Matalalla keulakajuutalla ja läpikuljettavalla tuulilasilla varustetut sporttiset daycruiserit ovat olleet Suomessa ja muissa Pohjoismaissa erittäin suosittu veneluokka koko 2000-luvun ajan. Suomessa markkinoita ovat hallinneet perinteiset kotimaiset brändit Yamarinin ja Flipperin johdolla.
Etelä-Euroopassa makuukajuutalla varustettujen daycruiserien virkaa hoitavat erilaiset sundeck- ja walkaround-mallit. Etenkin ranskalais- ja italialaisvalmistajat ovat niissä vahvoilla.
Cross Bow ja sen T-topilla varustettu Cross Top -rinnakkaismalli ovat Axoparille uusi aluevaltaus, joilla se astuu tiukasti kilpailtuun segmenttiin. Tähtäimessä on sekä pohjoismaiset daycruiserit että etelä-eurooppalaiset sundeckit.
Juuret 22 Spyderissa
Axopar 25 Cross Bow'ssa on paljon samaa kuin vuoden vanhassa 22 Spyderissa. Rungon muodot, rungon ja kannen liitostapa sekä esimerkiksi taka-avotilan modulaariset tilaratkaisuvaihtoehdot ovat kuin suoraan 22:sta.
Ja niin ne ovatkin, 25:n runko vain on 80 senttiä pidempi, mikä nostaa sen kokonaispituuden kahdeksaan metriin. Leveydeltään veneet ovat yhtäläiset, 2,23 metrin maksimileveys tarkoittaa Axoparille tunnusomaista solakkuutta.
Muita teknisiä tietoja on julkaistu toistaiseksi niukasti. Niihin kuuluvat 230 litran polttoainesäiliö ja yli 40 solmuun nouseva huippunopeus. Moottorivaihtoehtoja ei ole vielä kerrottu, mutta 22 Spyderin tehoalueen ollessa 115–200 hevosvoimaa, voi 25 Cross Bow'lle heittää arvauksena alueen 150–250 hevosvoimaa. Axoparilla ei ole ollut tapana liioitella tehojen kanssa, se on jätetty Brabus-versioiden tehtäväksi.
Epäsymmetrinen kansi
Axopar on valinnut Cross Bow'hun epäsymmetrisen kansiratkaisun. Se tarkoittaa, että kajuutan ruffi ja leveä tuulilasi on asemoitu veneen styyrpuurin laidalle ja kulku keulasta perään tapahtuu paapuurin laidalla olevaa käytävää pitkin.
Ohjaamo ja sen kaksi erillisistuinta ovat veneen keskilinjalla, kajuutan sisäänkäynti styyrpuurin laidalla. Luonnoskuvissa kajuutta vaikuttaa yllättävänkin ilmavalta, joskin paikoin vähän muoviselta.
Luonnonvaloa kajuuttaan tulee kattoikkunasta, muodikkaita isoja runkoikkunoita ei ole. Kajuutan takanurkassa oleva penkki pitää sisällään lisävarusteena saatavan vesi-wc:n, jonka vieressä on myös käsienpesuallas.
Taka-avotila on kalustettu mallikuvissa Multistorage-istuinlaatikolla, jonka sisällä on syvä tavaratila. Irrotettavan selkänojan pitkittäinen tai poikittainen asento mahdollistaa erilaiset istuma- ja loikoiluasennot. Toisena optiona on perinteisempi U-sohva, vakioratkaisuna kahden istuttava peräpenkki.
Axopar 25 Cross Bow'n hintaa ei kannata vielä edes arvailla, sillä tuotanto pyörähtää käyntiin vasta tammikuussa 2022 eli samoihin aikoihin Düsseldorfin Boot-venemessuilla tapahtuvan varsinaisen lanseerauksen kanssa. Siihen mennessä moni asia ehtii vielä tarkentua ja muuttua, ei vähiten korona-aikana kovasti kohonneet raaka-ainehinnat.