Yhdysvaltalainen Brunswick on noin 6,5 miljardin dollarin liikevaihdollaan selkeästi maailman suurin venealan konserni, joka tunnetaan etenkin Mercury Marine –moottoridivisioonastaan. Siinä ”sivussa” se on kuitenkin myös maailman suurin venevalmistaja, jonka 19 venemerkkiä tuottavat koko konsernin liikevaihdosta noin neljänneksen.

Venemerkeistä uusin on Navan. Hallinnollisesti se kuuluu Brunswickin venedivisioonan sisällä Venture Boat Groupiin yhdessä Quicksilverin, Utternin, Baylinerin ja Heydeyn kanssa. Liikkeelle lähdetään mallinumeroltaan 30-jalkaisella parilla, johon kuuluvat avo-ohjaamollinen S30 ja ohjaushytillinen C30. Suomeen saadaan ensimmäisenä jälkimmäinen, johon myös kiinnostuksen odotetaan keskittyvän.

Navan C30 – Muotiluokkaan

Brunswick hyppää Navanilla suoraan syvään päätyyn. Olemukseltaan se noudattelee Axoparin menestysreseptiä, jota ovat jatkojalostaneet muiden muassa Nimbus ja Saxdor. Konseptiin kuuluu kahdella portaalla varustettu runko ja perämoottori tai kaksi. Navan uhkuu kilpailijoiden tavoin suorituskykyä ja seikkailullisuutta.

Tunnelmaa varmasti kiristää, että kolme mainittua ”esikuvaa” ovat samaan aikaan Brunswickille Euroopan mittakaavassa merkittäviä asiakkaita. Ne kaikki luottavat Mercuryn moottoreihin, Simradin elektroniikkaan ja moniin muihin Brunswickilta tuleviin komponentteihin. Brunswick ei siis malttanut pysyä poissa omien luottokumppaniensa markkinoilta, vaan tuli luoneeksi niille suoran kilpailijan. Haisee kyynärpäätaktiikalta.

Myös tuotannollisesti nelikon jalanjälki on tiivis ja painuu Puolan maaperään. Navanit sopimusvalmistaa Augustowissa Balt-Yacht, joka tekee Brunswickille myös Quicksilvereitä. Samalla kylällä toimii Slepsk, joka tekee Brunswickille Quicksilverien ja Utternien lisäksi myös jenkkimerkkejä eli Sea Rayta ja Baylineria Euroopan markkinoille – sekä ison osan suomalaisista Axopareista. Toisen suomalaismerkin eli Saxdorin tehdas on naapurikylässä Elkissä, ruotsalaisen Nimbuksen sopimisvalmistaja Model-Art sentään vähän kauempana Ostrodassa.

Kokonaispituudeltaan kymmenmetrisessä ja kolme metriä leveässä Navan C30:ssä on kahdella portaalla varustettu ja voimakkaasti muotoiltu runko sekä perämoottori tai kaksi. Muotoilultaan se on ohjaushyttiveneeksi huomattavan sopusuhtainen. Varsinkin linjakkaasti perää kohti laskeutuva kylkilinja tekee olemuksesta vauhdikkaan.

Mittoja on varmasti mietitty kieli keskellä suuta ja kilpailijoiden tekemiset huomioiden. Ilmeisiä ja mitoiltaan lähimpiä verrokkeja ovat Axopar 29, Nimbus C9 sekä Saxdor 320 GTC ja sen tuloillaan oleva GTWA-rinnakkaismalli.

Navan C30 – Maksimitehoilla 50 solmua rikki

Moottorivaihtoehtojen lähtötason muodostaa Mercuryn 300-hevosvoimainen V8. Siitä pompataan 400-hevosvoimaisen V10:n kautta 225-hevosvoimaisten V6:sten sekä 250- tai 300-hevosvoimaisten V8:en periasennuksiin. Kahteen tehokkaimpaan vaihtoehtoon saa lisävarusteena joystick-hallintalaitteen.

