– Kaikessa yksinkertaisuudessaan aivan loistava kampanja, joka on oivaltava, vaikuttava ja hyvin ajankohtainen. Aineisto on visuaalisesti onnistunut. Opetustaululle annettiin upea uusi elämä. Strategia välittää organisaation ydinsanoman hyvin, perusteli tuomaristo.
Kampanjan johtotähtenä toimi Suomen Roskakalat -printtimainos, joka näkyi niin PSS ry:n Roope-palvelupisteissä, venesatamissa kuin lehdissäkin. Alkuperäisen kampanjan takana ovat freelancerit Kuisma Väänänen ja Akseli Kouvo. Mainostoimisto Mirum Agency Oy auttoi kilpailuentryn tekemisessä.
– Päätimme näyttää hyvin konkreettisin tavoin, mitä vesistöillemme tapahtuu, jos emme muuta toimintatapojamme roskaamisen suhteen. Valitsimme viestin alustaksi jotain, minkä kaikki tuntevat, jo alakouluistakin tutut opetustaulut, Väänänen ja Kouvo kertoivat.
Printtimainoksen lisäksi heinäkuussa 2018 järjestettiin lähes neljä tuntia kestävä Roskakalalive-lähetys PSS ry:n Facebook-sivulla. Sen päätähtinä nähtiin Suomen yleisimpiä roskakaloja, kuten muovipussi ja tupakantumppi, lipumassa akvaariossa.
50-vuotiaan Pidä Saaristo Siistinä ry:n taistelua vesistöjen roskaantumista vastaan voi tukea liittymällä yhdistyksen jäseneksi tai tilaamalla vaikuttavan Suomen Roskakalat -julisteen PSS ry:n verkkokaupasta.