Axopar 37 uudistuu mallivuodelle 2020 täysin. Sen myötä myös enemmän tehoa ja ylellisyyttä tarjoava Brabus-vastine siirtyy uuteen sukupolveen. Alkuun tarjolle tuodaan kaksi avoversiota, "täysnaku" Spyder ja ajokatoksella varustettu Sun-Top. Aikanaan nähdään varmasti myös ohjaushytillinen Cross Cabin -versio.
Brabuksen tapaan mallimerkinnän numero kertoo hevosvoimien määrän. Uudessa isossa Shadow'ssa niitä on siis 900. Ne tuottaa kaksi Mercury Racingin uutta 450R-perämoottoria, jotka käynnistyvät vihaisesti ärjäisten.
Sadan hevosvoiman lisäys edeltäjään ei kuitenkaan ole pääuudistus, sillä koko perusta on uusi. Vaikka runko on kutakuinkin entisissä mitoissa, sen muoto on kokonaan erilainen kuin edeltäjässä. Etenkin ajettavuutta on haluttu kehittää entistä dynaamisemmaksi ja reagoivammaksi, ja siinä on myös onnistuttu. Toki myös 900 hevosvoimaa peräpeilissä pitää mielen virkeänä.
Se päästiin kokeilemaan Brabus Shadow 900:n testimuulina toimineella Axopar 37 Spyderilla, johon oli asennettu Brabuksen moottorit ja punaiset pehmusteet. Axoparin saa maksimissaan 700-hevosvoimaisena, joten Brabuksessa on 200 hevosvoimaa enemmän tehoa.
Yhteisen rungon ominaisuudet kestävät Brabuksen tehot hyvin, vaikka huippunopeus nousee sellaisiin lukemiin, ettei ratin kanssa leikitä. Ajo-ominaisuudet ovat kahdella tapaa nautittavat. Ensin yllättää se, kuinka vakaata ja eleetöntä meno on, vaikka maisema vaihtuu odottamattoman liukkaasti. Vauhti alkaa tuntua vasta 50 solmun tuntumassa. Vauhtivaroja riittää vielä liki 15 solmun verran, huippunopeuden noustessa liki 65 solmuun. Nyt ollaan nopeusalueella, jossa on raivokas menemisen meininki ja adrenaliini alkaa virrata. Brabus-peto on irti.
Aallokossa on helppo pitää vauhtia yllä, sillä vene reagoi ohjausliikkeisiin luontevasti eikä trimmaaminen vaadi juurikaan huomiota. Lisäksi tarjolla on myös hyvin toimiva Mercuryn moottoritrimmiavustin. Se on hyvä asia, sillä Mercuryn kaasukahvassa olevan trimminappulan tuntuma on surkea. Sähköhydraulinen ohjaus on mukava ja välitetty nopeaksi, mutta joissakin tilanteissa siihen kuuluva pieni reagointiviive tulee esiin.
Shadow 900 tulee tarjolle samoilla versiointivaihtoehdoilla kuin vastaavat uudet Axopar 37:t. Peräkannen entuudestaan tutut vaihtoehdot ovat avoimen vakioratkaisun lisäksi wetbar tai makuukajuutta. Testimuulissa demonstroitiin uutta monikäyttösäilytystilaratkaisua. Se muodostuu korotetusta takakannesta, joka patjoilla varustettuna muodostaa aurinkotason, jonka luukkujen alla on syvä ja monikäyttöinen tavaratila. Sinne mahtuu monenmoista ja muotoista tavaraa seabobeista suppilautoihin tai polkupyöriin.
Moni Brabuksista päätyykin superjahtien seikkailuhenkisiksi apuveneiksi tai chaseboateiksi, joilla tehdään päiväretkiä paratiisipaikkoihin, joihin isolla emojahdilla ei pääse.
Keulakajuutan pääoptioihin kuuluu näyttävät lokinsiipiovet, jotka avaavat etenkin kajuutan salongin ja keulakannen oleskelutilan välille uudenlaisen yhteyden. Sähkökäyttöinen vesi-wc on vakiovaruste, mutta sen sijainti kajuutan sohvan alla on julkinen. Toilettioptio rajaa keulakajuutan takaosan salongin sijaan läpikuljettavaksi mutta ovilla suljettavaksi wc- ja suihkutilaksi.
Ulkopinnoiltaan Brabus erottuu Axoparista vain brändiväreiltään. Esimerkiksi näyttävä punainen ulkoverhoilu ei ole tavallista Niroxxia kummallisempaa materiaalia. Keula- ja takakajuutan ilme ja viimeistely on Brabuksissa sen sijaan aivan toista luokkaa kuin vakio-Axopareissa. Materiaalit valitaan huolella ja kaikki tehdään käsin. Axopareja valmistuu päiväkierrossa, Brabuksen tekemiseen kuulu lähes koko kuukausi.
Tämän jutun kuvituksena on sekä Axopar 37 Spyderin pohjalle tehty ja koeajettu testimuuli sekä tietokonekuvat Brabus Shadow 900 Sun-Top Black Ops Limited Edition "1 of 10" -erikoismallista. Valmista lopputulosta päästään ihailemaan tammikuussa Düsseldorfin venemessuilla.