Ulkonäkö on tietysti makuasia, mutta Suvi 63 T-Topin muotoilu on aika turvallista määritellä vähintäänkin silmää haastavaksi. Ennakkoluuloja se ainakin tuntuu herättävän. Lähtökohta on kuitenkin tuttu ja turvallinen, pari vuotta sitten esitelty Suvin kaikkien aikojen suurin moottorivenemalli, 63 Duo.

Suvi 63 Duo on Suomen mittakaavassa kookas tuplapulpetti- tai bowrider-tyyppinen avovene, jonka mittasuhteet ovat jo alkujaan hiukan erikoiset: sen etuavotila on suhteellisen lyhyt, mutta tuulilasin taakse jäävä ohjaamo ja taka-avotila ovat sitäkin mittavammat. Duon ohjaamon ja taka-avotilan saa katettua lisävarusteena saatavalla kookkaalla ajokuomulla. Ison kuomun operoinnissa vain on oma vaivansa, eikä sen vaikutus avoveneen ulkonäköönkään ole erityisen suotuisa.

Lähtökohta huomioiden ei olekaan oikeastaan ihme, että Suvilla on mietitty kuomulle vaihtoehtoja. Mallivuodelle 2025 niitä tuotiin markkinoille kaksi: lisävarusteena 1 890 eurolla saatava lyhyt T-Top-katos ja sekä selvästi suuremmalla katolla varustettu kokonaan oma malliversio, koeajossa oleva 63 T-Top.

Siinä missä 63 T-Topia lukuun ottamatta kaikkiin muihinkin 57- ja 63-malliversioihin saatavilla oleva lyhyt lisävaruste-T-Top on kohdennettu lähinnä kalastajia koukuttamaan, on 63 T-Top -mallin pitkä katto toteutettu retki- ja yhteysveneilyn ehdoilla.

Suvi 63 T-Top: Suojaa myös sateelta

T-top-katoksen alkuperäisidea on tarjota varjoa polttavalta auringolta. Suvi on vienyt 63 T-Topissa ajatuksen kirjaimellisesti pidemmälle. Tukevien rosteriputkien varassa oleva kevytrakenteinen katto on jo itsessään pitkä, minkä lisäksi sitä on jatkettu molemmista päistä pleksilipoilla. Kokeilemalla kehitetyn kokonaisuuden tavoitteena on, että katto tarjoaisi tavanomaisissa sadeolosuhteissa kohtuullisen hyvän suojan ohjaamoon ja matkustamoon ilman kuomujakin. Tavoitteessa on myös onnistuttu.

Kauniin kelin varalta katoksessa on vakiona kankainen liukukattoluukku. Tässäkin tapauksessa rakenne on haluttu pitää tarkoituksellisesti kevyenä, jotta mitoiltaan kookkaalla katolla ei olisi haittavaikutuksia kulkuominaisuuksiin.

Perussadetta huonompien eli kylmempien ja tuulisempien kelien varalle 63 T-Topiin saa lisävarusteena kuomun. Se on kaksiosainen ja verhomallinen, kaaria tai katto-osaa kun tässä versiossa ei tarvita. Aivan vaivaton tämäkään kuomu ei ole, mutta sinänsä hyvinkin toimiva – ja huomattavasti helpompi ja nopeampi operoida kuin Duo-avomallin ajokuomu. 

Yläreunastaan katossa olevaan kiskoon asennetun kuomun etuosa täydentää pulpettien tuuli- ja sivulaseja sulkien ohjaamon edestä ja sivuilta, mutta jättää perän avoimeksi. Kuomun takaosan puoliskot ovat etuosassa kiinni pystysuuntaisilla vetoketjuilla, jollainen hoitaa myös takaosan puoliskojen yhteenliittämisen perässä. Kuomu ”avataan” liu’uttamalla se edestä taakse ja takaa eteen katon takapilarien kohdalle, johon kuomun puoliskot rullataan ja huputetaan.

Kuomu suljettuna 63 T-Top on jo aika lähellä hyttivenettä. Jos kylmän ajankohdan ajoa on paljon, ei pressuhytin varustaminen lämmityslaitteella ole lainkaan hullumpi ajatus, kuomukin kun pitää jonkin verran lämpöä. Tehdaslisävarusteena lämmityslaitetta ei kuitenkaan 63 T-Topiin saa, eikä sille ole tehtaan ohjeistamaa paikkaa osoitettuna.

Kuomu istuu hyvin, eikä se pullistele, lepata tai kolise (kyllä, avoveneiden ajokuomujen kaaret kolisevat usein ajettaessa) liukunopeuksillakaan. Kuomu avattuna – tai tyystin ilman sitä – tunnelma avarassa avotilassa on avovenemäinen. Suvi 63 T-Top tarjoaa onnistuneesti sekä avo- että umpiveneilyelämyksiä.

Katon alla on noin 160–180 sentin seisomakorkeus, mikä tekee avotilassa liikkumisesta suhteellisen sujuvaa. Matalin kohta on heti keulasta sisään tultaessa, mutta läpikulkua helpottaa katon etulipassa kulkuväylän kohdalla oleva avattava luukku. Pidemmät henkilöt joutuvat siitä huolimatta kumartumaan.

