Best of Boats Awardin eli lyhyemmin BOB Awardin vuosikello elää veneiden mallivuoden mukaisesti eli vaihtuu elo-syyskuun taitteessa. Mallivuoden 2024 eli viime syksyn ja kuluvan vuoden kevään ja kesän aikana BOB-tuomarit ovat tehneet satoja venetestejä, joiden perusteella jyvät erottuvat niin sanotusti akanoista. Ensimmäisellä äänestyskierroksella tuomaristo valitsee kuuteen kategoriaan finalistit, joiden joukosta toinen äänestyskierros valitsee varsinaiset voittajat.
Finalistit julkistettiin syyskuun alussa Cannesin venemessujen alla. Varsinaisia voittajia juhlitaan Berliinin Boat & Fun -venemessuilla järjestettävässä julkistus- ja palkintojenjakogaalassa 28. marraskuuta 2024.
13 venetoimittajaa 12 maasta
BOB juryn muodostaa 13 venetoimittajaa, jotka tulevat 12 eri maasta ja edustavat 16 eri veneilymediaa. Tuomaristoon kuuluvat Kerstin Zillmer (Saksa), Zuzana Prochazka (USA), Aflred J. Boer (Alankomaat), Stanislaw Iwinski (Puola), Troels Lykke (Tanska), Enrique Curt Iborra (Espanja), Bernd Hofstätter (Itävalta), Giacomo Giulietti (Italia), Julijan Visnjevec (Slovenia), Krunoslav Mihic (Kroatia), Arek Rejs (Puola), Louis Taurel (Sveitsi) sekä Suomea tuomaristossa edustava Totalvene.fi:n ja Venemestari-lehden päätoimitta Jan Sjölund.
Kuten arvata saattaa, arvioivat eri maista tulevat tuomarit veneitä ainakin jossain määrin eri tavalla, sillä veneiden käyttötavat vaihtelevat maakohtaisesti, kuten myös veneiden käyttöolosuhteet. Perinteistä köydenvetoa tuomaritoiminnassa käydään etenkin Etelä- ja Pohjois-Euroopan kesken, mutta hyvässä hengessä ja faktoihin sekä testituloksiin nojautuen.
25 finalistia kuudessa kategoriassa
Tänä vuonna BOB Awardissa on kuusi kategoriaa, joihin koeajojen ja ensimmäisen äänestyskierroksen jälkeen kelpuutettiin finalisteiksi 25 venemallia. Finalistien joukossa on tällä kertaa peräti seitsemän suomalaisen venemerkin mallia, enemmän kuin mistään muusta maasta. Seuraavaksi eniten finalistinimityksiä on puolalaismerkeillä, yhteensä neljä.
Kaikissa kategorioissa venemalleja arvioidaan niiden käyttötarkoitus ja kokoluokka koeajoissa huomioiden. Kaikki finalistivaiheeseen yltäneet venemallit ovat usean tuomariston jäsenen testaamia ja arvioiden mukaan voittajapotentiaalia omaavia. Kategoriat ovat tänä vuonna Best for Beginners, Best for Family, Best for Fun, Best for Performance, Best Electric ja Best Big Boats.
Tärkeässä ensiveneiden Best for Beginners -luokassa venemallin odotetaan erottuvan luokassaan etenkin turvallisuudella, helppokäyttöisyydellä ja käytännöllisyydellä sekä tarjoavan erinomaisen vastineen rahalle.
Perheveneiden Best for Family -luokan finalistien edellytetään luonnollisesti sopivan poikkeuksellisen hyvin juuri perheveneilyyn, tarjoavat luokassaan muun muassa turvalliset kulkuväylät, toimivat tilaratkaisut ja erinomaisen matkustusmukavuuden.
Best for Fun -luokassa pätee venemallit, jotka tarjoavat puhdasta nautintoa sekä kuskille että mukanaolijoille. Kyse voi olla silkasta ajamisen ilosta, vesiurheilun ja seikkailun täyteisestä päiväristeilystä tai aktiivisesta retkiveneilystä nauttimisesta perheen tai ystävien kesken.
Best for Performance -luokassa puhuvat ajo-ominaisuudet ja suorituskyky. Vaikka tämän kategorian veneet ovat supervene-tyyppisiä kuskin herkkuja, tulee niidenkin olla käytännöllisyydeltään ja tarkoituksenmukaisuudeltaan normaaliin huvivenekäyttöön soveltuvia.
