C-8:sta tulee foilaavia sähköveneitä valmistavan Candelan ensimmäinen sarjatuotantovene. Niitä on tilattu jo yli sata, ja Candela uskoo sen olevan vasta alku. Sen tähtäimenä on nostaa tuotantokapasiteetti vuoteen 2024 mennessä jopa 400 veneeseen vuodessa. Se on hurja määrä, kun muistetaan että kyse on ilman veroja 290 000 euroa maksavasta kahdeksan metrisestä daycruiserista.
Candelalla on kuitenkin hyvät lähtökohdat onnistua. Se todisti kantosiivillä foilaavan sähkövenekonseptin etevyyden jo vuonna 2019 esitellyllä C-7:lla (aiemmin Candela Seven), ja siitä saatu oppi ja kokemus siirtyy edelleen kehitettynä C-8:aan. Muun muassa kantosiipiteknologiaa ja lennonohjausjärjestelmää on entisestään hiottu. Myös fyysisiltä ominaisuuksiltaan C-8 on paljon käytännöllisempi ja monikäyttöisempi eli kaikin tavoin veneenä paljon varteen otettavampi kuin C-7.
Foilaavan sähköveneen hienous piilee sen pienessä kulkuvastuksessa ja ylivertaisessa energiatehokkuudessa. C-8 kuluttaa 80 prosenttia vähemmän energiaa kuin perinteiset, vedessä kyntävät moottoriveneet.
Lopputuloksena on sähkövene, jonka lyö laudalta sekä suorituskyvyssä että toimintamatkassa "perinteiset" sähköveneet, ja jonka suorituskyky kestää vertailun myös liukuvarunkoisiin polttomoottoriveneisiin.
Noin 20 solmun matkanopeudella 44 kilowattitunnin ajoakulla varustetun C-8:n toimintamatkaksi lupaillaan 50 meripeninkulmaa. Huippunopeus tullaan rajoittamaan jonnekin 35 solmun paikkeille. kaikkeen riittää vain 50 kilowatin eli noin 70-hevosvoiman moottori.
Vastaavaan numeroarvojen komboon eivät muut sähköveneet yllä. Videolla kannattaa kiinnittää huomiota siihen, kuinka olematon foilaavan C-8:n peräaalto on. Peräaallon koko kielii suoraan siitä, kuinka paljon energiaa kuluu. Mitä isompi sitä enemmän.
C-8:n moottorina on Candelan varta vasten kantosiipisähköveneisiin kehittämä C-Pod. Se on kokonaan veden alle kantosiipeen integroitu ja kahdella vastakkaisiin suuntiin pyörivällä potkurilla varustettu 50 kilowatin sähkömylly, jollaista muilla ei vielä ole. Suoraveto ja moottorin sijainti sinetöivät sähköpropulsion äänettömyyden.