Suvi tekee moottorivenemallinsakin pienveneistä tutulla yksikuorirakenteella. Siitä johtuen ja sen ansiosta Suvit ovat sisäpinnoiltaan vähän vähemmän säihkyviä, mutta myös kevyempiä ja halvempia kuin vastaavan kokoiset kaksikuoriset kilpailijansa. Ja koska Suvit ovat kevyempiä, niille riittää teholuokkaa tai paria pienempi kone, mikä entisestään kasvattaa hintaeroa.

Nostetaan kissa heti pöydälle. 6,4 metriä pitkä Suvi 63 Duo painaa 630 kiloa ja maksaa 16 500 euroa ilman moottoria. 115-hevosvoimaisella Yamahalla varustettuna pakettihinta jää alle 30 000 euroon. Vastaavan kokoiset kaksikuoriset bowriderit painavat 300–400 kiloa enemmän: esimerkiksi Yamarin 63 BR painaa 950 kiloa ja Finnmaster R6 vielä sata kiloa enemmän. Niiden pakettihinnat asettuvat 150-hevosvoimaisella koneella 50 000 euron tuntumaan. 

Toisinpäin katsottuna Suvi 63 Duo maksaa kutakuinkin saman kuin suositut, inauksen yli viisimetriset alumiiniveneet. Esimerkiksi Bellan alumiinirunkoinen ja lujitemuovikantinen Falcon BR 5 maksaa 60-hevosvoimaisella koneella varustettuna 31 000 euroa, mutta on siis kooltaan ihan eri kaliiberin vaihtoehto kuin Suvi. Mielenkiintoisesti metrin lyhyempi ja reilut 20 senttiä kapeampi Falcon kuitenkin painaa samat 630 kiloa kuin Suvi.

Suvi 63 Duo – Jatkettua tilaa

Suvi 63 Duon lähtökohtana on alun perin Yamarin 56:sta periytynyt Suvi 57 Duon runko. Runkoyhteistyön taustalla on aika, jolloin Kesko omisti sekä Yamarinin että Suvin, nykyisin ei enää kumpaakaan. Yamarin on päätynyt Yamahan omistavalle Inhalle ja Suvi kotimaiselle yksityisyritykselle.

Suvilla tuotekehitystä on tehty sahalla, katkaisemalla 57 Duon runkomuotti vähän puolivälin perän puolelta ja jatkamalla sitä 70 sentillä. Samalla myös laitoja on korotettu muuttamatta niiden kallistuskulmaa, mikä on johtanut kokonaisleveyden kasvuun muutamalla sentillä. 

Kasvaneiden mittojen myötä Suvilla on päädytty rukkaamaan myös tilaratkaisua. 63 Duo etuavotila näyttää samanlaiselta kuin 57 Duossa, mutta on käytännössä vähän lyhyempi, sillä pulpetteja on siirretty kymmenellä sentillä eteenpäin. Silti etuavotilan laitapenkkien pituus on 140 cm.

Pulpetit ja ohjaamon erillisistuimet ovat 63:ssa samanlaiset kuin 57:ssa. Niiden takana onkin sitten huomattavan paljon tilaa. Taka-avotilan perällä on reilunkokoinen U-sohva, jonka pituus on 125 ja leveys 180 senttiä. Silti ohjaamon erillisistuimien ja U-sohvan päätyjen väliin jää jopa puolisen metriä tyhjää, mikä mahdollistaa vapaan kulun aivan veneen laidoille, jos tarvetta ilmenee.

Kuskin paikalta aistittuna mittasuhteet tuntuvat erikoisilta. Keula vaikuttaa lyhyeltä ja perä loputtomalta. Todellisuudessa keulaosastokin on mittava, mutta se jää huomiossa valtavan taka-avotilan varjoon.

Tavaroita saa aika hyvin piiloon keulapenkkien ja U-sohvan luukkujen alla oleviin tavaratiloihin. Kovin isoja yksittäisiä esineitä tai laukkuja ne eivät kuitenkaan niele. Pientavaroille löytyy laitalokeroita sekä pulpeteista pöytätasot ja pieni, lukittava hansikaslokero. Köysille on juoksu-uralliset lokerot sekä keulassa että perässä, mutta isompia esineille kuten lepuuttimille ja ankkurille köysiboksit ovat ahtaita.

Kuomutallia Suvissa ei vieläkään ole. Ajokuomu on lisävaruste, ja taka-avotilan koko huomioiden se on jaettu järkevästi kahteen osaan. Etuosa kattaa ohjaamon erillisistuimet, ja siihen saa lisänä pystysuoran takaseinän, jonka myötä Suviin muodostuu ikään kuin kahden hengen ohjaushytti. Kuomun takaosa on avotilan mittainen eli iso, ja sen myötä verrattain työläs operoitava.

Etu- ja takaosaa ei voi pystyttää tai laskostaa yhdessä, vaan ne kääritään ja pakataan kahteen erilliseen suojapussiin. Paketit taittuvat U-sohvan takaselkänojan päälle, mikä muodostaa avotilan ja uimatasojen välillä kulkemiseen huomattavan korkean esteen. Kuomupaketti peittää kuskin paikalla istuessa myös suoran näköyhteyden moottorin asentoon sekä veneen peräkulmiin.

Suvi 63 Duo – Koko ja pitkä vesilinja rauhoittaa 

Suvi 57 Duo on ajo-ominaisuuksiltaan hyvä ja tasapainoinen. Se on siten tavallaan hyvä lähtökohta jatkokehitykselle. Paljon on kuitenkin pidennyksen ja pulpettien siirron myötä muuttunut, joten 63 Duo on ajotuntumaltaan tyystin erilainen.

