Sharkin paikka on Silver-mallistossa Hawkin ja Eaglen välissä, tarkoittaen kuuden metrin kokoluokkaa. BRx-mallimerkintä kertoo bowrider-tyyppisestä tilaratkaisusta ja täysalumiinirakenteesta. Tässä Silverissä ei siis ole alumiinirunkoisille Silvereille alunperin tunnusomaista lujitemuovista kansimuottia, vaan alumiiniset sisälaidat, alumiiniturkki ja pääosin myös alumiiniset kalusteet. 

Täysalumiinirakenne tuo kokonaisuuteen kestävyyttä ja käytön huolettomuutta korostavaa rouheutta, jota pääkohderyhminä olevien aktiivisten kalastuksen harrastajien ja saariston yhteysveneilijöiden arvellaan arvostavan. Ulkonäkö on silti pidetty katseita kestävänä. Rungon linjat ovat menevät ja kehyksetön tuulilasi Silverin viimeaikaisten BR-mallien mukainen.

Runko on kokonaan uusi ja tilavolyymiltaan edeltävää suurempi. Tilaa on luotu etenkin kasvattamalla leveyttä ja muotoilemalla keula entistä täyteläisemmäksi. Aiempaa leveämpi vesilinja ja pystymmät laidat avartavat tehokkaasti sisätiloja.

Sen myös huomaa veneessä liikkuessa. Tilat etu- ja taka-avotiloihin jakavan tuulilasin läpi ja pulpettien välistä mahtuu kulkemaan sujuvasti. Etuavotila on pitkä (135 cm) ja taka-avotila väljä. 

Sisäleveys on suurimmilta osin 180 sentin luokkaa ja sisätilan pituus tasan neljä metriä. Lattiatasossa sisäpituus on 3,2 metriä. Turkin lisäksi kaikki vaakapinnat istuintasot mukaan lukien ovat kansikuvioitua alumiinia.

Etuavotilan laitoja mukailevan V-penkin kolmen luukun alla on totuttuun tapaan säilytystiloja. Lisävarusteena penkin keskelle saa alumiinisen täytelevyn, joka muodostaa keulaan yhtenäisen ja korotetun kalastustason. 

Perässä on moottorin sivuille noin puoliväliin saakka ulottuvat lisäuimatasot, alumiinia nekin. Moottorikaivon molemmilla puolilla on pidemmät tasot, joiden luukkujen alta löytyy tilavat ankkurilaatikot. 

Kiinteä peräsohva on korvattu kolmiosaisella, jossa keskimmäisenä on kiinteä istuinlaatikko ja sen molemmilla puolilla klaffipenkit. Klaffit ylhäällä ja selkänojien virkaa hoitavat peräportit avattuina tai poistettuina peräänkin muodostuu suhteellisen laaja ja yhtenäinen kalastustaso. Klaffit alhaalla taka-avotilassa on taasen tavanomaista enemmän vapaata touhu- tai kuormatilaa.

Oikeastaan ainoat myönnytykset retkeilymukavuuksille ovat vakiona tuleva vetokaari (joka toimii myös tukevana kädensijana perätasoilla liikuttaessa) sekä lisävarusteena saatavat istuinpehmusteet. Peräpenkin pehmustesarjaan kuuluu myös porttien ja vetokaaren putkiin kiinnitettävät selkänojat ja keulan patjasarjaa voi laajentaa aina yhtenäiseksi aurinkotasoksi saakka. Erityisen etevää ja siten houkuttelevaa vesiurheilu- tai päiväretkivenettä Shark BRx:stä ei kuitenkaan vielä näillä eväillä synny.

Aidosti mukavat istumapaikat Sharkissa on vain kuskille ja kartturille. Korkea tuulilasi ja väliovi antavat hyvän viimansuojan, mitä oppii arvostamaan etenkin viileissä olosuhteissa veneillessä.

Ohjaamon ergonomia on pääosin kunnossa. Istuimen, ratin ja kaasukahvan symmetria on sikäli asiallinen, että ajoasennosta muodostuu luonteva. Vakiovarusteisiin kuuluvalla plotterilla on keskeinen paikka, eikä sen sormeilu vaadi yletöntä kurottelua. 

