ClubSwan-konseptilla on käytännössä kaksi merkitystä. Toisaalta se viittaa veistämön kilpailukykyiseen mallistoon, johon kuuluvat 28, 36, 43, 50, 80 ja 125 jalkaiset raaserit.
Toisaalta ClubSwan viittaa myös yhteisöön, joka on perustettu Swan-purjeveneen omistajille ja niillä säännöllisesti purjehtiville. Nautorilla puhutaan virtuaalisesta pursiseurasta, jonka tavoitteena on "yhdistää kaikki Swan-purjeveneiden omistajat sekä vahvistaa intohimoa ja iloa, jotka Swanit tuovat omistajilleen, läheisille ystävilleen ja kaikille niille, jotka tukevat Swanin perinteen jatkumista”.
Kuulostaa eksklusiiviselta, ja sitä se toki onkin. Swan edustaa ennen kaikkea legendaarisen hyviä purjehdusominaisuuksia, linjakasta estetiikkaa ja premiumlaatua, eikä näitä ominaisuuksia pikkurahalla saa.
Robert Holm on arjessa Nautorin myyntihallinnon päällikkö, mutta tänään hän osallistuu Airistolla järjestettävään Swan European Regattaan upouuden 55 jalkaisen Swanin perämiehenä.
– Aina tämä konttorilla istumisen voittaa. Nämä ovat näitä ammatinvalinnan etuja, Holm toteaa ohjatessaan pakasta vedetyn Swan 55:n ulos Aurajoesta tottunein ottein.
Ehdimme keskustelemaan Nautorista ja ClubSwanista matkalla Airiston selälle, jossa Swan European Regatan toinen kisapäivä on alkamassa.
Holm selittää, että ClubSwan-konsepti juontaa juurensa Nautorin nykyisen omistajan Leonardo Ferragamon innovaatiosta. Kun Ferragamo ja hänen italialainen sijoittajaryhmänsä hankkivat Nautorin vuonna 1998, Ferragamon tavoitteena oli tehdä Swanista tunnetumpi kansainvälisesti. Hän ymmärsi, että pietarsaarelaisveistämöllä valmistettiin erinomaisen laadukkaita purjeveneitä, mutta hän näki, että itse tuotteen ympärille tarvittiin laajempi kokemus. Ferragamon visio oli, että Swanin ostajat saisivat jotain muutakin kuin pelkän veneen.
Robert Holm on arjessa Nautorin myyntihallinnon päällikkö. Swan-regatassa hän toimi pakasta vedetyn 55:sen perämiehenä.
– ClubSwan Virtual Yacht Club perustettiin yhdistämään kaikki Swan-purjeveneiden omistajat yhden katon alle. Samalla ClubSwan-mallisto suunniteltiin osin ottaen huomioon, että Yacht Clubin kilpailuissa olisi kilpailukykyisiä luokkia. Koko idea pohjautuu yhteisöllisyyden rakentamiseen, Holm selventää.
Uusi Swan 55 on vaikuttava ilmestys.
Uraauurtavaa muotoilua
ClubSwan järjestää regattoja cocktailkutsuineen, juhlineen ja palkintoseremonioineen useassa maassa ympäri maailmaa. Näistä suurin ja vaikuttavin on Rolex Swan Cup, joka perustettiin jo ennen Ferragamon ja italialaisten aikakautta. Tämä kilpailu purjehditaan Sardiniassa, Porto Cervossa, ja se on järjestetty joka toinen vuosi siitä lähtien, kun se käynnistettiin vuonna 1980, pois lukien vuosi 2020.
Tapahtuma liittää yhteen kolme pitkäaikaista kumppania: Nautor Swanin, Yacht Club Costa Smeraldan ja Rolexin. Viimeisin Swan Cup -kilpailu järjestettiin vuonna 2022, ja siihen osallistui yli 90 Swan-purjevenettä. Veneet jaettiin neljään luokkaan, joista ensimmäistä kertaa mukana oli myös uusi ClubSwan 36 -luokka.
Siitä puheenollen on mainittava, että luku 36 kantaa Nautor Swanille suurta merkitystä, sillä veistämön ensimmäinen vene 1960-luvun puolivälissä oli Swan 36 Tarantella. Tämä Sparkman & Stephensin suunnittelema vene oli vallankumouksellinen malli, joka pohjusti tien Swanin menestykselle seuraavina vuosikymmeninä.
– Tarantella valmistui suomalaiselle omistajalle vuonna 1967. Swanin oli myytävä kolme 36-jalkaista venettä saadakseen Sparkman & Stephensin mallin oikeudet - kaksi meni Suomeen ja yksi Ruotsiin, Holm kertoo. Tarantellan alkuperäinen omistaja myi veneen viiden tai kuuden vuoden kuluttua ja hankki tilalle Swan 37 -veneen, joka on edelleen saman omistajan hallussa.
Tänään Tarantella on Nautorin omistuksessa, ja veistämön henkilökunnan käytettävissä.
Kaikkien aikojen ensimmäinen Swan, 36-jalkainen Tarantella, oli mukana Nautorin henkilökunnasta koostuneella naisistolla.
