Uusi Hawk BR istuu muotoilultaan selvästi kahden aiemman uuden sukupolven Silverin eli viime vuonna esitellyn Foxin ja vuoden 2016 satoon kuuluneen Eaglen rinnalle. Keulakannen, pulpettien, tuulilasin ja rungon peräkulmien muotokielessä on paljon samanlaisia yksityiskohtia.

Foxin tapaan Hawkin peräpenkki aukeaa laajana kokonaisuutena käsi- ja selkänojineen. Isoa ja reilusti avautuvaa luukkua pitää auki kaksi kaasujousta, joten tavaroiden lastaus käy sujuvasti. Tavaratilan lisäksi peräpenkin sisään laskostuu ajokuomu, jolle on kerrankin reilusti tilaa.

Peräpenkillä istuessa kirkastuu, että kasvua on tapahtunut. Ohjaamon erillisistuimien ja peräpenkin väliin jää reilusti jalka- ja hyötytilaa. Käytännössä ollaan jo hyvin lähellä pykälää suuremman Sharkin mittoja. Se kertoo entisestään tehostuneesta tilankäytöstä, sillä Hawkin runkomitat eivät ole juurikaan muuttuneet, vaikka kokonaispituus onkin venähtänyt 5,7 metriin perään lisättyjen uimatasojen myötä.

Hawkin selkeästi kolmiosaiseksi muotoiltu tuulilasi on Foxin tapaan kehyksetön. Hawkissa tuulilasi on kuitenkin karkaistua lasia, joten se voidaan varustaa tuulilasinpyyhkimellä. Sivulasit on pleksiä. Hommansa tuulilasi hoitaa hyvin, sillä ohjaamon viimansuoja on tehokas. Peräpenkillä tukka pöllyää jo villimmin.

Ohjaamon ergonomia on osunut mainiosti kohdilleen, vain karttaplotterille yltäminen vaatii kädenojennuksen lisäksi pienen kurotuksen. Tuolin jalkaan saa lisävarusteena 10 sentin korkeussäädön, mikä parantaa tilannetta entisestään. Kaukohallintalaitteessa on siirrytty laita-asennusmalliin, mutta Silverin laitakotelorakenteesta johtuen siinä on tyydyttävä pienvenemäiseen pinta-asennusmalliin.

Keulaan kuljetaan tuttuakin tutumpaan bowrider-tapaan kaksiosaisen pulpettien välioven kautta. Keulan avotila on monista kotimaisista kilpailijoista poiketen kalustettu, eli varustettu täydellä u-penkillä. Keulakansi on kompaktin kokoinen ja keulakaiteiden väli varsin kapea.

Vaikka mitat ovat lähellä edellistä Haukkaa, on runko täysin uusi. Uuden muodon lisäksi rungosta on jätetty pois nousulistat.

Lopputulos on onnistunut, sillä Hawk kulkee kohtuullisessa aallokossakin mukavasti ja hiljaisesti, eikä nousulistoja jää kaipaamaan reippaammassa kurvailussakaan. Vasta aivan äärirajoille kiusattuna kaarroskäytökseen tulee mukaan levottomuutta ja äkkinäisyyttä.

Ohjausliikkeisiin reagointi tapahtuu viiveettä ja selkeästi, mistä on apua myös aallokkoajossa. Moottoritrimmin säätäminen vaikuttaa tehokkaasti keulan asentoon ja säätöalue on laaja, mutta pientäkään kallistumaa Hawk ei kuitenkaan jaksa korjata pelkästään moottoritrimmiä nostamalla, vaan siihen tarvitaan trimmitasot.

Uuden Hawkin tehosuositus on 60–100 hevosvoimaa. Pienin, 60-hevosvoimainen vaihtoehto kannattaa unohtaa, sillä Hawk sietää maksimitehon moitteetta ja siihen kohdistuvat myös myyntiponnistelut.

100-heppaisella Hondalla huippunopeudeksi mitattiin 35 solmua, jolloin bensaa palaa 1,1 litraa meripeninkulmalla. Taloudellisin liukunopeusalue on laaja, ulottuen 17 solmusta aina 27 solmuun. Kulutus asettuu tuolla alueella 0,7 litraan meripeninkulmalla. Polttoainetankki vetää 115 litraa, joten toimintasäteeksi muodostuu siististi ajellen ja 10 prosentin reservillä hyvinkin yli 100 meripeninkulmaa.

Raymarinen 9-tuumainen Axiom-karttaplotteri tulee pakettiin mukaan vakiona, samoin tässä koko- ja teholuokassa jo itsestäänselvyyksiin kuuluva hydrauliohjaus. Kalamiehiä saattaa kiinnostaa Hondassa oleva uistelunopeuden säädin. Alumiininen turkkilevysarja on myös vakiovaruste, ja se saattaa hieman jakaa mielipiteitä.

Lisävarusteita löytyy sekä kalastus- että retkiveneilykärki edellä. Jälkimmäisistä voi mainita esimerkiksi taka-avotilan pöydän, etuavotilan aurinkotason ja vesihiihtotangon. Muuhun tarjontaan ja testiveneen kokonaisuuteen voi tutustua oheisen taulukon avulla.