Terhi löysi yleisön hyvin, kun se esitteli vuonna 2016 Terhi 475 BR:n. Se on siitä lähtien käytännössä lukeutunut Suomen myydyimpiin moottorivenemalleihin. Suosion salaisuus piilee varmasti siinä, että Terhi onnistui leipomaan halutun, ohjaamon erillisistuimiin perustuvan bowrider-tilaratkaisun alle viiden metrin koko- ja 15 000 euron hintaluokkaan.

Viime vuonna 475 BR korvattiin koeajossa olevalla uutuuskaksikolla, 480 BR:llä ja 480 Sportilla. Ne eroavat toisistaan vain vähän, käytännössä Sportin matalamman tuulilasin verran. Myös uudistus edeltävään 475 BR:ään nähden on hyvin kosmeettinen. Täydellisen uudistumisen sijaan kyse on kevyestä kasvojen kohotuksesta.

Paljon muuta ei tarvitakaan, sillä 480 BR on niin sanotusti ”soiva peli”. Se on omimmillaan kahden hengen veneenä, jossa molemmille on mukavat ja suojaisat paikat pehmustetuilla erillisistuimilla, omien pulpettien ja tuulilasin suojassa. Pulpettien väliovi kuuluu vakiovarustukseen ja ajokuomun saa lisävarusteena. Kuomulle on vakiona peräpenkin selkänojaan integroitu säilytystila.

Tarvittaessa peräpenkille mahtuu lisää matkustajia, mutta jalkatilat ovat aikuisille niukat. Penkin alla on tilaa kahdelle irtotankille, ja niiden lisäksi varsin hyvin vielä muillekin tavaroille. Säilytystiloja on kokonaisuudessaan muutenkin hyvin, sillä uimatasoilta löytyvät köysilokerot ja keulan pulpeteista monipuoliset pientavaratilat. Lisäksi suurempi tavaratila piilottelee keulapenkin alla ja toimiva köysilokero keulakannella.

Leveällä keulatuhdolla istuessa mahtuu oikomaan jalkoja paremmin kuin peräpenkillä, ja vapaata lattiapinta-alaa on enemmän esimerkiksi tavarankuljetukseen, satunnaiseen kalastukseen tai ihan vaan sujuvaan läpikulkuun. Keulakaiteet ja laitojen astinlaudat helpottavat kulkemista.

Yleinen laatuvaikutelma on hintaluokka huomioiden hyvä. Rosterikaiteet ja knaapit sekä napakka patjasarja miellyttävät sekä esteettisesti että käytössä.

Pulpettien kaksiosainen väliovi parantaa oleellisesti matkustamon viimansuojaa. Sportissa se ei ole niin tärkeää, sillä matala tuulilasi päästää joka tapauksessa lähes kaiken vedon kasvoille. Parhaimmillaan se voi olla kivaakin, mutta kyllä BR:n korkeammassa tuulilasissa on enemmän järkeä.

Ohjaamoon asettuu ergonomian puolesta mukavasti. Kojelautaan on varattu paikka plotterille ja pulpetin alareunaan muotoiltu jalkatuki. Istuma-asento on mukava ja tukeva, varsinkin kun verrokkina on tässä koko- ja hintaluokassa tyypillisemmät peräpenkiltä ajettavat pienveneet.

Moottorivaihtoehtoja on kolme tai kuusi, riippuen siitä laskeeko teho- vai merkkivaihtoehtoja. Markkinoinnissa Terhin päämoottoripartneriksi on vaihtunut Suzuki, mutta paketteja saa yhä tutusti ja samaan hintaa myös Hondan koneilla. Teholuokat ovat 40-, 50- ja 60-hevosvoimaa. Hinnoittelu suosii aika vahvasti tehokkainta vaihtoehtoa, sillä 60-heppaisen hintaero pienempitehoisiin vaihtoehtoihin on vain 100 ja 600 euroa. Koeajoon saatiin BR 50- ja Sport 60-hevosvoimaisella Hondalla. Identtisellä moottorilla varustettuna BR:n ja Sportin ajettavuudessa saati suorituskyvyssä ei ole eroja.

Kevyesti kuormattuna 50 hevosvoimaa riittää nostamaan Terhi 480:n kohtuullisen vaivattomasti ja ripeasti liukuun, vaikka rungossa on havaittavissa melko perinteinen liukukynnys. Pulpettien ja ohjaamon istumapaikkojen sijainti suhteellisen edessä helpottaa osaltaan lähtöä, kuten tekee myös 10 lisähevosvoimaa.

Trimmattavuus on liukunopeuksilla ihan kelvollista, varsinkin kun huomioi melko edessä olevan painopisteen. Sen huomaa myös yksin hitaissa nopeuksilla ajaessa, jolloin 480 kulkee kuskin painon mukaan kallellaan. Liukunopeuksilla veden paine kasvaa, ja moottorin ylöstrimmaus saa veneen oikenemaan, muttei yksin ajaessa kuitenkaan aivan vaakatasoon saakka.

Ajo-ominaisuuksien ainoa ero koeajoveneiden välille löytyi kaarroskokeissa, jotka 50-hevosvoimaisella moottorilla varustettu 475 BR selvitti rauhallisin liikkein. Sekin toki kallistuu, etenkin jyrkästi styyrpuuriin käännettäessä melko reilusti, mutta 10 hevosvoimaa tehokkaammalla koneella varustettu Sport vielä tuntuvammin ja paikoin jo vähän äkkinäisesti. Ominaisuus korostuu yksin ajaessa.

Muutoin kulkumukavuus on varsin mallikkaasti kunnossa jo luonnostaan, rungon leikatessa aaltoja tehokkaasti. Terhi ABS-muovista tehdyn rungon sandwich-rakenteen etuihin kuuluu myös vaimeat runkoäänet.

Sen sijaan jäykkyys ei ole aivan lujitemuovi- tai alumiinirakenteiden luokkaa, vaan isommissa aalloissa on aistittavissa rakenteiden elämistä. Terhin tapauksessa se ei ole vika, vaan materiaalista ja rakennustekniikasta johtuva ominaisuus, jolla ei ole suoraa negatiivista vaikutusta kestävyyteen.

Huippunopeudeksi mitattiin BR:lle 29 ja Sportille 30,5 solmua. 25 solmun reippaan marssivauhdin molemmat saavuttivat noin 5 000 r/min käyntinopeudella, jolloin kulutus asettui noin puoleen litraan meripeninkulmalla ja melutaso avoveneelle miellyttävästi vain 78–80 desibeliin.

Miellyttävän ulkonäön ja ominaisuuksien lisäksi yksi avain Terhi 480:n suosioon on terävä hinnoittelu. Lisävarusteltunakin alle 15 000 euroon asettuva pakettihinta on hyvä houkutin, ja tekee Terhi 480 BR:stä mainion valinnan vaikkapa ensiveneeksi pienimuotoiseen päiväretkiveneilyyn. Samaan pystyvät kilpailijat ovat harvassa, lähin niistä on Suvi 47 Duo.

Sport jättää ilmaan ainakin yhden kysymyksen. Olisiko aika ollut jo kypsä perinteisen, lyhyellä keulakannella ja mahdollisimman tilavalla avotilalla varustetun tuulilasiveneen paluulle?