Best Electric -luokassa huomioidaan vuoden parhaat sähkö- ja hybridiveneet. Luokassa huomioidaan normaalien veneominaisuuksien lisäksi etenkin sähköpropulsioratkaisun tekniset ominaisuudet ja niiden sopivuus venekäyttöön sekä veneen sähköpropulsion toimintaedellytyksiä edistävät ratkaisut.
Best Big Boats -kategoria keskittyy nimensä mukaisesti suuriin matkaveneisiin ja moottorijahteihin 15–20 metrin kokoluokassa. Tässä luokassa pärjäämiseen vaaditaan innovatiivisia tilaratkaisuja, luksusluokan mukavuutta ja asuttavuutta sekä tinkimätöntä viimeistelyä ja designia.
Ja finalistit ovat…
Ja lopulta itse asiaan eli mallivuoden 2024 finalisteihin, tässä ne ovat:
Best for Beginners
AMT 165 R / Rf (FIN)
Korkealaitainen AMT tuntuu turvalliselta ja myös on sitä ajokäytökseltään. Kokoluokassaan erittäin tilava ja käytännöllinen vene on laadukkaasti tehty. Rungon voi valita lujitemuovisena tai alumiinisena.
Silver Seahawk CCX / BRX / Cabin (FIN)
Monipuolinen ja -käyttöinen mallisarja, jonka suuri laitakorkeus ja virheettömät ajo-ominaisuudet tekevät Seahawkista turvallisen ensiveneen vähän suurempienkin vesistöjen alueella liikkumiseen.
Terhi 480 Cabin (FIN)
Terhin uutuus tuo ohjaushytin hyvät puolet koko- ja hintaluokkaan, jossa on yleensä vain avovenevaihtoehtoja. Luonteva mahdollisuus ensiveneilijälle siirtyä suoraan ohjaushyttiveneiden luokkaan.
Best for Family
Jeanneau Merry Fisher 895 S2 (FRA)
Jeanneau on hyödyntänyt suositun Merry Fisher -sarjan uusimmassa mallissa esimerkillisen tehokkaasti kaikki olemassa olevat sentit. Fokus on kiitettävän kirkkaasti perheveneilyn eri tavoissa ja veneessä on upeassa suhteessa sekä ulko- että sisätilaa.
Marex 440 Gourmet Cruiser (NOR)
Marexin uudessa lippulaivamallissa kiteytyy matkaveneisiin erikoistuneen veistämön osaaminen hienolla tavalla. Vaikka päähuomion vie kerrassaan huikea pentterikokonaisuus, on 440 GC on täynnä muitakin laadukkaasti toteutettuja ja käytännöllisiä yksityiskohtia.
Nautic 880 (POL)
Nuori puolalaisveistämö haastaa uudella lippulaivallaan onnistuneesti kohtuuhintaisten perhematkaveneiden luokan tutut nimet. Tarjolla on paljon vastinetta rahalle.
Targa 41 (FIN)
Targa tunnetaan legendaarisesta merikelpoisuudestaan, mutta täysin uusi 41 on myös poikkeuksellisen mukava ja turvallinen perheen matkavene. Korkealuokkainen laatuvaikutelma ja tinkimättömän huolellisesti asennetut ja toteutetut tekniset järjestelmät tuovat perheveneilyyn tarvittavaa mielenrauhaa ja luotettavuutta.
Yamarin 80 DC (FIN)
Yamarinin perheystävällisessä daycruiserissa on mukavat makuu- ja oleskelutilat sekä poikkeuksellisen toimiva kulkuväylä keulaan. Suorituskykyinen mutta ajettavuudeltaan erittäin hyvätapainen ja liikkeiltään mukavan rauhallinen.
Best for Fun
Axopar 29 ST / XC (FIN)
Markkinat mullistaneen Axopar 28:n esittelystä on jo kymmenen vuotta. Kaikkien seikkailullisten retkiveneiden kantamallin uusin painos Axopar 29 onnistuu olemaan kaikessa vähän edeltäjäänsä etevämpi. Axopar 29 on kiistattu luokkansa mittapuu, jonka kaikki muut haluavat peitota.
