Latinan sanoista mare (meri) ja rex (kuningas) nimensä saanut Marex on perinteikäs norjalaisveistämö, jonka voi hyvin sanoa erikoistuneet perhekäyttöön tarkoitettujen matkaveneiden valmistukseen jo alusta alkaen. Heti ensimmäinen malli, vuonna 1973 esitelty 24 Sun Cab, oli menestys. Suomessa tuttuja Marex-malleja vuosikymmenien varrelta ovat muun muassa 2100 Dixie, 2300 Gambler ja 27 Estremo -daycruiserit sekä 277/280 Holiday ja 280/290 Sun Cruiser -matkaveneet.

Viime vuonna 50-vuotisjuhliaan viettäneen veistämön nykymallisto on ollut kooltaan melko suppea, keskittyen 31–37 jalan pituushaarukkaan. Tarjolla on kuitenkin ollut jopa kolmen eri sortin mallisarjaa: keskimoottorilla ja takakajuutalla varustettuja Aft Cabin Cruisereita (320 ja 370), avoperäisiä Sun ja Cabriolet Cruisereita (310 ja 360) sekä takaseinällä suljetulla kansisalongilla varustettuja Scandinavia Cruisereita (330 ja 375).

Mallivuodelle 2024 esitelty uusi 440-lippulaiva ottaa koossa reilun harppauksen. Ensimmäisenä versiona on hienosti nimetty Gourmet Cruiser, joka henkisesti asettuu avoperäisten sportcruiserien sarjan jatkoksi, vaikka siihen lisävarusteena avattavan takaseinän sisätilojen ja taka-avotilan väliin saakin. Gourmet Cruiserin vaihtoehtona 440:n voi tilata myös Scandinavia Cruiser -versiona.

Kaksi kattoluukkua, kaksi sivuovea sekä B-pilarien luukkujen takaa verhomaisesti esiin vedettävät kuomuseinämät sulkevat tai avaavat 440:n käden käänteessä. Katolle saa 1 500 watin tehoiset aurinkopaneelit.

Marex 440 Gourmet Cruiser – Pentteri kärkenä

Valtava pentteri tahtoo varastaa Gourmet Cruiserissa kaiken huomion, joten käsitellään se heti pois alta. Se levittyy veneen molemmille laidoille ja on sijoitettu keskelle veneen pääkantta perän oleskelutilan ja komentosillan väliin. Yhtä suurta ja ominaisuuksiltaan sekä varustukseltaan vastaavaa pentteriä on ihan turha etsiä mistään muusta alle 60-jalkaisesta venemallista.

Paapuurin puoli on varattu kookkaalle U-malliselle työtasolle. Kaappitilaa sekä lasku- ja työtasoa on ruhtinaallisesti, vaikka erillinen uuni ja induktioliesitaso sekä tuplapesuallas ottavat osansa. Styyrpuurin tiski on L-mallinen, ja ladattu säilytystilojen lisäksi peräti kolmella jääkaapilla sekä astianpesukoneella. Jääkaapeista kaksi on kookkaita vetolaatikkomallisia ja yksi päältä ladattava arkku. Pakastin on vielä erikseen. Kylmäsäilytystilat eivät tästä veneestä lopu ihan heti kesken.

Pentterin takana on väliseinä, joka muodostuu lasiovesta ja suuresta ikkunaruudusta. Molemmat luonnollisesti aukeavat, jolloin pentteri on täysin saumattomasti samaa tilaa peräkannen oleskelutilan kanssa. Myös sen mitoitus on huomattavan avokätinen. Ihan heti ei tule mieleen suurempaa U-sohvaa ja kookkaampaa pöytää ainakaan alle 50-jalan veneissä, kuin mitä Gourmet Cruiserissa on.

Marex 440 Gourmet Cruiser – Sujuvasti auki ja sulki

Gourmet Cruiserin kohdalla kenties ainoa kysymysmerkki onkin avotilassa sijaisteva oleskelu- ja ruokailutila. Avotilan saa toki Marexmaiseen tapaan suljettua kuomulla – ja vieläpä hyvin helposti.

Verhomaiset kuomuseinämät on piilotettu pienemmistä Marexeista tuttuun tapaan B-pilareiden luukkuihin, joista ne on helppo vetää esiin. Alareuna on saanut entistäkin helpomman jatkokehityksen, jolla painonapeista ja kuminauhan venyttelyistä on päästy eroon: riittää kun alareunan asettaa uomaansa ja sen jälkeen kiristää sen paikalleen alahelman päädyssä oleva vetonaru lukitsemalla. Katossa on tuttuun tapaan haitarimallinen kangaskattoluukku.

