Ruotsalaisen Cimco Marinen kehittämä ja valmistama OXE ehti ensimmäisenä tehokkaiden dieselperämoottorien orastaville markkinoille. OXE Dieselin 150- ja 200-hevosvoimaisten versioiden sarjatuotanto ja myynti käynnistyi vajaa vuosi sitten. Suomi tosin ei dieselperämoottorien ensiaaltoon kuulu, eikä OXElla ole täällä myyjää. Lähimmät löytyvät Ruotsista ja Norjasta.
Mallivuodelle 2019 valikoima laajenee 125- ja 175-hevosvoimaisilla versioilla. Kummassakin tapauksessa tekniikka on samaa kuin 150- ja 200-hevosvoimaissa versioissa.
OXE hyödyntää dieselperämoottorissaan autopuolelta tuttua perusmoottoria. Kyse on General Motorsin kaksilitraisesta CDTI-turbodieselistä, joka yleisimmin tavataan Opel Insignia konepellin alla. Maantieliikenteessä siitä on olemassa myös kahdella ahtimella varustettu BiTurbo-versio, mutta kaikissa OXE-malleissa tyydytään yhteen ahtimeen.
Perusmoottorin marinoinnin on suunnitellut ja toteuttanut ruotsalainen Marine Diesel, joka muuntaa ja markkinoi omalla nimellään GM:n järeämpiä 6,5-litraisia V8-dieseleitä veneiden sisämoottoreiksi.
OXEn marinoinnissa perämoottoriksi onkin otettu mallia dieselsisämoottoreista. Moottorin osalta radikaalein ero on sen asento. OXE lymyää kopan alla vaakatasossa pitkittäin eikä pystyssä kuten perämoottorit yleensä. Samalla myös tärkeimmät huoltokohteet kuten suodattimet ja jäähdytysjärjestelmän siipipyörän kotelo on tuotu sisämoottorien tapaan huoltoystävällisesti moottorilohkon etupuolelle.
Myös OXEn voimansiirtolinja on perämoottoriksi täysin poikkeuksellinen. Siinä moottorin tuottama voima välitetään kahden hihnavedon kautta potkuriakselille. Hihnavedon ansiosta moottorin vedenalainen alaosa on voitu muotoilla poikkeuksellisen ohueksi ja vastukseltaan vähäiseksi.
Kytkin on hydraulinen ja vaihteensiirto sähkö-hydraulinen, mikä takaa OXEn mukaan sulavan vaihteiden kytkeytymisen. Vaihteistoon kuuluu uistelunopeustoiminto, eikä se pane pahakseen niin sanottua crash stoppia, jossa kaasuvipu kiskaistaan yhdellä liikkeellä eteen-vaihteelta vapaan kautta pakille. Hihnaveto puolestaan mahdollistaa helposti kahden eri välityssuhteen tai pyörimissuunnan (myötä- tai vastapäivään) valinnan ja vaihtamisen.
Rikipituuksia on saatavilla kolme (20, 25 ja 30 tuumaa eli L, XL ja XXL) ja parikoneasennuksien yhteyteen saa lisävarusteena Seastarin Optimus 360 -joystick-satamahallintalaitteen.
200-hevosvoimainen versio tuottaa maksimitehon nykyaikaiselle yhteispaineruiskutteiselle turbodieselille tyypillisen korkealla 4 100 r/min käyntinopeudella. 415 newtonmetrin maksimivääntö saavutetaan käyntinopeudella 2 500 r/min. Moottorin kuivapaino on 350 kiloa. Uusien pienempitehoisten mallien numeroarvoja ei ole vielä julkistettu, mutta yhteisestä perusrakenteesta johtuen paino tuskin kevenee vaikka teho ja vääntö pienenevät.
OXE ilmoittaa 200-hevosvoimaisen version kulutukseksi täydellä kaasulla 43 litraa tunnissa. OXEn vertailussa vastaavantehoisten nykyaikaisten bensiiniperämoottorien kulutus on täydellä kaasulla ajettaessa ollut 70–75 litraa tunnissa. Pienempitehoisien OXE-versioiden voi odottaa kuluttavan hieman 200-hevosvoimaista vähemmän täydellä kaasulla, mutta venekäytössä tehokkaampien ja pienempitehoisten versioiden kulutuserot tapaavat matkanopeuksilla pienentyä.
Taloudellisuuden lisäksi OXEn eduiksi voidaan lukea polttoaineturvallisuus ja 200 tunnin huoltoväli. Bensiiniperämoottoreissa huoltoväli on tyypillisesti 100 tuntia, tosin Evinrude tarjoaa ylivoimaisen 500 tunnin huoltovälin.
Uusien 125- ja 175-hevosvoimaisten versioiden markkinoille tulon myötä OXE nostaa 150- ja 200-hevosvoimaisten hintoja. Samalla rahalla saa siis jatkossa vähän vähemmän dieselhevosvoimia. Tosin koska OXElla ei ole Suomessa myyjää, ei moottorilla ole virallista hintaakaan.
Ulkomaisten hintojen perusteella voidaan kuitenkin arvioida, että uuden miedoimman OXE-version hinta voisi Suomessa asettua noin 50 000 euron tasolle. 115–150-hevosvoimaisten bensiiniperämoottorien hinnat liikkuvat noin 12–18 000 euron välimaastossa. Hintaero pitää huolen siitä, että dieselperämoottorit jäävät vielä ainakin toistaiseksi erikois- ja ammattimiesten välineiksi.
Uusien tehoversioiden lisäksi OXE on paljastanut myös palan tulevaa, sillä se kertoi tehokkaamman dieselperämoottorimallin kehitystyön etenevän vuoden 2019 aikana prototyyppien koeajovaiheeseen. Uudella moottorilla tähytään 300-hevosvoiman teholuokkaan ja se perustuu BMW:n 3-litraiseen V6-dieselmoottoriin.