Siinä missä 57:n painopiste on perinteiseen tapaan selvästi pituuden puoliväliä taaempana, on se 63:ssa selvästi edempänä. Sen myötä 63 kulkee lähtökohtaisesti pidemmällä vesilinjalla. Tunnelmaa korostaa suhteellisen edessä sijaitseva ohjaamo.

Pitkän vesilinjan etuna on mukavuus. Keula ottaa aallot pehmeästi ja roiskauttaa aaltoja halkoessaan vedet näyttävästi sivuille. Koeajopäivän keli ei suonut kunnon luonnon aallokkoa, mutta peräaalloissa kurvailun perusteella 63 Duolta sopii odottaa kelpo mukavuutta myös isommassa meriaallokossa.

Kaarrokset sujuvat kuin kiskoilla, ja nekin tuntuvat vievän isoa Suvia keula edellä, perän seuratessa kiltisti perässä. Erityisen vakuuttavaa on kuitenkin suuntavakaus matka-ajossa: Suvi puskee 15–25 solmun vauhtia eleettömästi ja vakaasti kuin juna.

Dynaamisimman ajovasteen tarjoaa ohjaus. Se on vakiovarusteena hydraulinen ja kaikissa tilanteissa riittävän kevyt mutta samalla tunnokas. Toista ääripäätä edustaa moottorin trimmaustuntuma. Mittava perä kantaa vähän turhankin paljon eikä keulaa saa juurikaan kevennettyä,  vaikka moottorin trimmaa niin ylös kuin potkurin pito vain saallii. 

Käytännössä jos ylimääräistä painoa on, se kannattaa Suvissa sijoittaa mahdollisuuksien mukaan taakse. Tästä saatiin hyvä esimerkki, kun kahden hengen ohjaamon erillisistuimille asettunutta tesimiehistöä täydennettiin kolmannella matkustajalla, joka istutettiin peräpenkille. Nopeus nousi heti reilulla solmulla.

115-hevosvoimaisella Yamahalla, teräspotkurilla ja kahden hengen kuormalla huippunopeudeksi mitattiin 34,5 solmua. Bensaa huippunopeudella kuluu 1,2 litraa meripeninkulmalla eli reilut 40 litraa tunnissa. Taloudellisin matkavauhti osuu 18–23 solmun haarukkaan, jolloin kulutus on 13–17 litraa tunnissa eli 0,7 litraa meripeninkulmalla. Liukukynnys on kulkuasennossa varsin huomaamaton, mutta kulutus ja aallonmuodostus on huipussaan noin kahdeksan solmun nopeudessa, jolloin bensaa palaa litran verran meripeninkulmalla.

Luontevasti myös melutaso on pienimmillään eli 78–79 desibelissä taloudellisimmalla liukunopeusalueella. Tyhjäkäynnin tutumassa moottorin melu jää alle 60 desibeliin ja normaalin puheensorinan alle, mutta huippunopeudella 88 desibelin äänenpaine peittää jo kaiken muun alleen.

Suvi 63 Duo – Paljon vastinetta rahalle

Suvi 63 Duo tarjoaa omassa hintaluokassaan poikkeuksellisen paljon venettä rahan vastineeksi. Etenkin sisätilaa on valtavasti, mutta koko tuo myös vakautta ja mukavuutta kulkuominaisuuksiin. 

Suvin yksikuorirakenteesta ei ole mitään konkreettista käytännön haittaa, ellei sellaiseksi laske sisäpintojen viimeistelyä. Suvin röpelöiset pinnat on viimeistelty topcoatilla, eikä lopputulos ole yhtä siisti ja säihkyvä kuin kaksikuoriveneiden gelcoat-pinnat.

Yksinkertaisemmat rakenteen lisäksi hintaeroa on luotu myös varusteista ja osin myös komponenteista tinkimällä. Varsinkin yli kuuden metrin kokoluokka huomioiden Suvin lisävarustevalikoima on suppea ja jotkut osat, kuten luukkujen sokkasalvat pienvenetasoa.

Yleisvaikutelma on kuitenkin arkikäyttöä ajatellen asiallinen. Rosterikaiteet ja -knaapit ovat tukevia, vakiovarusteisiin kuuluva pulpettien väliovi on muotoiltu ja integroitu sujuvasti tuulilaseihin ja turkkia koristaa harmaa laminaatti. Tuulilasit ovat tosin muovia, joten niitä ei voi varustaa pyyhkimillä, mutta muutoin ne ovat tehtäviensä tasalla. 

Ohjaamon kuppipenkeissä ei ole pihistelty, ja pääsäilytystilojen luukut on varustettu käyttöä helpottavilla kunnollisilla kaasujousilla. Myös vakiovarusteena oleva kölirauta ilahduttaa ja parantaa lujitemuovirungon rantautumis- ja trailerointihuolettomuutta. Kölirauta on varuste, joka on jäänyt ehkä hiukan unholaan alumiinirunkoisten avoveneiden hallitsemalla aikakaudella.

Suvi 63 Duossa on sama 70-litran kiinteä polttoainesäiliö kuin pykälää pienemmässä 57:ssa, vaikka kulutus on kasvanut. Toimintamatka jää tankillisella selvästi alle 100 meripeninkulmaan, mikä on kuuden metrin avoveneiden luokassa alakanttiin. Tankilla joutuu siis poikkeamaan suhteellisen tiheästi.

30 000 euroa on merkittävä määrä rahaa, mutta veneistä puhuttaessa se on vielä pikkupotti. Liukuvarunkoista avovenettä summalla on tähän asti saanut maksimissaan noin 5,5 metrin verran, mutta Suvin konsepti tuo siihen metrin lisää. 30 000 euron tukolla voi nyt valita kokoa ulkonäön sijaan.