Katto ja kuomu suljettuna avotilassa on mahdollista viihtyä viileämmässäkin kelissä kuin sisäsalongissa ikään, jos vaan ei anna ajatuksen latistaa. Tehokas lämmitysjärjestelmä jaksaa kyllä pitää suljetun avotilan lämpimänä ja kuivana, jos ei nyt ihan arktisille vesille aio.

Avotilassa oleskelulle on kuitenkin vaihtoehto, ja sen nimi on Scandinavia Cruiser. Siinä jättipentteri pienenee normaaliin kokoon ja paikkaan ohjaamon jatkeeksi styyrpuurin laidalle, ja paapuurin puolelle saadaan u-sohva pöytineen. Sen myötä oleskelu- ja ruokailutilaa on sekä ulkona että kovien seinien sisällä niin sanotuksi kansisalongiksi asti.

Marex 440 Gourmet Cruiser – Sulava muoto ja maukkaita yksityiskohtia

Muotoilultaan mallipari on täysin yhteneväinen. Ulkonäkö on makuasia, mutta 440:n mittasuhteita ei silti voi oikein olla kehumatta. Ulkoasu on sen verran sopusuhtainen, että kuvissa 440 näyttää jopa selvästi todellista kokoaan pienemmältä.

Uimataso on nykytyylin mukaisesti kookas ja lisävarusteena hydraulisesti veteen laskettavissa. Kulkua veden rajaan tai alle lasketulle uimatasolle helpottavat esiin aukeavat portaat. Hydrauliikan nostokyky on 500 kiloa, joten uimatasolle lisävarusteena saatavalla näppärälle pukille voi ottaa isonkin vesijetin tai käyttökelpoisen kokoisen kovapohjaisen kumiveneen.

Hyvät säilytystilat, kuten sivukansien syvät lepuutinlokerot ja peräpeilin tavaratilat ovat aitoa käytännöllisyyttä, jota asiansa osaava veistämö ei unohda. Jälkimmäisestä löytyy yksi Marexin uusista kehitelmistä, kelalle asennettu maasähkökaapeli. Eipähän sitäkään tarvitse enää käsin vyyhtiä.

Sivukannet ovat korostuneet leveät ja kaiteet sekä jykevät että korkeat. Kaiteissa on sekä keulassa että sivuilla kettingillä suljettavat portit helpottamassa maihinnousua. Keulakannen aurinkopatjaan liittyy mukava ominaisuus: se toimii myös kelluvana uimapatjana.

Luukun takaa esiin työntyvä keula-ankkuri on varsin arvokas, mutta hienosti toimiva ratkaisu. Kameralla varustettuna sen toimintaa ja ankkurin pohjaan putoamista ja paikkansa löytämistä voi seurata ohjaamosta käsin monitoiminäytön ruudulta. 

Marex on aika tarkka huolitellusta keulan muodostaan, eikä siihen oikein sovi törröttävä keula-ankkuri sen enempää kuin ankannokkakaan. Siksi jälkimmäinenkin on ratkaisu ankkurilaatikon kannen alta esiin taitettavalla keulatasolla ja siihen liitetyillä portailla. 

Marex 440 Gourmet Cruiser – Sivuovista sisään

Ohjaamosta suoraan sivukannelle johtava liukuovi alkaa olla jo aika yleinen ratkaisu, mutta Marex on laittanut oven myös paapuurin laidalle, mikä parantaa kuljettavuutta entisestään. Komentosillan molemmilla laidoilla on reilun kokoiset paripenkit, joihin oikeasti mahtuu kaksi aikuistakin. Näkyvyys korotetuilta penkeiltä on moitteeton.

Paapuurin paripenkin edessä on pulpetti, jonka muhkea tiikkilankku aukeaa pöytälevyksi. Toimii vaikka mainiona etätyöpisteenä. Ohjaamon puolella ratin takana viihtyy välittömästi ja pidempäänkin, vaikka ergonomiassa pieniä, ohjaamon läpikuljettavuuden aiheuttamia haasteita onkin. 

Vaikka niitä yritetään suitsia sähköisesti etäisyyssäädettävällä kojelaudan lohkolla, jonka mukana liikkuvat ratin lisäksi trimmitasojen paneeli, kaasukahvat ja joystick, jäävät kaksi viimeksi mainittua ratin väärälle eli etupuolelle, ja polvitilastakin on vähän pulaa. 