Maksimitehoilla C30 liikkuu liukkaasti, huippunopeutta saavutettiin lähes 52 solmua. Kovin tarpeellista se ei ole, mutta ylenpalttinen määrä tehoa tuntuu toki hyvin hallittuna hyvältä. Ja Navanin kohdalla näin on.

Ensimaistiaiset veneestä saatiin tyynessä aamupäivässä. Odotusten mukaisesti C30 lähtee liikkeelle riuskasti, kun kahvat painaa pohjaan. Kovasta vauhdista huolimatta ajoköytös on erittäin varmaa. Suuntavakaus on moitteeton aina uppoumanopeuksilta aivan huippunopeuteen saakka, eikä mitään epämääräisiä liikkeitä ilmene edes viimeisiä solmun kymmenyksiä tiristettäessä.

Myös kaarrosköytös saa ison plussan. C30 taittuu kaarroksiin tarkasti, halukkaasti ja luontevasti kallistuen. Silti käytös on pikemminkin ali- kuin yliohjaavaa, mikä tekee vauhdikkaistakin kaarroksista matkustajille armollisia.

Toisella ajokerralla iltapäivän terävässä aallokossa huomaa, että rungon muoto lavenee perää kohti melko nopeasti terävän keulan jälkeen. Myötä- ja vasta-aallokkoon ajo on silti ihan mukavaa, kunhan veneen pitää kölillään ja sovittaa nopeuden ja kulkuasennon sellaiseksi, että terävä keula ehtii halkoa aaltoja. Liika vauhti ja keulan ylöstrimmaus verottavat kulun pehmeyttä. Kaarros vasta-aallokkoon aiheuttaa väistämättä jonkin verran tärskyjä, koska aallot pääsevät osumaan rungon ”poskiin”.

Melutaso on muilta osin miellyttävän hiljainen, mutta aallokossa runkoäänet tulevat esiin odotuksia enemmän. Se on hieman yllättävää, sillä konsernin sisarmerkit ovat olleet pääsääntöisesti runkoääniltään keskimääräistä vaimeampia.

Kulutuskäyrä osoittaa maksimitehoilla varustetun Navanin pitävän vauhdista. Taloudellisin liukunopeus löytyy tavanomaisen 20–25 solmun sijaan 30–35 solmusta, jolloin kulutus on 2,4 litraa meripeninkulmalla ja moottorien kierrosluku asettuu 3 800–4 200 r/min alueelle.

10 solmun molemmille puolille levittyvä liukukynnys on sekä kulutuksen että kulkuasennon suhteen varsin loiva. Kulutus nousee enimmillään kolmeen litraan meripeninkulmalla, eikä keula juurikaan nouse. Alle kuuden solmun uppoumanopeuksissa kulutus jää kahteen litraan meripeninkulmalla tai vähän alle, huippunopeudella jokaisella meripeninkulmalla palaakin sitten jo 3,6 litraa. 400 litraa on näillä kulutuslukemilla pikemminkin pienehkö kuin suurehko tilavuus tankille. 

Navan C30 – Oivallus ohjaushytissä

Navan on päätynyt C30:ssä niin sanotusti symmetriseen kansiratkaisuun, mikä tarkoittaa ohjaushytin ympärikulun sujuvan yhtä helposti veneen molemmilla laidoilla. Sen sijaan hyttiin kuljetaan sivuliukuovista, jotka on oivaltavasti sijoitettu epäsymmetrisesti.

Taaempana olevasta styyrpuurin ovesta on erinomaisen helppo kulkea sekä takapenkille, ohjaamoon että keulakajuuttaan, sekä sen yhteydessä olevaan toilettiin. Edemmäs sijoitettu paapuurin ovi on varattu ensisijaisesti kuskille ja paapuurin laidalla olevan ohjaamon käyttöön. 

