Käydään heti pääasiaan, mikä on Evinruden iDockin lisähinta. Se on vain 6 999 euroa eli kaksin tai kolminkertaisesti vähemmän kuin kilpailijoilla. Nyt alkaa joystick-järjestelmä kiinnostamaan.
Vaikka hinta on aivan eri luokkaa kuin muilla, ei iDock ole mitenkään ominaisuuksiltaan tai toiminnoiltaan karsittu versio, vaan päinvastoin.
Se on osa Evinruden Intelligent Piloting System -kokonaisuutta, eli ajoavustimien valikoimaa. Siihen kuuluu iDockin lisäksi vasteeltaan säädettävä iSteer-sähköohjaus, automaattinen moottoritrimmi iTrim, sähköinen kaukohallintalaite iControl sekä iLink-mobiilisovellus.
Perusajatukseltaan ja toiminnaltaan iDock vastaa muita joystick-järjestelmiä, eli ohjaamon sauvaohjaimella määritellään veneen toivottu liikesuunta ja -rata, järjestelmän sähköaivot määrittelevät ja tekevät toimenpiteet sen saavuttamiseksi. Käytännössä järjestelmä siis esimerkiksi kääntää moottoreita, kytkee vaihteita ja käyttää kaasua sopivasti ristiin, jotta vene saadaan etenemään kylki edellä kohti laituria.
iDockin kohdalla järjestelmän toiminnalle on hyvät edellytykset, sillä sen varustukseen kuuluu liikesuuntia ja -nopeuksia aistiva gyroskooppi, joka muutamasta kilpailevasta järjestelmästä puuttuu.
Mallivalikoima on puolestaan monia kilpailijoita laajempi, sillä iDock-järjestelmä voidaan liittää kaikkien G2-sukupolven E-Tec-moottorien parikoneasennuksiin. Pienimmillään se tarkoittaa kahden 150-hevosvoimaisen koneen pakettia, kun muilla valmistajilla joystick tarjonta alkaa yleensä kahden 250-hevosvoimaisen koneen tasolta.