Bella toi viime vuonna markkinoille ensimmäisen täyssähköveneensä, Zero 6.3:n. Se on kannen alle piilotetulla sähköperämoottorilla varustettu puoliliukuva avovene, joka on saanut kuluvalle mallivuodelle pikkuparannuksia. Tärkeimpänä latausjärjestelmää on päivitetty niin, että ajoakkua voidaan ladata 6, 10 ja 16 ampeerin sähkövirralla.

Uusi Zero 6.1 on mallinumeron mukaisesti hitusen pienempi kuin 6.3. Tärkeimmät erot ovat  liukuva runkomuoto ja erilainen tilaratkaisu. Zero 6.1:ssä on kookas U-sohva keulassa ja perässä kookas aurinkokansi. Perämoottori on normaaliin tapaan esillä. Sähkötekniikan on molemmissa Zeroissa samaa.

Sutjakampirunkoinen Zero 6.1 yltää 33 kilowatin jatkuvan tehon tuottavalla Stream-sähköperämoottorilla varustettuna 20 solmun huippunopeuteen, mutta sähköveneille tyypilliseen tapaan täyskaasulla ajelu tyhjentää akun nopeasti. Ajoakun kapasiteetti on 25,9 kilowattituntia ja sähköpropulsion käyttöjännite 96 volttia. Akku latautuu 10 ampeerin pistorasiasta 12 tunnissa. Jos nopeuden pitää maltillisesti viidessä solmussa, riittää toiminta-aikaa yli kuudeksi tunniksi eli toimintasäteeksi muodostuu noin 30 meripeninkulmaa.

Hiljaisena ja paikallispäästöttömänä Zero 6.1 sopii mainiosti leppoisaan ja luonnonläheiseen päiväretkiveneilyyn, miksei myös huvikalastukseen, uimareissuille tai vaikka lintujen bongaukseen. Nykyisillä polttoainehinnoilla myös täyssähköveneen edulliset käyttökulut ja vähäinen huollontarve painavat vaakakupissa entistäkin enemmän. Esimerkiksi 20 sentin kilowattihinnalla Zeron ”tankillinen” maksaa viitisen euroa. 

Hankintahinnaltaan täyssähkö-Bella on noin 40 prosenttia vastaavaan kokoista polttomoottori-Bellaa (600 R) kalliimpi. Bella 600 R -keskipulpettivene maksaa 115-hevosvoimaisella polttomoottorilla varustettuna noin 40 000 euroa, ”all-inclusive-konseptista” päätellen paremmin varusteltu Zero 6.1 noin 58 000 euroa.

www.bellaboats.fi