Kun sähköisellä SPC-kaukohallintalaitteella varustetut BG-mallit tulivat viime vuonna markkinoille, jäi mekaaniset DF100 A, DF115 A ja DF140 A ennalleen. Nyt nekin on uudistettu BG-malleja vastaavaan asuun.

Ulkoisesti tärkein muutos edeltäjiin nähden on moottorikopan muotoilu, mutta sen alla on myös uutta tekniikkaa ja parannuksia. Ulkonäkömuutoksen lisäksi uuden kopan tärkein anti ovat entistä tehokkaammat ilmanottojärjestelmä sekä äänen ja resonoinnin vaimennus.

Huoltotoimia on helpotettu sijoittamalla öljysuodatin entistä helpompaan paikkaan ja varustamalla se öljynkeruukauluksella. Polttoainesuodatin on puolestaan saanut vesisensorin. Vaihteistoöljyn osalta on keskitytty parantamaan kanavistoa, minkä ansiosta öljyn voitelu- ja jäähdytystehoa on saatu parannettua.

Uudistukset ulottuvat moottorilohkoon asti, mutta iskutilavuuden kasvua yhdellä kuutiosenttimetrillä ei ehkä voi kuvailla kovinkaan merkittäväksi. Sen sijaan puristussuhteen nosto 9,6:1:stä 10,6:1:een ja polttoaineen seossuhdetta säätelevän Lean Burn -järjestelmän parantaminen voivat tuoda tavoiteltuja tulosparannuksia tehokkuuteen ja taloudellisuuteen.

DF115 B ja DF140 B saapuvat Suomeen huhtikuussa sekä pitkä- että erikoispitkärikisinä versioina. DF115:n hinnat alkavat 13 290 eurosta, 25 lisähevosvoiman lisähinta on 1 200 euroa. Rikipituuden venyttäminen lisää hintaa satasella. Sähköisellä SPC-kaukohallintalaitteella varustetut BG-mallit ovat tasan tuhat euroa vastaavia mekaanisella kaukohallinlaitteella varustettuja versioita kalliimpia.

DF115- ja DF140-moottorien kanssa saman nelisylinterisen ja 2-litraisen rakenteen jakava DF100 C saadaan Suomeen vasta loppuvuodesta eli käytännössä mallivuodelle 2023. Sen hinnat tarkentuvat vasta lähempänä myynnin aloitusajankohtaa. Entiseen tapaan Suzukilla on 100-hevosvoiman luokassa tuplaedustus, sillä mallistosta löytyy myös pienempään 1,5-litraiseen lohkoon perustuvan 70–100-hevosvoimaisten moottorien sarjaan kuuluva DF100 B.

www.suzuki.fi