Ja ne huonot. Noin 20 minuuttia ennen Sun Hung Kai / Scallywagin saapumista maaliin toisena purjehtinut Vestas 11th Hour Racing törmäsi yön pimeydessä kalastusalukseen tiettävästi noin 20 solmun nopeudella. Haveripaikalta oli matkaa maaliin noin 30 mpk.
Tiedot tapahtumasta ovat vielä puutteellisia, mutta kalastusveneen kymmenhenkinen miehistö joutui veden varaan. Kisan välittömästi keskeyttänyt Vestas sai poimituksi veneeseen joitakin, ja loput pelastettiin lähistöllä kulkeneeseen kauppa-alukseen. Vestas ei pyytänyt apua kilpailun muilta veneiltä, vaikka ne olivat valmiudessa.
Yksi kalastusaluksen miehistön jäsen loukkaantui vakavasti, ja hänet toimitettiin helikopterikyydillä Hong Kongiin. Myöhemmin hänen tiedotettiin kuolleen. Muita henkilövahinkoja ei tullut.
Vestas sai haverissa lieviä vaurioita runkoonsa. Kalastusalus on tiettävästi uponnut.
Kilpailun johto ja Hong Kongin viranomaiset selvittelevät tapahtumien kulkua.
Taitoa vai tuuria?
Scallywag ansaitsi voittonsa. Se purjehti viimeisenä doldrumien korkeapaineiden alueelle, ja kun muiden filosofia oli purjehtia lyhintä matkaa kohti voimakkaiden pasaatituulten aluetta, Scallywagilla oli toinen tulokulma: jos et ole varma tulevista olosuhteista, valitse lyhin reitti.
Tämä palkitsi, kun doldrumien viimeinen heikkotuulinen häntä ilmestyi kuin piiska tyhjästä ja seisautti muut. Silloin Scallywag purjehti etelän ohi. Siis periaatteessa heikompien tuulten puolelta.
Scallywagillakin oli vastoinkäymisensä. Vasta maalissa kippari Witt paljasti, että sen suurin, kevyessä tuulessa käytettävä keulapurje oli repeytynyt käyttökelvottomaksi jo ennen doldrumeja.
Lisäksi sen yksi miehistönjäsen lensi aallon voimasta mereen ollessaan irrottamassa takertunutta köyttä veneen kyljellä olevan apurikin päällä. Hänet saatiin takaisin veneeseen, ja Scallywag säilytti johtoasemansa loppuun asti.
Dongfeng tuli maaliin toisena, AkzoNobel kolmantena, Mapfre neljäntenä, Brunel viidentenä ja Turn the Tide kuudentena. Vestas keskeytti ja pääsi omin avuin Hong Kongiin.
Kokonaiskilpailua johtaa edelleen Mapfre, ja Dongfeng ja Vestas ovat toisena ja kolmantena.