Vaikka höyryalukset ja sen jälkeen polttoöljyllä käyvät laivat korvasivat purjeet jo yli sata vuotta sitten, purjealuksilla kuljetettiin tavaraa vielä toisen maailmansodan jälkeisinä vuosinakin.

Etenkin Suomessa purjelaivaosaaminen kaivettiin naftaliinista pula-aikaan, ja purjeilla kuljetettiin muun muassa hiekkaa Porvoon ja Helsingin välillä. Tästä aikakaudesta muistona Helsingin Halkolaiturista löytyy edelleen monta pienempää purjerahtilaivaa – tosin turisti- ja charter-käyttöön valjastettuina.

Nyt näyttää siltä, että vastaavanlainen purjelaivojen ”come-back” olisi taas ovella. Polttoöljyn maailmanmarkkinahinta nousee nousemistaan. Paineet polttomoottorien kieltämiseksi jopa kokonaan kasvavat. Merillä kulkee noin 90 prosenttia maailman tavaroista, joten tilaus kokeelliselle rahtipurjealukselle on ilmeinen.

Jotta purjelaiva voisi olla kannattava kuljetusmuoto modernissa maailmassa, pitää sen olla valtava.

Ja valtavaksi uusi rahtipurjelaiva suunnitellaankin. Aluksen pituudeksi tulee 136 metriä, ja purjepinta-alaa aluksella on 4 200 neliömetriä.

Laivan piirustukset ja suunnitelmat ovat jo valmiina. Laivan rakentajaksi on valikoitunut ranskalainen Neopolina-telakka. Mukana projektissa on myös ranskalainen autotehdas Renault.

Aluksen on määrä aloittaa kaupallinen rahtiliikenne USA:n ja Ranskan välillä jo vuonna 2021.

Lue lisää: www.neoline.eu