Pienemmät asiat voisi olla paremminkin. Tumma ja muovinen istuinverhoilu on ajateltu kura- ja työhaalareita sietäväksi, mutta kesähelteille sattuneella koeajolla se osoittautui hiostavaksi. Myös fyllejä voisi olla enemmän, sillä penkin runkoputket tuntuvat paikoin pehmusteiden läpi. Penkin ylös nostettava etureuna on pieni, ja sen myötä muodostuva korkeampi istuma/nojausasento vaatimaton.

Ajoasentoa saa viimeisteltyä lisävarustelistan kautta. Kaasukäden kyynärnoja maksaa 230 €, jalkatuki kojelaudan alle 120 € ja korkeussäädettävä istuimen jalka 350 €. Kaikki kyseiset mukavuudet saa myös repsikan puolelle. Niitäkin enemmän jää apukuskin paikalle kaipaamaan vasemman käden kiinnipitokahvaa.

Arvot kohdillaan

Sharkin uusi runko on nousulistaton. Muodoltaan se on varsin tavanomainen muuttuvakulmainen V-runko, jonka pohjakulma on perässä 18 astetta.

Ilman kikkailuja tai innovaatioita syntynyt lopputulos on onnistunut. Shark kulkee aallokossakin miellyttävän mukavasti ja sen suoritusarvot ovat mainiot.

Koeajoyksilö oli varustettu tehokkaimmalla moottorivaihtoehdolla, 135-hevosvoimaisella Hondalla, joka on teholuokassaan iso ja painava kone. Shark kantaa sen kuitenkin kunnialla. 

Koneen paino tulee mieleen lähinnä kiihdyttäessä, kun keula nousee nykymittapuun mukaan melko reilusti liukukynnyksen ylittyessä. Kuvio korostunee, kun peräpenkillä on väkeä.

Muutoin käytös on hyvinkin mallikasta. Trimmattavuus ja pituussuunnan balanssi on liukunopeuksilla moitteeton ja ohjaustuntuma tarkka. Normaaliin ajoon liittyvät suunnanmuutokset ja käännökset tapahtuvat tarkasti ja täsmällisesti. Myös reagointi trimmilevyjen säätämiseen on selkeää.

Alhaisissa nopeuksissa Shark BRx kallistuu kaarroksissa melko reilusti. Kovavauhtisissa, ääritilanteita jäljittelevissä väistökokeissa ilmenee puolestaan lievää levottomuutta, kun Shark kipuilee rungon pidon äärirajoilla pomppien ja palteelta toiselle keikkuen. Oma osansa on tehosuosituksen ylärajan koneelle, jossa riittää potkua ja pitoa retuuttaa alle 800 kiloista Sharkia. 

Suoritusarvoilla Shark ajaa luokkansa kärkiryhmään. 25 solmun matkanopeudella se pihistelee merimailin parhaimmillaan alle 0,7 litralla ja huippunopeus nousee lähes 40 solmuun. Kulutuslukema on tyypillisempiä 115- ja huippunopeuslukema 150-hevosvoimaisilla moottoreilla varustetuille kilpailijoille.

Taloudellinen liukunopeusalue ilahduttaa myös laajuudellaan, joten nousulistattomuus ei verota rungon kevytkulkuisuutta. Kulutus pysyy alle 0,8 litrassa meripeninkulmalla laajalla, 15–30 solmun nopeusalueella. Avoin perä vaikuttanee siihen, että desibelilukemat alkavat matkanopeuksilla tyydyttävästi kahdeksikolla eikä kiitettävästi seitsemällä.

Sharkin vakiovarustukseen kuuluu Raymarinen 9-tuumainen karttaplotteri, muttei juurikaan muita herkkuja. Niitä on kasattu Comfort- ja Premium-paketteihin, joista ensin mainittu sisältää muun muassa ajokuomun ja jälkimmäinen sen lisäksi trimmitasot ja 12-tuumaiseksi vaihtuvat plotterin. Kaikki lisävarusteet on saatavilla myös yksittäin.

Lisää kiinnostavia numeroita löytyy hintalapusta. Shark BRx:n pakettihinnat alkavat 38 500 eurosta, millä saa vakiovarusteisen veneen 100-heppaisella Hondalla. Kotimaisista täysalumiinisista pääkilpailijoista Faster 570 SC on hinnoiteltu vastaavan tehoisella koneella 35 500 ja Buster XL 42 500 euroon. 

Samassa kokoluokassa on myös monta lujitemuovisisustuksella varustettua alumiinirunkoista kilpailijaa, mutta vielä toistaiseksi uudesta Sharkista ei sellaista ole esitelty.