Ohjaamo on näkyvyyden ja kojelautanäkymän osalta asiallinen, mutta käytettävyydessä on pienempiä ja vähän suurempia puutteita.  Ensin mainittuihin kuuluu pientavaroiden säilytystilojen puuttuminen kokonaan sekä kojelaudan painonappien ja trimmitasojen hallintapaneelin jääminen paikoin hankalasti ratin kehän taakse. Trimmit ovat onneksi vakiona automaattiset, joten niitä ei juurikaan tarvitse ajon aikana sormeilla.  

Ajoasentoon ja ohjaamon ergonomiaan tulisi 50 solmun veneessä kuitenkin kiinnittää selvästi enemmän huomiota. C30:n levymäinen ja liukkaasti verhoiltu penkki ei tarjoa käytännössä minkäänlaista tukea vartalolle, minkä lisäksi ratti jää penkillä istuessa liian alas ja kauas. Kaasukahvallekin joutuu hiukan kurottamaan, plottereista puhumattakaan.

Takapenkki on mukavalla korkeudella, joten matkan aikana näkee hyvin ulos. Ohjaamon penkin selkänoja eteen taittamalla ja irrotettava pöytä paikalleen laittamalla ohjaushyttiin muodostuu aterio tai oleskelutila, jonka voi pedata myös vuoteeksi. Kompakti, pesualtaalla, liedellä ja alakaapilla varustettu pentterilipasto on ovensuussa styyrpuurin laidalla ja varsinainen jääkaappi ohjaamon penkin päädyssä.

Sivuovien lisäksi ohjaushytin takaikkuna on avattavissa, mikä mahdollistaa luontevan seuranpidon taka-avotilaan. Manuaalinen kattoluukku on 6 500 euron lisävaruste, mutta viimeistelee ohjaushytin muodonmuutoksen: ovet, ikkuna ja kattoluukku avattuna se on kuin osa avotilaa.

Keulakajuutasta löytyy tavanomaiseen tapaan kolmiovuode ja erillinen toiletti. Kajuutta on odotuksia avarampi ja vuode on sinänsä hyvissä mitoissa, mutta käynti vuoteelle on kapea. Matalan keulakajuutan yhteydessä olevassa toiletissa ei luonnollisestikaan ole seisomakorkeutta, mutta muuten asioimaan mahtuu hyvin. Toiletin ovi avautuu keulaan päin, mikä helpottaa sisäänkäyntiä päiväkäytössä.

Navan C30 – Oleskelua myös ulkona

Suomessa kaikista suunnista suljettavalla ohjaamolla ja matkustamolla varustetut hyttiveneet ovat perinteisesti olleet suosittuja ja niitä on käytetty monipuolisesti niin kalastukseen, yhteysajoon kuin retki- ja matkaveneilyyn. Etelämpänä pienemmän pään ohjaushyttiveneillä on tavannut olla vahva fokus kalastuksessa, mutta Axopar onnistui tekemään niistä haluttavia myös aiemmin avoveneiden dominoimassa päivä- ja viikonloppuretkiveneiden segmentissä.

Myös Navan C30:ssä on vahva päivä- ja viikonloppuretkivenevire, mutta se sopii täkäläisittäin katsottuna myös mainiosti yhteysajoon ja ainakin auttavasti satunnaiseen kalastukseen. Ulkotilojen osalta vakiopaketti sisältää peräkulmien jatketut uimatasot, joita pitkin on sujuvaa siirtyä taka-avotilan puolelle, avotilan kiinteän peräsohvan sekä keulakannen ylös nostettavilla selkänojilla varustetun aurinkotason. 

Optiolista painottuu perään ja kosiskelee etenkin retkiveneilijöitä: listalta löytyy perän vetokaari, avotilan pöytä ja laitoihin integroidut klaffipenkit sekä ulkopentterimoduuli, jonka kokoonpanoon on pari vaihtoehtoa. Kalastusta ajatellen uimatasot ajavat asian myös heittotasoina ja lisävarustelistalta löytyy katon takareunaan tuleva vaparäkki. 

