Jos ihan tarkkoja ollaan, niin 605 Marlinin kohdalla joutuu itse asiassa tinkimään koko ohjaushytti-termistä, sillä siitä puuttuu yksi elemetti: takaseinä. Olkoon tarkka kuvaus siis vaikkapa ajokatos.

Vaikka takaseinää ei ole, antaa ajokatos kelpo suojan sateelta, tuulelta ja ajoviimalta, miksei myös kylmältä. Lämmityslaitteen saa lisävarusteena ja listalta löytyy myös varsin kohtuulliseen hintaan kuomukankaasta toteutettu takaseinä. Jeanneau on lupaillut kiinteää, liukuovella varustettua takaseinääkin lisävarusteeksi, mutta vielä ei ole valmista eikä hintaa vahvistettu.

Ajokatoksen katto on korkealla, joten sen alla on täysi seisomakorkeus. Ohjaamon ergonomia suosiikin seisten ajamista istumisen sijaan. Vakiovarustukseen kuuluu penkin sijaan nojaustuki, penkistä joutuu maksamaan lisähintaa.

Marlinin ohjauspisteen juju on sen muutettava sijainti. Kojelauta on kiinnitetty seinään liukukiskoon, jonka varassa sen voi liu'uttaa tuulilasin luota ohjauskatoksen takareunan tasalle. Sen jälkeen Marlinia ohjastetaan avotilassa taivasalla seisten, mistä on etua vaikkapa uistellessa tai yksin rantautuessa.

Jeanneau kehuu paikkaa vaihtavan ohjauspisteen olevan ainutlaatuinen innovaatio, mutta täsmälleen samanlaisen ratkaisu nähtiin puolalaisen Pegazusin 560 Top Fisherissä jo pari vuotta sitten.

Vastaavanlaista optimismia on kuvailu Marlinin ohjauskatoksen mukavuuksista, joihin esitteessä mainitaan kuuluvan pentteri, parivuode ja wc. Tässä tapauksessa pentteri tarkoittaa pesuallaskaappia ja parivuode vaatimattoman kokoista makuulaveria. Patja on lisävaruste, samoin kemiallinen wc, jonka voi asettaa lähinnä keulapiikin lattialle.

Tuulilasi on oikeaa lasia, joten se on voitu varustaa tuulilasinpyyhkijällä. Toinen tulee mukaan pissapojan kera Premiere-varustepaketin myötä. Siihen kuuluu lisäksi kattoluukku, styyrpuurin avattava sivuikkuna sekä avotilan kaksi kuivaa säilytystilaa ja moottorinkaivon päälle tuleva kansi, joka muodostaa avotilaan työtason.

 

Ajokatoksen ja avotilan turkki sekä keulaan johtava styyrpuurin sivukansi ovat kauttaaltaan samassa tasossa ja korkeiden laitojen suojassa, joten Marlinissa liikkuminen on helppoa ja turvallista. Avotilaan saa lisävarusteena sinänsä näppärät esiin taittuvat laitapenkit ja pöydänkin, mutta ne tuntuvat Marlinissa avotilan patjojen kanssa jotenkin turhilta koristeilta, jotka ovat eksyneet väärään paikkaan.

605 Marlinin runko on sama kuin retkivenemäisemmässä rinnakkaismallissa, 605 Cruiserissa. Rungon valtti on vakaus, sen kantaa korkea ajokatoksen ja kuormaa hyvin.

Ajettavuus aallokossa ei sen sijaan ele mitenkään erityisen sulavaa. Suoran linjan ajaminen vasta-, myötä- tai sivuaallokkoon sujuu kuitenkin kohtuullisen mukavasti, mutta kaarroksissa saa olla tarkkana, sillä ohjaus on jäykkä ja Marlin tuppaa nyökkiä ja töksähdellä, pahimmillaan vähän leikatakin kesken kaarroksen. Varsinkin ulkoa seisten ajettaessa ratissa saa roikkua ihan tosissaan, kun hakee Marlinin äärirajoja.

Koeajoveneen mukaiset sata hevosvoimaa ovat käypäistä valuuttaa Marlinin peräpeilissä. Tarkkoja suorituskykymittauksia ei olosuhteista johtuen ollut mielekästä tehdä, mutta suotuisissa olosuhteissa huippunopeus kolkutellee 30 solmun rajapyykkiä. 25 solmun vertailunopeudella Marlinin kulutus jäänee ennemmin hiukan yli kuin alle litraan meripeninkulmalla. Luontevin matkanopeus on pikemminkin 20 kuin 25 solmun tuntumassa.

Vakiovarusteluettelo on vaatimattoman karua luettavaa, mutta se on Marlinin kohdalla oikeastaan ihan perusteltua. Se on parhaimmillaan järkiperustein varusteltuna kuin latvaan saakka koristeltuna joulukuusena. Kaikkiaan lisävarusteilla voi jopa tuplata vakioveneen hinnan.

Hintavertailussa Jeanneaun 605 Marlin on muutaman tuhannen kalliimpi kuin Quicksilverin vastaavan kokoinen ohjaushyttimalli (605 Pilothouse) ja samalla viivalla TG 5.9:n kanssa. TG on kolmikosta selkeästi eniten yhteysvene, Marlin kalavene ja Quicksilver siinä välissä.

Jos saareen kulkee parhaillaan enemmän rakennustavaraa kuin vieraita, voi Marlinilla ja sen tilavalla avotilalla olla sanottavansa myös yhteysvenekäytössä. Noin 40 000 euron hintaluokka pitää sen vielä varteen otettavana vaihtoehtona myös monelle kuusimetriselle avoveneelle.