tänä päivänä moni venemalli tavoittelee ja yltää 50 solmun huippunopeuteen. Aika harva niistä on kuitenkaan tarkoitettu ajettavaksi moisella nopeudella. Anytecin rima on korkeammalla. 860 T:lle 50 solmua tuntuu aivan luontevalta matkanopeudelta. Kulutuskin on silloin vielä suhteellisen kohtuullista: kun 62 solmun huippunopeudella palaa noin 4,3 litraa meripeninkulmalla, tippuu lukema naurettavalla 50 solmun matkanopeudella vain 2,8 litraan.

Taloudellisin liukunopeusalue on laaja. Parhaimmillaan meripeninkulma taittuu 25–30 solmun nopeudella noin kahdella litralla, mutta kenties uskomattominta on, ettei vielä 45 solmun nopeudessakaan kulu kuin 2,4 litraa meripeninkulmalla. Nopeuksiin ja tehoihin nähden kulutuslukemat ovat, jos nyt eivät varsinaisesti alhaisia, niin ainakin hyvin kohtuullisia.

Anytecin kohdalla suorituskyvystä on myös käytännössä iloa, sillä ajo-ominaisuudet ja matkustamo ovat sellaiset, että vauhtia pystyy pitämään yllä mukavuuden liikoja kärsimättä vielä huomattavan kovassakin kelissä. Alle 10-metristen veneiden kokoluokassa Anytec 860 T on varmasti yksi allekirjoittaneen yli 20 vuoden veneiden koeajohistorian nopeimpia keliveneitä.

Anytec 860 T – Yhteysveneen luonne

Anytec on ryhtynyt 860 T:ssä rohkeasti yhdistämään täysalumiinirakenteen ja muodikkaan ympärikäveltävän T-top-veneen tilaratkaisun. Etenkin yhteys- ja kalaveneiksi tarkoitetuissa ohjaushytti- ja pulpettiveneissä täysalumiinirakenne on tuttua kauraa, mutta pienellä keulakajuutalla varustettu täysalumiini-daycruiser on harvinaisuus.

Käytännössä 860 T:n tilaratkaisu tuntuu tarkoituksenmukaisen toimivalta, kunhan veneessä oleskelun fasiliteetit eivät ole pääprioriteetti. Kajuuttaan kontataan styyrpuurin sivuovesta. Kajuutan ehkäpä tärkein anti on vesi-wc, mutta tarvittaessa myös parin hengen satunnainen yöpyminen onnistuu. Oleskelutilaksi karusta ja pimeästä kajuutasta ei ole.

Selvästi omimmillaan 860 T on kuitenkin yhteys- ja kohdeveneilyssä. Välimatkat taittujat nopeasti, joten päiväretken tekee pidemmällekin. Paras pääluku on neljä, jolloin kaikille on omat jousitetut erillisistuimet. Niiden merkitys kovatempoisien siirtymien taittumiseen mukavasti on oleellinen. Kantavuus sallisi kuskin lisäksi kahdeksan matkustajaa, mutta nopeaan matka-ajoon sopivia istumapaikkoja niin monelle ei ole.  

Vakiomallinen takakansi on ajateltu monikäyttötilaksi. Tyhjänä se on helposti hyödynnettävissä kuorma- ja touhutilana. Esimerkiksi maastopyörä tai halkokuorma kulkee tarvittaessa mukana, ja tilaa on reilusti myös aktiiviseen kalastamiseen. 

Kalustusta on klaffipenkin ja lipaston verran. Klaffipenkin mukavuustaso ei varsinaisetsi houkuttele, joten sen käyttö jäänee vähäiseksi. Avotilan lipastoon saa lisävarusteena pentterivarustuksen eli pesualtaan ja hanan, kaasukeittimen sekä halutessa kaksikin jääkaappia. 

Anytec 860 T – Toiveiden mukainen

Jos Anytecia ajattelee päiväretkikäyttöön, jää avotilaan kaipaamaan nopeasti mukavampaa sohvaa, pöytää ja ehkä aurinkotasoksi petausmahdollisuuttakin. Niitä ei vakioveneessä kuitenkaan ole, mutta kustomoitavuuden suhteen Anytec on joustava: työn alla on Suomeen myyty yksilö, johon tulee pentterilipaston tilalle kiinteä sohva. Ja kyllä ne laitasohvat, pöytä ja aurinkopetikin Anytecilta alumiinista syntyvät, jos sellaiset halutaan.

Taka-avotila on kauttaaltaan korkeiden laitojen suojassa, joten umpipeltinen avattava peränurkan portti tulee tarpeeseen, jotta avotilasta pääsee kulkemaan sujuvasti uimatasoille ja toisin päin. Kaikki kulkukannet kattava Softdeck-turkki kuuluu vakiovarusteisiin.

Pentterilipaston, matkustamon ja pulpetin ohitus sujuu leveitä sivukansia pitkin sujuvasti ja solakkana sekä lyhyenä pidetty keulakajuutan ruffi jättää keulaankin runsaat kansitilat. Kulkuväylät veneeseen, veneestä ja veneessä ovat kaiken kaikkiaan yhteysvenemäisen helppoja ja turvallisia.

Anytecin laadukkuus on kouriintuntuvaa. Mikään osa ei tunnu heppoiselta, päinvastoin jotkut jopa ehkä vähän turhankin raskailta tai jäykiltä. Siihen nähden, että Anytec tekee valtaosan osista itse, on alahyllyn tarvikeuimaportaat ehkä hienoinen kauneusvirhe. 

Vakiovarustus on vähintäänkin hyvä. Alumiininen T-top on vakiona, mutta mustaksi maalaus maksaa ekstraa. Painevesijärjestelmä ja sähkö-wc sekä muun muassa keulapotkuri ja veneissä vielä harvinainen monitoimiratti kuuluvat vakiopakettiin.

Hallintalaiteteknologia on V10-moottorien myötä muutenkin viimeisintä huutoa, pitäen sisällään jo mainittujen moottoritrimmiavustimen ja sähköohjauksen lisäksi sähköisen DTS-hallintalaitteen, sisäänrakennetulla autopilotilla ja taivasankkurilla varustetun JPO-joystickin sekä Zipwaken automaattitrimmit. Yksi 16-tuumainen laatuplotteri (Simrad NSS) on vakiona, toisen saa lisävarusteena. Kaikuluotain ja tutkan kaapelointi ovat vakiona, antenni jää valittavaksi lisävarustelistalta.

Hintaa kertyy, mutta jos euroja on eikä sen näyttäminen tai Anytecin badass-habitus haittaa, on 860 T jokaisen euron arvoinen. Yhtenä osoituksena siitä on valinta viime vuoden parhaaksi uutuusveneeksi Best of Boats Awardin Best for Performance -luokassa.