FIM 440 Regina (ITA)
FIM on uusi italialaismerkki, joka on noussut nopeasti eturiviin. Italialaisen tyylikäs kokonaisuus, jossa on hämmästyttävän hyvät tilat ja runsaasti maukkaita yksityiskohtia.
Parker 910 Odyssey / Askeladden C91 Cruiser (POL)
Iso ja mukava daycruiser, jonka avotilassa viihtyy suurempikin porukka. Kannen alla kaksi mukavaa parivuodetta sekä tässä kokoluokassa poikkeuksellisesti kuiva- ja märkätiloihin jaettu toiletti.
Saxdor 400 GTC (FIN)
Muunneltavuuden mestari, joka muuttuu käden käänteessä ja muutamalla napinpainalluksella umpiveneestä avoveneeksi. Hengästyttävä määrä erilaisia toimintoja, uniikkeja ratkaisuja ja korkeaa reknologiaa.
Wiszniewski W43 (POL)
Modernia tekniikkaa ja ripaus klassista viimeistelytaitoa. W43:lla monien venemerkkien sopimusvalmistajan toimiva ja Euroopan suurimpiin kuuluva venevalmistaja näyttää osaamistaan.
Best for Performance
Anytec 860 T (SWE)
Erinomainen runko, joka sietää tehoja ja keliä. Karski ja kaiken kestävä rakenne, mutta mukava erillisistuimin varustettu matkustamo, jossa matkustajatkin viihtyvät vauhdikkaassa ajossa.
Hydrolift X-28 DC (NOR)
Äärimmäisen nopea, mutta myös hämmästyttävän taloudellinen korkeilla matkanopeuksissa. Mukava ja muunneltava avotila sekä yllättävän tilava kajuutta mahdollistavat monipuolisen käytön.
Sterk 31 WB (GER)
Erittäin tasapainoinen ajettavuus ja korkea suorituskyky. Puhdas päiväristeilijä, joka tarjoaa sekä ajamisen hurmiota että mukavaa oleskeltavuutta auringossa.
Virtue V10 (POL)
Petestep-runkoteknologialla varustettu uusi tulokas, joka onnistuu vakuuttamaan rajusti kilpaillussa luokassa sekä ominaisuuksillaan että designillaan.
Best Electric
De Antonio E23 (ESP)
Espanjalaisveistämön ensimmäinen sähkövene hyödyntää onnistuneesti katamaraanirunkorakennetta. Tilava, toimiva ja suorituskykyinen sähkövene päiväretkikäyttöön.
Frauscher x Porsche 850 Fantom Air (AUT)
Samanhenkisten brändien liitto on napakymppi. Kun hinta ei ole este, voi sähkövene olla nopea, kiihtyvä ja seksikäs.
Lasai 22 GL (ESP)
Sähköpropulsiolle optimoitu ja käytännöllisen toimiva moderni päiväristeilijä, jonka latauksessa ja toikintamatkan pidentämisessä hyödynnetään aurinkoenergiaa. Sähköveneiden luokassa paljon vastinetta rahalle.
Best Big Boats
Astondoa Ax8 (ESP)
Ulko- ja sisätiloja tehokkaasti hyödyntävä tilaratkaisu ulottuu kolmelle kansitasolle. Monipuolisesti kustomoitavissa oleva ja tyylikäs kokonaisuus.
Fairline Squadron 58 (GBR)
Hyvällä tavalla perinteinen flybridge-jahti, jonka viimeistelyn taso on korkealuokkaista ja pieninmpiin yksityiskohtiin asti ulottuvaa. Toimivat tilaratkaisuvaihtoehdot varmistavat viihtyvyyden.
Nimbus 495 Fly (SWE)
Ruotsalaisveistämön lippulaiva huokuu skandinaavista selkeyttä ja käytännöllisyyttä Mitään ei ole liikaa – eikä liian vähän.
Omikron OT-60 (GRE)
Sopivasti valtavirrasta poikkeava konsepti, joka yhdistelee moottori- ja purjveneiden sekä yksi ja kaksirunkoisten veneiden parhaita puolia rohkean ennakkoluulottomasti yhteen.
Riviera 4600 Sport Yacht Platinium Edition (AUS)
Reilut mitoitukset tuovat poikkeuksellista väljyyttä tiloihin. Viimeistelyn taso on silmiä hivelevän korkealuokkaista eikä rakenteiden jykevyys jää piiloon.