Ruotsalaisen dieselperämoottorivalmistaja Oxe Dieselin tulevaisuudesta on liikkunut huhuja, koska sen nykyinen perusmoottorien hankintasopimus BMW:n kanssa päättyy vuoteen 2025. Kaikkiaan Oxe Diesel on valmistanut yli 2 000 dieselperämoottoria. Valtaosa niistä on erilaisissa työ- ja viranomaistehtävissä, sillä huviveneissä selvästi bensaperämoottoreita kalliimmat dieselperämoottorit eivät ole yleistyneet.

Nykyinen mallisto rakentuu BMW:n kaksilitraisen nelisylinterisen ja kolmilitraisen kuusisylinterisen moottorin varaan. Pienemmästä on ollut 150-, 175- ja 200-hevosvoimaiset ja suuremmasta 225-, 250- ja 300-hevosvoimaiset versiot. Ensimmäiset dieselperämoottorinsa Oxe valmisti kuitenkin General Motorsin 1,9-litraisen CDTI-moottorin perustalle.

Nyt ympyrä tavallaan sulkeutuu, sillä Oxe Diesel kertoo solmineensa moottorien hankintasopimuksen jälleen General Motorsin kanssa. Sopimuksen piirissä on Chevroletin ja GMC:n lava-autoista tuttu 3,0L Duramax LZ0 -rivikuutonen, johon perustuvat Oxe Diesel -perämoottorit tulevat korvaamaan vastaavat nykyiset BMW:n moottoreihin perustuvat mallit.

Maantiekäytössä tehokkaimmat Duramax 3.0L -moottorit tuottavat 305 hevosvoiman tehon ja 671 newtonmetrin väännön, mutta kireimmistä marinoiduista merimoottoreista tavataan ottaa ulos jopa enemmän tehoa kuin niiden alkuperäisistä maaliikenneversioista, joten lienee mahdollista, että jollain aikavälillä nähdään myös entistä tehokkaampia Oxe Diesel -perämoottoreita.

www.oxemarine.com