Mikä ei kuulu joukkoon: pitkä, suhteellisen kapea ja syvä (23°) v-runko, kaksi isoa perämoottoria ja ohjaushytti? XO ei ole viime vuosina ujostellut, joten 50 solmun iso ohjaushyttivene tuntuu tavallaan jopa sopivan sen repertuaariin.

Explorerin idea on olla vene, jolla voi lähteä saaristoon kelissä kuin kelissä. Sitä taustaa vasten tyytyminen C-suunnittelukategoriaan on lievä yllätys. Ajo-ominaisuuksista kovemmassa kelissäkään liikkuminen tuskin jää kiinni.

B-kategoria lienee jäänyt haaveeksi perän matalan varalaidan takia, sillä avotilan lattia on peräsohvan alta auki suoraan moottorikaivoon. Avotila tyhjenee siis sinne päätyvästä vedestä vapaasti huuhtoutumalla joko peräpenkin alta tai avotilan turkkia korkeammalla olevien uimatason läpi kulkevia rännejä pitkin.

Myös keulakansi poikkeaa tavanomaisesta. Se ei ole kauttaaltaan tasainen ja laitojen korkeudella, muttei toisaalta syvennetty, avotilamainen kaukalokaan. Hiukan syvennetty pääkulkuväylä vielä keulapiikistä paapuurin laidalla olevalle kajuutan etuovelle.

Persoonallisesta sijoitetusta ja kaarevasta etuovesta mahtuu kulkemaan hyvin ulos, mutta kookkaamman kulkijan sisäänmenoa häiritsee pitkälle aviaukon ylle ulottuva katon etureuna. 

Ohjaushytin kolmesta elementistä koostuva takaseinäkin on uniikki. Se koostuu molemmilla laidoilla olevista, 90-astetta aukeavista saranaovista sekä lasisesta keskiruudusta, joka taittuu auki hytin kattoon.

Hytin peräpenkin istumasuuntaa voi muuttaa, joten takaseinä avattuna se muodostaa peräsohvan ja niiden väliin jäävän pöytätason kanssa veneen oleskelutilan.

Ohjaamo on suunniteltu siten, että kuski ja kartturit ovat hallintalaitteisiin nähden samalla korkeudella sekä istuen että seisten. Istuma-asento tuntuu sen myötä melko korkealta, mutta ergonomia on ainakin messukokeilun perusteella kohtuullisen hyvä.

Penkit ovat vaikuttavan näköiset, mutta jousituksen hyvyys selviää vasta kovan kelin koeajossa. Penkkien kiinnityskiskojen pinta-asennus lattiaan ei vaikuta miltään muulta kuin protoveneen 3d-suunnittelussä tapahtuneelta kämmiltä. Myös messuveneen takaseinä oli toiminnaltaan vielä keskeneräinen, mutta ei yksityiskohdiltaan keskeneräisten protoveneiden esittely ole tavatonta edes Euroopan suurimmilla ja tärkeimmillä venemessuilla.

Hinnaltaan XO Explorer karkaa kauas arkisten ohjaushyttiveneiden yläpuolelle. Explorerin kanssa samaan koko- ja reilun 300 000 euron hintaluokkaan asettuvat esimerkiksi selvästi asuttavammat ja kahdella dieselsisäperällä varustetut Nord Star 32 Patrol, Sargo 33 ja Targa 32. XO:ta isomman Axopar 37 Cabinin saa puolestaan jopa "satkun" halvemmalla. Jotain erityistä XO:ssa täytyy olla.