Vaikka Puola kuuluu Euroopan suurimpiin veneiden valmistusmaihin, aika harva osaa nimetä puolalaisia venemerkkejä. Syy siihen on selvä: suurin osa suurimmista puolalaisveistämöistä on erikoistunut alun perin sopimusvalmistukseen eli valmistamaan ulkomaisten venemerkkien malleja. Galeon on Puolan veneteollisuuden suurista toimijoista se, joka on pisimpään keskittynyt vain omaan tuotemerkkiinsä – ja tehnyt siitä maailmanlaajuisesti tunnetun ja menestyneen.
Virtue Yachts on nuori, muutaman vuoden ikäinen veistämö, joka Galeonin esimerkin mukaisesti pyrkii omalla nimellään vahvasti kansainväliselle uralle. Sen ensimmäinen malli on V10, josta on toistaiseksi olemassa kaksi versiota, V10 Open ja V10 Top.
Tiloiltaan molemmat ovat samanlaiset. Kyse on ensisijaisesti päiväkäyttöön tarkoitetuista isoista keskipulpettiveneistä, joissa on erillisen, suihkulla varustetun toiletin ja makuupaikat kahdelle tarjoava keulakajuutta. Open on nimensämukaisesti avomalli, Top-versiossa ohjaamon ja osan avotilasta kattaa T-top-katos.
Muotoilultaan V10:t ovat pystyine keuloineen moderneja ja vauhdikkaita. Molemmissa versioissa kansitilaa laajentaa matalalle avautuvat laitaterassit. Muutoin Virtuen konsepti seuraa yleisellä tasolla aika tunnollisesti Fjordin ja Axoparin viitoittamalla ja monien muidenkin seuraamalla väylällä.
Kymmenen metriä pitkä V10 on vain 2,9 metriä leveä, ja siten reilut parikymmentä senttiä vastaavan pituista Saxdor 320 GTO:ta solakampi. Virtuen vakiomoottorina on yksi 300-hevosvoimainen Mercury Verado, mutta koneita voi olla kaksikin. 600-hevosvoiman yhteisteholla huippunopeuden luvataan nousevan 55 solmuun. Hinnat alkavat noin 225 000 eurosta. Virtuen perälauta on niin sanotusti vapaa, eli myös muut moottorimerkit ovat mahdollisia. V10:n saa myös täyssähköversiona, jolloin voimalinja tulee norjalaiselta Evoylta.
Runko on mielenkiintoinen, sillä se on pohjan osalta ruotsalaisen Petestepin käsialaa. Kahdella portaalla ja roiskevesiä ohjaavilla virtauslistoilla varustetulla pohjamuodon luvataan olevan paitsi taloudellinen, myös mukava ja hiljainen.
Suomen markkinoita ajatellen V10-valikoima huutaa katetumpaa ohjaushyttiversiota, ja sellainen on myös tulossa. Cabin-version ennnakkomyynti on jo aloitettu, ja se lanseerataan Düsseldorfin Boot-messuilla tammikuussa 2025. Suomen lisäksi GN Boatsin Virtuen maahantuonti- ja myyntireviiriin kuuluvat Ruotsi ja Viro.