Yhteysvenekäytössä taka-avotilaa voi hyödyntää tarvittaessa kuormatilana, jonka lastattavuus on kylki- ja peräparkkitilanteissa suhteellisen sujuvaa, mutta keulasta kuljettaessa luonnollisesti haastavampaa. Lisävarustelistalta löytyvä kattoteline on mainosmielikuvissa varattu etenkin suppilaudalle ja kajakille, mutta mahdollistaa tarvittaessa metritavarankin kuljetuksen.

Navan C30 – Kokonaisuus plussalla

Brunswickin venevalikoimassa Navan on asemoitu fyysisesti ja myös henkisesti sisarmerkki Quicksilverin yläpuolelle. Premiumia kokonaisuuteen tuovat ainakin edukseen erottuva design, Brunswickin ylähyllystä poimittu moottori- ja elektroniikkavalikoima sekä muutamat varusteet, jotka poikkeavat niin sanotusta ”normaalista” edukseen. 

Näihin kuuluu jo esillä olleista esimerkiksi keulakannen perusläpysköjä selvästi prameammat ja helpommin säädettävät aurinkopatjat sekä Zipwaken automaattitrimmit. Muista vakiovarustelistan kohokohdiksi valituista mainittakoon Simradin näytöiltä löytyvät ja Navanille kustomoidut digitaalikytkimet ja pienemmistä detaljeista vaikkapa avotilan valaisimet. Yleensä kattolippaan pinta-asennetaan halvin mahdollinen kupoli, Navanissa on suunnattavat uppospotit.

Veneissä yhä melko harvinaisen ilmastointilaitteen saa Navaniin tehdaslisävarusteena. Juuri sisätilojen viilennysmahdollisuus on yksi oleellinen tekijä katettujen hyttiveneiden suosion kansainväliselle kasvulle. Hytin suojaan hakeudutaan lämpimissä maissa siis vastakkaisesta syystä kuin Suomessa yleensä: viileään ja varjoon.

Käänteistyyppinen (reverse cycle) ilmastointilaite toimii myös lämpöpumppuna, mutta Suomen olosuhteissa perämoottoriveneiden ilmastointilaitteiden lämmitystehon ja akkukeston riittävyydestä on vielä vähän kokemuksia. Tutumman diesellämmittimen saa toki myös. Navan luottaa sekä diesel-liesissä että -lämmittimissä suomalaiseen Wallakseen.

Segmentissään suorituskykyisen, tiloiltaan toimivan ja laatuvaikutelmaltaan erittäin pätevän Navan C30:n hinnat alkavat moottorivalinnasta riippuen 170–200 000 eurosta. Lisävarusteita on tarjolla 100 000 eurolla, mutta noin 30 000 eurolla pääsee hyvään alkuun. 

Tiloiltaan parhaiten Navania vastaavista kilpailijoista Saxdor 320 on aika lailla prikulleen samoissa euroissa, pohjoismaista premium-statusta nauttiva Nimbus C9 puolestaan kalliimpi: sen hinnat alkavat 200 000 eurosta. Tiloiltaan selvästi naftimpi Axopar 29 näyttää alle 150 000 euron lähtöhinnallaan edullisemmalta, mutta käytännössä senkin hinta tulee aivan Navanin tuntumaan, kun varusteet ja kalusteet suunnilleen tasataan.

Ominaisuuksien ja hinnan suhteen Navan C30:n tilanne vaikuttaa valoisalta. Se näyttää hyvältä, onnistuu yllättämään monessa seikassa positiivisesti ja hintakin on kilpailukykyinen. Suurimmaksi haasteeksi muodostunee uusi brändi ja kuinka se lopulta alkaa suomalaista veneenostajaa puhutella.