Helsingissä Laajasalon kanavassa havaittiin merkittävä turvallisuus- ja mahdollinen ympäristöhaitta, kun vesibussiyritys FRS Finlandin alukset ottivat toistuvasti pohjakosketuksia. Syynä osoittautuivat sillalta veteen heitetyt kevytkulkuneuvot, kuten sähköpotkulaudat ja polkupyörät, jotka olivat kasaantuneet kanavan pohjaan ja estivät turvallisen liikennöinnin.
FRS Finland, joka liikennöi Laajasalon kanavassa useita kertoja päivässä, päätti ryhtyä toimiin ja poistaa vaaralliset esteet vesiväylältä. Kahden päivän aikana vedestä nostettiin yhteensä 15 sähköistä kaupunkiskuuttia, neljä polkupyörää ja kaksi perinteistä potkulautaa. Arvioiden mukaan vedessä on edelleen 10–15 sähköskuuttia, joten naaraustyö jatkuu.
Erityisesti sähköpotkulautojen aiheuttaman ympäristövahingon tarkkaa laajuutta on vaikea arvioida, sillä laitteiden akut ja metalliosat voivat vuotaa haitallisia aineita vesistöön.
Tärkeä vesireitti
Laajasalon kanava (tunnetaan myös nimillä Degerön ja Klubbnäsin kanava) on tärkeä venereitti, jonka syväys on 0,9 metriä. Sitä käyttävät niin huviveneet kuin reitti- ja yksityisliikennettä ajavat vesibussit. Kanavaa ohjaa automaattinen liikennevalojärjestelmä, ja sen kautta kulkeva liikenne yhdistää Tiiliruukinlahden ja Reposalmen Tammisalon ja Yliskylän välissä. Kanava on noin 100 metriä pitkä, ja sen yli kulkee Pyörökiventie.
Degerön kanava on historiallisesti merkittävä: se rakennettiin höyrylaivaliikenteen kulta-aikana nopeuttamaan reittejä Itäiseen saaristoon ja Sipooseen. Nykyäänkin se palvelee monipuolista vesiliikennettä.