Perinteisillä trimmilevyillä tai -tasoilla on kiistatta hyvät vaikutuksen veneiden kulkuominaisuuksiin, kunhan niitä osataan käyttää. Moni kokee niiden käytön kuitenkin vaikeaksi.
Yksi ensimmäisiä veneisiin tiensä löytäneitä ajoavustimista onkin automaattiset trimmitasot. Niiden yleistymisessä suomalaisella Mente Marinella on ollut merkittävä rooli.
Perinteisten vaakamallisten trimmitasojen rinnalle on esitelty myös pystysuunnassa liikkuvilla levyillä varustettuja ja patopainefektiin perustuvia, niin sanottuja interceptor-järjestelmiä. Tässä Volvo Pentalla ja sen tytäryhtiöllä Humphreella on ollut suuri rooli, mutta viime vuosina myös edullisempi Zipwake on saavuttanut suosiota venevalmistajien keskuudessa.
Automaattisen pituus- ja leveyssuunnan trimmaamisen lisäksi interceptor-järjestelmiin on integroitavissa myös ajonvakautustoimintoja, jossa järjestelmä aktiivisesti vakauttaa veneen kulkua kaarroksissa tai aallokkoajossa – Humphreen tapauksessa parhaimmillaan molemmissa.
Tähän iskee myös Seakeeper Ride. Se on etenkin gyroskooppivakaimistaan tunnetun valmistajan uusi trimmilevyjen sijaan ja tavoin peräpeiliin asennettava automaattinen trimmijärjestelmä, jolla on myös kulkua aallokkoajossa aktiivisesti vakauttavia ja mukavoittavia ominaisuuksia. Seakeeper Ride perustuu trimmilevyjen sijaan trimmikauhoihin, jotka säätyvät täysin itsenäisesti ja erittäin nopeasti, jopa sekunnin murto-osissa, ääriasennosta toiseen.
XO uskoo koeajojen jälkeen tuotteeseen siinä määrin vahvasti, että se on päättänyt ensimmäisenä tunnettuna eurooppalaisvalmistajana asentaa jatkossa Seakeeper Riden vakiovarusteena kaikkiin venemalleihinsa.
– Seakeper Ride sopii erinomaisesti XO:n syvällä V-ohjalla varustettuihin veneisiin, joita käytetään tyypillisesti kovissakin olosuhteissa silloin, kun muut jäävät satamaan. Haluemme tarjota ammattitason veneitä vaativille asiakkaille, ja yhteystyö Seakeeper Riden kanssa sopii tähän kokonaisuuteen mainiosti, kommentoi XO:n toimitusjohtaja Erkki talvela.