Mercury julkisti 5,7-litraisen V10-moottorisarjan kohta kolme vuotta sitten esittelemällä Verado 350 ja Verado 400 -mallit. Myöhemmin niiden rinnalle saatiin samalle perustalle rakentuva Mercury Racingin urheilullinen 400R-versio.

Menestys on ollut huomattavan hyvää, sillä palkittu V10-sarja on noussut teholuokkansa suosituimmaksi vaihtoehdoksi. Mercury ei silti jää lepäämään laakereilla, vaan kehittää valikoimaansa aktiivisesti.

Siitä esimerkkinä on uusi 425-hevosvoimainen Verado 425 V10. Tehoa on puristettu lisää optimoimalla moottorin ohjelmointia ja nostamalla maksimikierroslukualuetta 200 kierroksella 6 000–6 600 kierrokseen minuutissa. Muiden V10-mallien tavoin Verado 425 on varustettu tehokkaalla 150 ampeerin laturilla, joka takaa kilpailijoita tehokkaamman latauksen myös alhaisilla ja keskialueen käyntinopeuksilla.

Verado 425 V10 on saatavilla mustana tai valkoisena, ja sen hintaero mallistossa jatkavaan Verado 400 V10:een tule olemaan noin tuhannen euron luokkaa.

Vakio-ominaisuuksiin kuuluu sähkö-hydraulinen EHS-ohjaus, sähköinen DTS-kaukohallinta sekä ActiveTrim-moottoritrimmiavustin. Kaikki V10-mallit ovat yhteensopivia Mercuryn uusimpien SmartCraft-järjestelmien kanssa, ja voidaan lisävarusteena varustaa täysin sähköisellä ES-ohjauksella ja sekä yksi- että monimoottoriasennuksiin saatavana olevalla Joystick Piloting for Outboards -sauvaohjausjärjestelmällä.

Verado 425 on V10-rakenteestaan huolimatta 115 kiloa kevyempi kuin Mercuryn anonyymisti pääkilpailijaksi nimeämä Yamahan 450-hevosvoimainen V8-perämoottori. Mercury kertoo sen omissa testeissä Verado 425 V10:n osoittautuneen pääkilpailijaa nopeammaksi kiihtymään ja hiljaisemmaksi matkanopeuksilla.

Parannettu Verado 350 V10

Verado V10:n 350-hevosvoimaista versiota on päivitetty moottorin ohjelmointia optimoimalla etenkin suorituskyvyn osalta. Tässäkin tapauksessa Mercuryn inspiraationa on anonyymi kilpaileva 350-hevosvoimainen malli, jolla viitataan varmasti Yamahan viime vuonna esittelemään 350-hevosvoimaiseen V6-malliin.

Mercuryn omissa testeissä uudella Verado 350 V10:llä saavutettiin pääkilpailijaa sekä suurempi huippunopeus että nopeampi kiihtyvyys. Prosentuaalisesti merkittävin ero ja etu Mercuryn hyväksi löytyi kuitenkin matkanopeuksien melutasosta: Mercuryn mainitsee Verado 350 V10:n ollevan jopa 40 prosenttia kilpailijaa hiljaisempi.

www.mercurymarine.com