Järjestyksessä seitsemännen Foiling Awards -kisan tuomaristo arvosti erityisesti 111 Ravenin poikkeuksellista muotoilua ja hyviä purjehdusominaisuuksia. Veneen keskeisiin ominaisuuksiin kuuluvat sen kaksi foilia.

Foilit muodostuvat kahdesta T-muotoista laminaarisesta pinnasta, jotka ovat asennettu hydraulisesti toimiviin sivuvarsiin, ja ne pystyvät kannattelemaan osaa aluksen 55 tonnin uppoumasta. Ravenin perässä on myös pystysuunnassa liikkuvat ja patopaine-efektiin perustuvat interceptor-trimmilevyt, joiden avulla voidaan säätää kulkuasentoa suurella nopeudella, aivan kuten moottoriveneissä. Lisäksi siinä on siirrettävä kahdesta integroidusta säiliöstä muodostuva vesipainolasti, joka auttaa lisäämään kallistuksen oikaisumomenttia purjehduksen aikana.

America´s Cup -kokemusta

Veneen runko ja kansi on rakennettu pre-preg IM -hiilikuitukomposiitista ja Kevlar-hunajakennosta. Ravenin sisustus on tehty paljaasta Nomex-ytimellä varustetusta hiilikuidusta, joka varmistaa alhaisen painon ja modernin ilmeen.

Suuren ohjaamon sivuilla on Perspex-akryylimuovista valmistetut ikkunat, jotka antavat matkustajille näkymän sisätiloihin. Baltic 111 Ravenin propulsiojärjestelmä on diesel-sähköhybridi, mikä vähentää päästöjä ja mahdollistaa tehokkaan painonjakauman.

Ravenin suunnittelutiimin kokosi suunnittelija Jarkko Jämsén. Tiimiin kuuluivat myös arvostetut espanjalaiset kilpaveneiden suunnittelija Botin Partners sekä rakennesuunnittelusta vastannut PURE Design and Engineering. Molemmilla yrityksillä on America´s Cup -kokemusta. Projektipäällikkö Sam Evans ja projektikoordinaattori Mattias Svenlin johtivat Baltic Yachtsin sisäistä tiimiä, kun taas A2B Marine Projects toimi omistajan edustajana vastaten ulkoisesta projektinhallinnasta.

www.foilingawards-halloffame.org