Kojelaudassa on tilaa maksimissaan kolmelle 12-tuumaisella tai kahdelle 16-tuumaiselle monitoiminäytölle, kuten koeajoyksilössä, mutta niidenkin sormeilu edellyttää kurkottelua.

Marex 440 Gourmet Cruiser – Kolmen sortin konevaihtoehdot

Testiveneen konehuoneessa pauhavat Volvo Pentan 5,5-litraiset D6-dieselit 480 hevosvoimaan viritettyinä. Niiden voima siirtyy veteen IPS-vetolaitteiden kautta. Samat moottorit saa myös V-vaihteella varustetulla akselivedolla tai 440-hevosvoimaisina DPI-perävetolaitteisiin yhdistettynä.

IPS:llä saavutetaan reilusti kuormattunakin 35 solmun huippunopeus. Kulkuasento on muutamille muillekin IPS-veneille tyypillisen ylväs eli keula on hivenen koholla. Taloudellisin liukunopeus löytyy verrattain korkealta, 27 solmun kieppeiltä. Naftaa palaa silloin noin 4,7 litraa meripeninkulmalla. Jos malttaa ajaa 7,5 solmun nopeutta tai alle, pääsee paljon pidemmälle, kulutuksen jäädessä alle kahteen litraan meripeninkulmalla.

Vaikka DPI-vetolaiteversiossa on vähemmän tehoa, on se Marexin mittauksien mukaan vähintään yhtä nopea kuin IPS-versio. Liukunopeuksilla se on myös taloudellisempi, kulutuksen jäädessä 27 solmun nopeudessa noin 4,3 litraan meripeninkulmalla. Akseliversion huoltotarve on vähäisin eikä se ole yhtä altis vikaantumisille kuin vetolaitteet, mutta se häviää sekä nopeus- että taloudellisuuskisat.

Marex 440:n ajotuntuma on miellyttävän tarkka. Vene lähtee ohjautumaan lähes välittömästi kun rattia kääntää, mikä ei 13 tonnin veneille aina tapahdu. IPS:llä varustetuille veneille tyypilliseen tapaan kääntösäteestä tulee liukunopeuksilla kuitenkin varsin laaja. DPI-vetolaitteilla varustettuna 440 lienee ketterämpi ja ajettavuudeltaan vieläkin dynaamisempi.

Sulavalinjainen Marex 440 näyttää kuvissa todellista kokoaan pienemmältä. Ajo-ominaisuudet ovat mukavan dynaamiset ja ohjaustuntuma tarkka.

Omia peräaaltoja kummallisempaa aallokkoa koeajon puitteissa ei valitettavasti päästy kokemaan, mutta pienempien Marex-mallien perusteella ongelmia ei pitäisi olla odotettavissa. Eiköhän 440:llä pärjää vallan mainiosti niissä olosuhteissa, joihin isolla perheveneellä on mielekästä lähteä ja pahimmillaan joutua.

Ajettavuuden ohella osansa matkustusmukavuudessa on äänitasolla, joka Marexissa on kohtuullinen. Vaikka kuutosella alkaviin huippulukemiin ei liukunopeuksilla ylletä, voi 440:stä kehua miellyttävän hiljaiseksi.

Marex 440 Gourmet Cruiser – Kaksi tai kolme kajuuttaa 

Majoituskannelle on tarjolla kahden tai kolmen makuukajuutan vaihtoehdot. Toiletteja on aina kaksi, mutta makuukajuuttojen lukumäärällä on vaikutusta niiden kokoon. Koeajoveneessä on kolme kajuutan tilaratkaisu.

Joka tapauksessa suurin, niin sanottu omistajankajuutta, on keulassa. Sen parivuoteen muoto ja koko (200 x 170) on kodinomainen ja hytin tunnelma on hyvin viihtyisä. Isot vaatekaapit, laatikostot, lipastot ja yläkaapit huolehtivat siitä, että säilytystilaa riittää pidempääkin reissua ajatellen.

Koska kyseessä on sviitti, on keulakajuutan asukkaille varattu oma toiletti paapuurin laidalle. Hieman yllättäen toiletin ovi ei mahdu avautumaan kokonaan ennen kuin vuoteen reuna tulee vastaan, eikä toiletissa ole erillistä suihkuosastoa. Suihkuverhoon ei silti tarvitse turvautua, sillä seinustalla on nipussa verhon sijaan suihkukaapiksi auki taitettavat seinät.

