Cantiere delle Marche Ice palkkasi Icemanin suunnitteluun monipuolisista ja innovatiivisista veneistään tunnetun italialaisen Valerio Rivellinin. Iceman on tarkoitettu toimimaan tukiveneenä eli niin sanotuna tenderinä CdM:n suunnittelemalle Flexplorer 146:lle. Flexplorer 146 on liki 45 metriä pitkä explorer-tyyppinen lukusjahti, jonka kerrotaan voivan operoida aina arktisilla vesillä asti. Pidemmät siirtyvät Iceman matkaa kätevästi emoaluksensa takakannella.
Iceman ei alumiinirungon sekä hiilikuituisen kansi- ja hyttirakenteen yhdistelmällä poikkea Studio Rivellini Engineering & Yacht Design -yhtiön suunnittelufilosofiasta, joka korostaa rakenteellista lujuutta ja keveyttä.
Vene on 9,55 metriä pitkä ja 3 metriä leveä, ja vain 50 senttimetrin syväyksellä se pääsee jopa hyvin mataliin rannikkovesiin. Sillä on 4 tonnin uppouma, se voi kuljettaa 10 matkustajaa ja sen voimalähteenä on 370 hevosvoiman Yanmar-moottori.
Tenderi ja sen tenderi
Ulkoisen olemuksensa osalta Iceman on odotetun elämyksellinen. Sen muotokielessä näkyy runsaasti teräviä kulmia karskin tummanpuhuvissa sävyissä. Melko eteen sijoitettu ohjaushytti ei rendereiden perusteella ole ympärikäveltävä, ja pienelle etukannelle kuljetaan hytin etuosassa olevasta ovesta.
Eteen sijoitettu ohjaushytti mahdollistaa sen, että Iceman kykenee kuljettamaan takakannella omaa pientä tenderiään, 4,35 metriä pitkää rib-venettä.
Jotta aika napa-alueilla ei kävisi pitkäksi Flexplorer 146:lla, Icemanin kyytiin mahtuu rib-veneen lisäksi joukko muita vesileluja: kaksi seabobia, kaksi kuuden metrin kanoottia ja neljä Aerofoil-lautaa, sekä kalastusvälineitä ja sukellusvarusteita, mukaan lukien kuusi paineilmasäiliötä.