Katon luukun lisäksi avattavana on normaaliin tapaan pulpettien väliovi, tuulilasin keskiruutu sekä siihen mahdollisesti kiinnittyvä kuomu. Ulkoa eli etuavotilasta sisään kuljettaessa homma toimii suhteellisen sujuvasti, mutta kaikkien elementtien sulkeminen sisäpuolelta on jo astetta hankalampaa tai ainakin hitaampaa.

Perän osalta kuomu aukeaa jouheimmin kuomun puoliskot veneen keskilinjalla yhteen liittävä vetoketju avaamalla. Vetoketju on veneen keskilinjalla eli moottorin ja moottorikaivon kohdalla, joten käytännössä kuomua tarvitsee avata peräkulman yli, jotta kulku uimatasojen kautta sisään tai ulos onnistuu.

Suvi 63 T-Top: Iso ja ainutlaatuinen vene pienen hinnalla

Ajettavuuteen isolla katolla ei ole oikeastaan lainkaan vaikutusta. Suvi 63 on iso vene, joka kulkee luonnostaan melko raskaasti ja pitkällä vesilinjalla. Tuloksena on kaikissa nopeuksissa erinomainen suuntavakaus, mainio mukavuus aallokkoajossa ja kulkuasennon osalta lähes olematon liukukynnys. 

Ohjaus on vakiona hydraulinen ja tuntumaltaan asiallinen. Trimmattavuudessa on sen sijaan enemmän jähmeyttä. Edes moottorin trimmaaminen niin ylös kuin potkurin pito sallii, ei tee 63 T-Topista vielä leikkisän kevytkulkuisen tuntuista ajettavaa.

Pitkä vesilinja kostautuu yleensä suorituskyvyssä ja taloudellisuudessa, mutta Suvi torppaa tilannetta rakenteellaan. Rungon yksikuorirakenteen ansiosta 750 kiloa painava 63 T-Top on kokoisekseen kevyt, joten toimiva paketti syntyy jo 80–115-hevosvoiman moottoreilla. Yli kuusimetristen avoveneiden luokassa tyypillisemmät arvot ovat yli 1 000 kiloa ja 150 hevosvoimaa.

Suvien keskinäisessä vertailussa 63 T-Top painaa kuitenkin 120 kiloa Duo-avomallia enemmän. Suorituskyvyssä se tarkoittaa käytännössä noin 1–2 solmun eroa huippunopeudessa ja noin desilitran eroa kulutuksessa. 

Muutosta voi kompensoida koeajoveneen tavoin moottorivalinnalla, sillä 63 T-Top on pakettitarjoushinnoiteltu myös Yamahan vakiomallia tehokkaammalla VF115 V Max -moottorilla. 115 hevosvoiman nimellistehostaan huolimatta se tuottanee lain salliman 10 prosentin "virhemarginaalin” puitteissa lähemmäs 130 hevosvoimaa. 

Koeajolla V Max siivitti 63 T-Topin 35–36 solmun huippunopeuteen, kulutuksen jäädessä parhaimmillaan 0,8 litraan meripeninkulmalla. Suvin koko huomioiden lukemat ovat hyviä, ja tarkoittavat myös pakettihinnoiteltujen 100- ja 115-hevosvoimaisten moottorivaihtoehtojen olevan relevantteja vaihtoehtoja. Kulutusta pienempien koneiden ei kuitenkaan kannata odottaa pienentävän, vaan varsinkin 100-hevosvoimaisen kohdalla asia lienee päinvastainen. Ajoja suunnitellessa kannattaa huomioida, että Suvi 63:n tankkikoko on pienvenemäiset 70 litraa.

Pakettihinnaltaan V Max on luonnollisesti 1 400 euron erolla arvokkain vaihtoehto. Pienimmän eli 100-hevosvoimaisen hinta on painettu alle 35 000 euroon, mikä tarkoittaa 1 200 euron eroa vakiomallin 115-hevosvoimaiseen vaihtoehtoon. V Maxin valintaa puoltaa suorituskyvyn lisäksi myös melutaso, jossa V Max on varsinkin 115-hevosvoimaista vakiomallia etevämpi. 

63 T-Top vastaa vakiovarustukseltaan täysin 63 Duoa, joten mallien 4 000 euron hintaero kertoo suoraan kattoluukullisen katon lisähinnan. Onko ero pieni vai suuri, jääköön jokaisen itse harkittavaksi. Siitä sen sijaan ei ole epäselvyyttä, etteikö Suvi 63 T-Top olisi 35–40 000 euron hintaluokassa monin tavoin täysin uniikki tuote. Ylipäätään toista näin suurta ja tilavaa liukuvarunkoista venettä ei alle 40 000 eurolla saa, puhumattakaan siitä, että paketissa olisi mukana ohjaamon ja koko taka-avotilan kattava ja sateelta suojaava T-top-katos.