Toinen toiletti on paapuurin laidalla ja kulku sinne tapahtuu majoituskannen käytävältä. Wc-asiointiin tilaa on hyvin, mutta suihkuratkaisu on vastaava kuin mastersviitin toiletissa, lattiapinta-alaltaan hieman pienempänä.

Keskiveneen makuukajuutat ovat kutakuinkin yhdenvertaiset. Koeajoveneen styyrpuurin kajuuttaan on pedattu yhtenäinen parivuode, paapuurin kajuutta näyttäytyy puolestaan vuoteella ja vuoteeksi pedattavissa olevalla sohvalla. Ajatuksena on, että paapuurin kajuutta voi toimia päiväsaikaan myös paikkana, johon voi vetäytyä omaan rauhaan olemaan, tai vaikka lapset pelaamaan.

Keulakajuutan tapaan myös molemmat keskikajuutat on viimeistelty materiaaleiltaan ja ilmeeltään erittäin miellyttäviksi, eivätkä kookkaista ikkunoista aukeavat näkymät huononna tilannetta. Molemmissa kajuutoissa on myös korkeat kaapit ja pukeutumispenkit.

Kahden kajuutan versiossa hyödynnetään samaa keulakajuuttaa ja toiletteja, mutta laajennettuina: kajuutan ovi siirtyy käytävällä taaksepäin, jolloin styyrpuurin toiletin sisäänkäynti jää keulakajuutan oven ja laipion sisäpuolelle. Myös toiletti laajenee perän suuntaan reilun kokoisen suihkuhuoneen verran.

Keskiveneen makuukajuutat korvaantuvat yhdellä suurella kajuutalla, jonka poikittain asemoitu parivuode on vielä 10 senttiä keulakajuutan vuodetta leveämpi. Paapuurin vessa säilyy ennallaan, mutta sen sisäänkäynti vaihtuu peränpuolelle, eli keskikajuutan eteistilaan.

Lopputuloksena makuukajuutat ovat tiloiltaan varsin tasavertaiset, joten 440 voi olla houkutteleva vaihtoehto myös kahden yhdessä veneilevän pariskunnan kimppaveneeksi.

Marex 440 Gourmet Cruiser – Harkittu kokonaisuus

Jo Marexin pienemmistä malleista on huokunut vahvasti veistämön osaaminen ja omakohtainen kokemus juuri perheveneilystä. 440 jatkaa samalla linjalla, ja nostaa rimaa vielä hivenen. Jo kolmen makuukajuutan tilaratkaisun tarjoaminen erottaa 440:n monista kilpailijoista. 

Käytännöllisyys ja toimivuus ovat 440:ssä vahvasti läsnä. Sen mitoitukset ovat kohdallaan ja niissä on huomioitu sekä veneessä vietettävä aika että oleskelijoiden määrä. Esimerkiksi makeavesi- ja septisäiliöiden tilavuudet ovat huomattavan suuret, ja myös yleiset mitoitukset, olipa kyse sitten istuma- tai makuupaikoista tai pöytien ja säilytystilojen koosta, ovat arkea helpottavan runsaat.

Käytännöllisyys on Marexissa sisäänrakennettua, eikä se tarkoita tyylistä tai viimeistelyn tasosta tinkimistä. 440 on lippulaivatuote, ja kuuluu ilman muuta luokkansa kärkinimiin. Se näkyy myös hinnassa.

Noin 45-jalkainen laatuvene maksaa tänä päivänä noin miljoonan, ja niin tekee Marex 440:kin. Vaikka lähtöhinta on puristettu vähän alle, ei siihen ole tyytyminen, sillä vakiovarustelussa on kauniisti sanottuna tilaa kustomoinnille. Esimerkiksi navigointielektroniikka kokonaisuudessaan hankitaan valintojen mukaan lisävarustelistalta. Hyvin varustellun koeajoyksilön kokonaishinta asettuu 1,25 miljoonaan euroon.

Suomessa Marex 440:n lähimmäksi kilpailijaksi voisi nostaa Sargo 45:n, vaikka venetyypit erilaisia ovatkin. Kooltaan, tekniikaltaan ja hinnaltaan ne ovat kuitenkin hyvinkin vertailukelpoisia. Taustalla on myös syvempiä yhteneväisyyksiä: sekä Marex että Sargo ovat toisen sukupolven hallussa olevia perheveistämöitä, joiden osaaminen on perhekäyttöön tarkoitetuissa matkaveneissä.