Nautorin nykyisin valmistamat 36-jalkaiset ClubSwan-purjeveneet ovat luonnollisesti kokeneet merkittävän kehityksen tuolta ajalta. Tänään veneet sisältävät moderneja ratkaisuja, jotka liittyvät esimerkiksi aerodynamiikkaan ja C-foilien käyttöön. Silti on huomionarvoista, että 1960-luvun lopulla rakennetut alkuperäiset 36-jalkaiset veneet edelleen menestyvät erityisesti klassikkokilpailuissa. Jopa Tarantella nähdään säännöllisesti kilpailemassa Swan-regatoissa, ja se oli mukana myös tänä vuonna Airistolla. Tarantella on käytännössä alkuperäisessä kunnossaan.
Swan-purjeveneet ovat tunnettuja paitsi suorituskyvystään myös pitkäikäisyydestään. Yksi Rolex Swan Cupin ja muiden Swan-regattojen ainutlaatuisista piirteistä on niiden kyky yhdistää menneisyyden ja nykyisyyden samoilla kilparadoilla.
Holmin arvioinnin mukaan viimeisen 57 vuoden aikana on valmistettu noin 2 350 Swania, joista lähes kaikki ovat yhä aktiivisessa purjehduskäytössä jossain päin maailmaa.
– Kun hankit Swan-purjeveneen, et ainoastaan hanki korkealaatuista venettä, vaan astut myös osaksi kokonaisvaltaista elämäntapaa, joka sisältää yhteisiä tapahtumia ja kanssakäymistä saman henkisten ihmisten kanssa.
Usein Airistolla
European Regatta, joka on suunnattu Pohjois-Eurooppaan, järjestetään joka toinen vuosi niinä vuosina, kun Porto Cervon regattaa ei toteuteta. Samoina vuosina kuin European Regatta järjestetään, seilataan sen sijaan myös Nations Trophy, joka on avoin ClubSwan 50, 42 ja 36-veneille, sekä Swan 45:lle. Erilaiset EM- ja MM-kilpailut yksittäisissä yksityyppiluokissa ovat myös sisällytetty tähän kilpailuun.
– Aikaisemmin European Regatta järjestettiin aina Cowesissa, Isle of Wightilla. Kuitenkin noin kymmenen vuotta sitten strategiaa päätettiin muuttaa siten, että kilpailu kiertäisi eri paikoissa Euroopassa. Viime aikoina regatta on kuitenkin usein pidetty Turussa, osittain siksi, että Itämeri on veneiden todellinen koti, ja myös siksi, että Turun kaupunki ja Turun Pursiseura ovat innokkaasti halunneet olla osallisina tapahtuman järjestämisessä, kertoo Holm.
Perusajatus on, että tulevaisuudessa European Regatta voidaan mahdollisesti järjestää jossain toisessa Pohjoismaassa tai vaikkapa Englannissa.
Välimeren ja Pohjois-Euroopan lisäksi myös Yhdysvalloissa on järjestetty oma kisansa: Swan American Regatta. Kilpailu on perinteisesti pidetty Newportissa tai sen läheisyydessä sijaitsevalla Block Islandilla ja se on järjestetty joko joka toinen tai joka kolmas vuosi. Lisäksi Karibiallakin on ollut Swan-regattoja.
Airistolla nähtiin yli 30 Swania.
Tuttavallinen tunnelma
Airiston starttialue täyttyy vähitellen purjeveneistä. Regattaan osallistuu yli 30 Swan-purjevenettä, mutta tässä joukossa ei näy moderneja ClubSwan-kilpureita. Uusinta tuotantoa edustavat vain vene jolla me olemme liikkeellä, ja kaksi muuta, miltei identtistä 55:sta - kaikki Swanin cruisingmallistosta. Molemmat muut 55:set ovat regatan ainoat ulkomaalaiset veneet, toinen seilaa Sveitsin lipun alla, toinen USA:n.
– Tietenkin tämä on pienempi tapahtuma verrattuna Porto Cervon regattaan, Holm huomauttaa. Myös venekoko on pienempi. Kun Sardiniassa nähdään ClubSwan-luokkien lisäksi esimerkiksi maxi- ja mini-maxi -veneitä, täällä enemmistö veneistä on pienempiä ja vanhempia. Toisaalta tämä tapahtuma on paljon rennompi ja tuttavallisempi.
Tunnetut purjehtijat, kuten Tapio Lehtinen, ovat viime vuosina kotiuttaneet vanhoja Swan-klassikkoja. Lehtisen Swan 55 Galianan lisäksi Suomeen on ulkomailta haalittu ainakin Spirit of Helsinkinä nykyisin tunnettu entinen Swan 651 Fazer Finland sekä charterpurjehduksia tekevä Swan 51 Eira. Kun Airiston Swan-fleettiä seuraa, ei voi välttyä ajatukselta, että klassisia Swaneja on tuotu Suomeen enemmänkin.
– Suomen tilastoja meillä ei valitettavasti ole, mutta varmaa on, että viimeisen 15 vuoden aikana Suomeen on palannut lukuisia vanhoja Swaneja ulkomailta.
Suomalaiset ovat innostuneet hamstraamaan Swan-klassikkoja ulkomaita myöten.